Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grafisch probleem na gebruikers wisselen  (gelezen 1358 keer)

Offline i12know

  • Lid
Grafisch probleem na gebruikers wisselen
« Gepost op: 2009/10/12, 23:44:22 »
Heb een vreemd probleem, deze pc wordt door meerdere "users" gebruikt. Heb een tijdje met Hardy gewerkt, wat prima ging, maar laatst toch (na het begeven van mijn HD) een frisse install gedaan met Jaunty, 9.04.
Met Hardy konden we probleemloos van gebruiker wisselen, konden allemaal ingelogd zijn en wie voor de PC zat deed even "gebruikers wisselen"

Echter nu geeft dat problemen. Hij start goed op en als ik of mijn dochter what ever inlogt geen probleem, maar zodra je van gebruiker wisselt komen er ovedr het hele scherm streepjes, kan nog wel alles zien maar met streepjes en een groene waas. Tot nu toe alleen kunnen oplossen door opnieuw op te starten.

Eigenlijk wel lastig en de wetenschap dat dit in de vorige versie niet was, vraag ik me af of er iets aan te doen is.

Ik wilde nog even een kijkje nemen in /etc/X11/xorg.conf maar zie dat dit nu anders wordt geregeld. Ik heb een onboard videokaart, gebruik deze alleen 2D. Nu weet ik niet meer maar ik dacht met de vesa driver maar dat kan ik nu zo snel niet meer vinden, maar in ieder geval geen 3d.

Iemand een idee hoe dit op te lossen, zodat we niet steeds volledig moeten afmelden bij het wisselen van gebruikers?

Hier nog wat info over mijn linuxpc.

GRAPHIC CARD
VGA controller
VIA Technologies, Inc. CN896/VN896/P4M900 [Chrome 9 HC] (rev 01)
Subsystem: Foxconn International, Inc. Device 0c87
SYSTEM INFORMATION
Running Ubuntu Linux, the 5.0 release.
GNOME: 2.26.1 (Ubuntu 2009-05-06)
Kernel version: 2.6.28-15-generic (#52-Ubuntu SMP Wed Sep 9 10:49:34 UTC 2009)
GCC: 4.3.3 (i486-linux-gnu)
Xorg: unknown (09 April 2009  02:10:02AM) (09 April 2009  02:10:02AM)



Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grafisch probleem na gebruikers wisselen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/12, 23:52:50 »
Bekend probleem; vermoedelijk niets aan te doen.
Ik doe dus altijd afmelden als gebruiker A, en weer aanmelden als gebruiker B.

Bijkomend voordeel: Bij afmelden heeft de nieuwe gebruiker het volledige RAM-geheugen ter beschikking: volledige snelheid dus. Bij gebruikerswissel zit het RAM-geheugen deels vol met de oude gebruiker. Dat drukt de prestaties.

Wegens de prestatiewinst deed ik dat (afmelden) trouwens vroegâh, in Windows, ook al zo....  :)

Offline joop13

  • Lid
Re: Grafisch probleem na gebruikers wisselen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/13, 10:50:44 »
Bij mij wordt het scherm bij wisselen van gebruiker en terugkeer naar de vorige gebruiker volledig zwart op dit moment. In het begin van Hardy, ik heb nu .3!, deed hij het gewoon goed. Dus in die tussentijd is er iets in de kernel? veranderd waardoor je deze problemen krijgt?
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline ivo

  • Lid
Re: Grafisch probleem na gebruikers wisselen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/13, 12:30:22 »
Bekend probleem; vermoedelijk niets aan te doen.


Is dit bij de ontwikkelaars bekend?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grafisch probleem na gebruikers wisselen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/13, 12:36:22 »
Bekend probleem; vermoedelijk niets aan te doen.


Is dit bij de ontwikkelaars bekend?

Weet ik niet... Eerlijk gezegd interesseert deze functie me te weinig, om er de moeite van een Launchpad-melding voor te nemen... Zelfs als het wel goed zou werken, dan zou ik het nog niet gebruiken. Afmelden is immers sowieso technisch "beter".

Enfin, blijkbaar zijn er mensen die deze functie wel gebruiken. Misschien dat die eens op Launchpad aan de bel kunnen trekken?

Offline i12know

  • Lid
Re: Grafisch probleem na gebruikers wisselen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/13, 23:37:36 »
Bekend probleem; vermoedelijk niets aan te doen.


Is dit bij de ontwikkelaars bekend?

Weet ik niet... Eerlijk gezegd interesseert deze functie me te weinig, om er de moeite van een Launchpad-melding voor te nemen... Zelfs als het wel goed zou werken, dan zou ik het nog niet gebruiken. Afmelden is immers sowieso technisch "beter".

Enfin, blijkbaar zijn er mensen die deze functie wel gebruiken. Misschien dat die eens op Launchpad aan de bel kunnen trekken?

Bij ons was het wel handig. Want als één van mijn dochters huiswerk aan het maken was maar even TV wilde kijken, kon ik of iemand anders even "gebruiker" wisselen email checken oid. Hoef je niet alles te sluiten / op te slaan waar ze mee bezig zijn. Als ze zelf weer verder wilde gaan even gebruiker wisselen en konden zo weer verder gaan.
In een gezin gewoon een handige optie! Zeker nu ik ze zover heb dat ze op mijn ouwe linux-bakkie huiswerk, chatten en internetten. ^-^
Los daarvan heeft het goed gewerkt in een vorige versie en in de nieuwe versie niet, lijkt me sowieso dus niet goed.
Verder is linux uitermate geschikt om met meerdere users te gebruiken, dus dat het "technisch beter is" om af te melden ben ik het niet mee eens. Natuurlijk wordt er meer beslag gelegd op geheugen, maar unix gaat zeer goed om met geheugen, beter dat ieder ander OS.
Maar ik merk dat er meer zijn die er last van hebben maar heb nog geen oplossing.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grafisch probleem na gebruikers wisselen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/13, 23:46:09 »
Meld het op Launchpad...  :)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Grafisch probleem na gebruikers wisselen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/14, 12:33:34 »
Deze fout heb ik ook van een collega gehoord (op een notebook). Hij gebruikt dezelfde work-around, afmelden en opnieuw aanmelden.

Met mijn 64bit-systeem gaat het wisselen van de gebruikers overigens zonder problemen.
Het maakt hierbij ook niet uit of ik de Ubuntu of de XFCE-desktop gebruik of vanuit welke ik tussen beiden ga wisselen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce