Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hulp gevraagd bij server  (gelezen 4244 keer)

hulp gevraagd bij server
« Gepost op: 2006/08/03, 18:53:32 »
ik heb een pentium 2 ??ghz 128 ram nog even zonder hd en ik wil deze gaan gebruiken als server,
het liefst zou ik hierop (x)ubuntu of suse installeren met grafische desktop maar dat zal vast te zwaar gaan worden.
wat bevelen jullie mij aan ???
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
hulp gevraagd bij server
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/03, 18:55:39 »
Xubuntu met alternate install werkt prima op dat ding.
SuSE zal in ieder geval wel heel zwaar zijn
Maar een server met grafische desktop is over het algemeen geen goed idee.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

budster

  • Gast
hulp gevraagd bij server
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/03, 18:57:09 »
Waarom zou je een desktop op een server willen?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
hulp gevraagd bij server
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/03, 19:40:51 »
Citaat van: budster
Waarom zou je een desktop op een server willen?
gemakkelijkheid vermoed ik :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

budster

  • Gast
hulp gevraagd bij server
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/03, 19:46:08 »
Maar wie heeft er nu een monitor aan zijn server hangen? en wat is daar makkelijk aan? zo een beetje alles wat je op een server moet doen kan toch alleen in de terminal

hulp gevraagd bij server
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/03, 19:52:52 »
Wanneer je een goede server op wilt zetten gebruik je geen grafische desktop.
Al die zooi word in je geheugen geladen en maakt hem langzamer en of belast hem onnodig.

Wil je een goede server opzetten gebruik dan Debian Sarge.
Een hele mooie HowTo van Falco Timme vind je hier KLIK HIUER

Wil je toch een beetje grafisch ?? hebben installeer dan de Ubuntu server.
Wederom een perfecte HowTo vind je hier. KLIK HIER

Echter ik moet je op voorhand al vertellen dan zelfs zonder grafische desktop 128Mb een beetje aan de lage kant is.
256 is al een stuk beter.
Ik heb hier veel ervaring mee en met Debian, en je hebt echt geen desktop nodig, want je kan er nix in doen.

Het 1e wat je moet doen als je server werkt is " Webmin" installeren, dan kan je van hieruit alles doen wat nodig is.
Bestuur je de server vanaf een Windows pc in stalleer dan Putty en Winscp voor de noodzakelijke andere dingen.

BTW ben een fan van Falco Timme want die maakt heel veel mooie draadjes met plaatjes, dat zelfs een beginner het snapt.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
hulp gevraagd bij server
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/03, 19:55:22 »
Zonder grafische desktop heb je met 128MB wel genoeg :P ram hangt bij een server af van wat voor software die server moet draaien
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

hulp gevraagd bij server
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/04, 01:49:03 »
thanx , gaat toch de ubuntu server worden zonder de grafische desktop , was een beetje te lui om iets nieuws te leren maar eigenlijk valt er niet veel meer aan te leren dus het zal wel los lopen....
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

wr19026

  • Gast
hulp gevraagd bij server
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/04, 10:04:26 »
Citaat van: Gandyman
Wil je een goede server opzetten gebruik dan Debian Sarge.
Een hele mooie HowTo van Falco Timme vind je hier KLIK HIUER

Het 1e wat je moet doen als je server werkt is " Webmin" installeren, dan kan je van hieruit alles doen wat nodig is.
Bestuur je de server vanaf een Windows pc in stalleer dan Putty en Winscp voor de noodzakelijke andere dingen.

BTW ben een fan van Falco Timme want die maakt heel veel mooie draadjes met plaatjes, dat zelfs een beginner het snapt.

SCCS

:D
Helemaal gelijk; Falko en Till maken super HOWTOs die heel makkelijk te volgen zijn.

Maar voor een server kan je ook prima Dapper gebruiken (wederom met de HOWTO van Falko :)); per slot van rekening is Dapper gecertificeerd om ook op SPARC te draaien en dat is (heel kort door de bocht) toch een typische server chip architectuur.

hulp gevraagd bij server
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/04, 16:23:43 »
nu zal het niet veel meer uitmaken voor mij denk ik..
ben vandaag tegen een dualcore pent III 2x 950mhz , 256ram en20 gig hd aan gelopen voor maar 190 euries in perfecte staat , das alweer een stukje sneller.

en ja inderdaad met die howto van Falco Timme erbij ga ik er wel uitkomen (dat snapt mijn oma nog wel)  :)
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

socratux

  • Gast
hulp gevraagd bij server
« Reactie #10 Gepost op: 2006/08/04, 16:45:06 »
Citaat van: socialdefect
en ja inderdaad met die howto van Falco Timme erbij ga ik er wel uitkomen (dat snapt mijn oma nog wel)  :)
dat zou leuk zijn; oma's die ook beslissen van die Windows af te stappen en linux addict te worden

Offline woteb

  • Lid
hulp gevraagd bij server
« Reactie #11 Gepost op: 2006/08/04, 17:10:32 »
Citaat van: profoX
Zonder grafische desktop heb je met 128MB wel genoeg :P ram hangt bij een server af van wat voor software die server moet draaien
Hier draait een Compaq Proliant 800 met 64 MB, maar wel met een paar scsi schijven.... als een zonnetje op Debian (Sarge) 3.1 ZONDER terminal (zit er wel aan maar staat altijd UIT) en met een toetsenbord (ik heb een van de koelfans uitgeschakeld waardoor bij een reboot (of stroomuitval) ik via F1 door moet kunnen starten) al anderhalf jaar probleemloos. Nauwelijks cpu verbruik en omdat ik een heleboel processen heb uitgeschakeld ook nauwelijk de swap aangesproken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

hulp gevraagd bij server
« Reactie #12 Gepost op: 2006/08/04, 19:47:03 »
Citaat van: socratux
dat zou leuk zijn; oma's die ook beslissen van die Windows af te stappen en linux addict te worden
jammer genoeg niet mijn oma maar wel een serieuze oma van 73 heeft mij pas geleden nog haar prehistorische window$ 3.11 typmachine met puppy linux laten uitrusten en nu surft ze op haar gemakje de halve online leesmap door en emailt ze lekker met haar (klein)kinderen.... ze bestaan dus echt!!!...

na een dagje googlen en wat forum topics doorspitten stuit ik toch telkens op 3 distro's die de beste schijnen te zijn : ubuntu , suse en debian , ik denk dat ik (gezien ik toch alle tijd van de wereld heb) ze alle 3 maar eens ga proberen om te kijken wat voor mij het beste werkt , van wat ik heb kunnen zien in howto's en screenshots lijkt suse me het makkelijkst maar blijkt ubuntu als beste en meest gebruikte naar voren te komen....

nu alleen nog even mijn 3 weken levertijd uitzitten en dan maar eens kijken waar ik het beste mee uit de voeten ga komen...
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

hulp gevraagd bij server
« Reactie #13 Gepost op: 2006/08/04, 20:04:07 »
Debian is een Flavour met de beste infratructuur in het Linux gebeuren.
Ubuntu (en zijn broertjes en zusjes) heeft de infrastructuur van Debian genomen en is daar eenGrafische shell omheen gaan bouwen zodat iedereen ermee kan werken.

In de basic heeft Ubuntu het beste gepakt van alles wat er in de Linux wereld te krijgen is en dit samengevoegd.

Suse en Mandrake an andere Flavours borduren voort uit iets wat in de begintijd is ontstaan.
Deze flavours zijn beslist niet makkelijker dan Ubuntu, dunkt me.

En Debian zelf moet je zien als een werkpaard zonder franje en glorie, alleen maar werken.
Dus je kan Gnome ed er wel in zetten maar het zal het niet halen bij Ubuntu.

Uiteraard zijn er meerdere Flavours maar die zijn nou niet echt voor de beginner...

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline woteb

  • Lid
hulp gevraagd bij server
« Reactie #14 Gepost op: 2006/08/04, 20:15:27 »
Citaat van: socialdefect
ik heb een pentium 2 ??ghz 128 ram nog even zonder hd en ik wil deze gaan gebruiken als server,
het liefst zou ik hierop (x)ubuntu of suse installeren met grafische desktop maar dat zal vast te zwaar gaan worden.
wat bevelen jullie mij aan ???
Wat wil je eigenlijk met deze server gaan doen? Ik bedoel dus, welke taken moet ie uit gaan voeren....??
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

hulp gevraagd bij server
« Reactie #15 Gepost op: 2006/08/04, 20:36:54 »
Citaat van: woteb
Citaat van: socialdefect
ik heb een pentium 2 ??ghz 128 ram nog even zonder hd en ik wil deze gaan gebruiken als server,
het liefst zou ik hierop (x)ubuntu of suse installeren met grafische desktop maar dat zal vast te zwaar gaan worden.
wat bevelen jullie mij aan ???
Wat wil je eigenlijk met deze server gaan doen? Ik bedoel dus, welke taken moet ie uit gaan voeren....??
nou die pent II mag zijn taak van bijzettafeltje nog even behouden en zijn ram afstaan omdat de Dell PowerEdge 500SC
2x 900Mhz - 256 MB - 20 Gig
CD - Netwerk - etc... voor 190,00 euro die ik heb besteld niet zo veel duurder was als een harde schijf voor die pent II , en deze mag straks als website host en ftp server gaan dienen...
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

budster

  • Gast
hulp gevraagd bij server
« Reactie #16 Gepost op: 2006/08/04, 20:53:35 »
Meestal raad ik mensen die linux als server willen gebruiken over het algemeen Debian aan, ik zou niet weten in welk opzicht Ubuntu kwa server anders zou zijn. Maar aangezien je (neem ik aan) al Ubuntu gebruikt zou ik lekker Ubuntu server installeren. Weet je zeker dat de twee systemen nagenoeg gelijk zijn, kan je bijvoorbeeld op een systeem iets testen voor het andere systeem.

Verder zal je hooguit synaptic missen voor wat installaties, maar apt-get werkt natuurlijk ook makkelijk, je kan nog steeds in synaptic op je desktop software zoeken, dan een terminal openen en via ssh/telnet die software met apt-get installeren.

hulp gevraagd bij server
« Reactie #17 Gepost op: 2006/08/04, 21:08:48 »
Citaat van: budster
Meestal raad ik mensen die linux als server willen gebruiken over het algemeen Debian aan, ik zou niet weten in welk opzicht Ubuntu kwa server anders zou zijn. Maar aangezien je (neem ik aan) al Ubuntu gebruikt zou ik lekker Ubuntu server installeren. Weet je zeker dat de twee systemen nagenoeg gelijk zijn, kan je bijvoorbeeld op een systeem iets testen voor het andere systeem.

Verder zal je hooguit synaptic missen voor wat installaties, maar apt-get werkt natuurlijk ook makkelijk, je kan nog steeds in synaptic op je desktop software zoeken, dan een terminal openen en via ssh/telnet die software met apt-get installeren.
ik gebruik nu xubuntu en suse en ja mis synaptic best wel in suse (alles went maar toch...) , ik ben suse ook nog een beetje aan het ontdekken omdat veel mensen er naar vragen omdat ze dit meer op window$ vinden lijken dan ubuntu en zo dus een kleinere overstap.
persoonlijk blijft ubuntu wel mijn favoriet maar suse is toch ook een blijvertje op mijn 64bit pc, de rest draait lekker op ubuntu maar gebruik meestal xubuntu voor dat kleine beetje extra snelheid.
vast dat ubuntu toch wel de keuze gaat worden voor de server gezien ik met daar toch het meest in thuis voel....
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

socratux

  • Gast
hulp gevraagd bij server
« Reactie #18 Gepost op: 2006/08/05, 14:22:37 »
in principe zou een server geen grafische omgeving hoeven te hebben, je kan een  server installatie doen met Ubuntu of voor Debian kiezen, wat zoals al uitgelegd de   basis voor Ubuntu vormt. Debian is een veel gebruikte server OS, omdat deze altijd zeer stabiel heeft gedraait.

Suse heeft ook de mooie YAST, welke ik erg praktisch vond en toch een degelijke vervanger van Synaptic heeft.

hulp gevraagd bij server
« Reactie #19 Gepost op: 2006/08/06, 04:18:04 »
nou ik vind yast in open suse (weet niet of het bij de betaalde variant ook zo is) niet echt tippen aan synaptic , ik zie ook op forums dat veel mensen in suse apt-rpm en synaptic met veel problemen installeren (is mij nog niet gelukt) , mischien is dit omdat ubuntu met standaart repositories komt en in suse mag je die zelf opzoeken en invoeren , ik heb er tientallen gevonden en geprobeerd maar de meesten werken niet en geven errors , ik vind yast fijn werken totdat je op een keer een lijst met dependencies bij elkaar mag gaan zoeken en stuk voor stuk mag installeren.
dat is bij ubuntu in mijn ogen een stuk beter geregeld , vast dat als je de goede repositories hebt voor yast dat het allemaal niet zo'n probleem meer is...
voor iemand die ubuntu gewend is is het toch even prullen en zoeken in suse...
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

socratux

  • Gast
hulp gevraagd bij server
« Reactie #20 Gepost op: 2006/08/06, 15:10:05 »
klopt. Maar de manier van Ubuntu (en debian gebasseerde distro's) is dan ook uniek binnen de linux distro's. Deze implementatie heeft Suse simpelweg niet.

hulp gevraagd bij server
« Reactie #21 Gepost op: 2006/08/07, 01:48:37 »
ja... ubuntu is niet voor niets de best aanbevolen distro....  bij mij wint suse het ook alleen op de grafische weergave van ubuntu , maar dat is ook maar persoonlijk en niet van belang , of je moet weer zo'n zeurpiet zijn die persee wil dat t meer op window$ lijkt , snap ik niet hoor , heb je eindelijk iets wat je naar eigen wens kan indelen ga je het indelen zoals het je altijd werd opgedrongen ???? ach ja... mensen zonder eigen inbreng moeten er ook zijn :)
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN