Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Opstarten vanaf usb  (gelezen 2999 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
OPGELOST Opstarten vanaf usb
« Gepost op: 2011/01/09, 19:40:17 »
Heb geprobeerd, via unetbootin, een  usb-pen opstartbaar te maken, eerst met linuxmint, dan met kubuntu.
Bij het opstarten krijg ik telkens "boot-error".
Wat kan er zijn misgegaan?
Wat kan ik er aan doen?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/12, 09:31:28 door Jakke5 »

Re: Opstarten vanaf usb
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/09, 22:01:37 »
Welke versie van Unetbootin gebruik je? Bij de versie uit de Ubuntu repo's (een al wat oudere versie, ik meen 4.20) had ik hetzelfde probleem. Bij de allerlaatste versie, gedownload en geïnstalleerd vanaf de website van Unetbootin (versie 4.94) heb ik het probleem niet meer, en krijg ik de tot nu toe gemaakte opstartbare USB-sticks gewoon aan de gang.

Tip: probeer Kubuntu eens op een USB-staaf te installeren met het tooltje "Opstartschijf aanmaken", die gewoon in Ubuntu zit. Deze is te vinden onder "Systeem > Beheer".

Voor wat betreft Linux Mint: Heb je toevallig geprobeerd om Julia (Mint 10) te installeren met Unetbootin? Deze versie is namelijk nog niet toegevoegd aan hun lijst van op te starten besturingssystemen. Probeer het anders eens met Isidora (Mint 9), want die wordt wèl ondersteund door het programma.

Succes ermee! ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Opstarten vanaf usb
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/10, 00:31:51 »
Heb geprobeerd, via unetbootin, een  usb-pen opstartbaar te maken.......
Bij het opstarten krijg ik telkens "boot-error".

Waarschijnlijk een hele domme vraag =D , maar kan je pc/laptop eigenlijk wel opstarten van usb?

Re: Opstarten vanaf usb
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/10, 10:55:32 »
@Marqeaux: Zelfde verhaal als in Full Circle Magazine gisteren: de versie van Unetbootin in de pakketbronnen is een verouderde versie. En dat is logisch, want pakketupgrades worden niet zomaar gedaan bij *buntu. De nieuwste versie van de website heeft ondersteuning voor heel veel nieuwe versies en is gewoon makkelijk te downloaden en te openen.
http://unetbootin.sourceforge.net/unetbootin-linux-latest
Bestandje opslaan>>>naar de map navigeren waar je hem hebt opgeslagen>>>rechtermuisknop>>>Eigenschappen>>>tabblad Rechten>>>Uitvoerbaar maken en dan opstarten. Et voila, de allernieuwste versie :) Ze updaten zo nu en dan, dus via de link hierboven kun je altijd de nieuwste versie binnenhalen :)

Re: Opstarten vanaf usb
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/10, 17:25:41 »
@Marqeaux: Zelfde verhaal als in Full Circle Magazine gisteren: de versie van Unetbootin in de pakketbronnen is een verouderde versie. En dat is logisch, want pakketupgrades worden niet zomaar gedaan bij *buntu. De nieuwste versie van de website heeft ondersteuning voor heel veel nieuwe versies en is gewoon makkelijk te downloaden en te openen.
http://unetbootin.sourceforge.net/unetbootin-linux-latest
Bestandje opslaan>>>naar de map navigeren waar je hem hebt opgeslagen>>>rechtermuisknop>>>Eigenschappen>>>tabblad Rechten>>>Uitvoerbaar maken en dan opstarten. Et voila, de allernieuwste versie :) Ze updaten zo nu en dan, dus via de link hierboven kun je altijd de nieuwste versie binnenhalen :)

@Vistaus: Precies! Omdat het zo makkelijk is om de nieuwste versie van Unetbootin te gebruiken, is het raadzaam om die te gebruiken. Het vergt geen ingrijpende veranderingen in je systeem, en daarom tip ik die ook als de te gebruiken versie voor de TS. De versie die aangeboden wordt via de officiële bronnen vertoont (bij mij althans, en ik kan me voorstellen dus ook bij anderen) de nodige kuren. Zelfs ondersteunde distro's kreeg ik met deze "oude" versie niet aan de gang, en kreeg ik boot errors te zien bij het opstarten. Bij de laatste versie van Unetbootin was dat geen enkel probleem meer, en werd de OS in kwestie gewoon vanaf USB-stick opgestart.

Oh man... ik ben zo blij dat ik Linux gebruik! Ik heb ALTIJD een USB-stick bij me met een opstartbare Ubuntu of andere Linux-distro. Het heeft mij, maar ook anderen al meerdere keren uit de brand geholpen bij problemen. Never leave home without it!  =D
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline MrLeeJohn

  • Lid
    • MrLeeJohn, sinds 1997
Re: Opstarten vanaf usb
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/10, 19:51:00 »
Voor wat betreft Linux Mint: Heb je toevallig geprobeerd om Julia (Mint 10) te installeren met Unetbootin? Deze versie is namelijk nog niet toegevoegd aan hun lijst van op te starten besturingssystemen. Probeer het anders eens met Isidora (Mint 9), want die wordt wèl ondersteund door het programma.
Ik gebruik fedora usb creator altijd. En bedenk dat niet alle usbsticks kunnen booten.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Opstarten vanaf usb
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/10, 21:20:30 »
Dankjewel allemaal. Zoveel belangstelling had ik niet verwacht.
Enkele antwoorden (en de bijhorende vragen)
Citaat
maar kan je pc/laptop eigenlijk wel opstarten van usb
In de bios staat die mogelijkheid wel. En ik heb niet vergeten die bovenaan te zetten ...
Citaat
bedenk dat niet alle usbsticks kunnen booten
Hoe weet ik of een bepaalde stick kan booten? Degene die ik nu gebruik start Unetbootin wel op maar komt daarna in een lus terecht: boot over 0, 9, 8 ... sec, dus denk ik dat hij idd opstartbaar is.
Citaat
Heb je toevallig geprobeerd om Julia (Mint 10) te installeren met Unetbootin
Ja, maar dan wel zoals beschreven op de homepage van Unetbootin nml. door eerst de (dvd-)iso van mint te downloaden en die dan "in te vullen"
Dat was helemaal een flop. De gedownloade ISO wilde simpelweg niet gemanipuleerd worden. (Was dat overigens wel een goed idee, de dvd-ISO?)
En ook nee, heb daarna vanaf de website van Unetbootin Mint 9 gedownload (zoals ook Marqeaux suggereert). Dat leek wel goed te gaan, maar booten? Nee hoor.

De site die Vistaus voorstelt kende ik niet. Ik heb gewoon naar de website van Unetbootin gesurft ...
Maar ik ga dadelijk een kijkje nemen.

Dan heb ik nog een vraagje: de desktop waarop ik nu zit te tokkelen (Ubuntu 10.04 en Ubuntu 8.04, met gedeelde gegevens) heeft in de bios geen usb-opstartmogelijkheid maar ik heb nog niet zo heel lang geleden es iets gelezen over GRUB-aanpassing zodat het wél kon. Weet toevallig iemand onder welke zoekterm ik moet googelen om dat topic te vinden?

Re: Opstarten vanaf usb
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/11, 22:27:45 »
Voor wat betreft Linux Mint: Heb je toevallig geprobeerd om Julia (Mint 10) te installeren met Unetbootin? Deze versie is namelijk nog niet toegevoegd aan hun lijst van op te starten besturingssystemen. Probeer het anders eens met Isidora (Mint 9), want die wordt wèl ondersteund door het programma.
Ik gebruik fedora usb creator altijd. En bedenk dat niet alle usbsticks kunnen booten.

LMDE  werkt prima met Unetbootin.(ook al staat die niet in de lijst). Ik denk dus dat Linux Mint 10 het ook wel zal doen.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.4 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Jakke5

  • Lid
Re: OPGELOST Opstarten vanaf usb
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/12, 09:48:32 »
Het probleem lag blijkbaar bij de desktop waarmee ik gewoonlijk werk. Die geeft problemen op de USB.  Heb nu op een andere pc Linuxmint kde-versie  binnengehaald en m.b.v. Unetbootin de USB-stick opstartbaar gemaakt met die Linuxmint KDE-versie. Geen probleem meer ondervonden. Het resultaat getest maar de machine waarmee ik Linuxmint op de USB-stick heb gezet start niet op (Boot error) . Ook getest op de laptop van mijn vriendin. Daar liep het dan weer wél. Opstarten verliep relatief snel. Enkel internet bleef onbereikbaar.
Linuxmint-kde ziet er alleszins mooi uit. Zeer intuïtief allemaal.
Nogmaals mijn dank voor degenen die mee hebben gezocht.