Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 8.04 en Windows Vista dual boot, Vista OEM recovery cd's?  (gelezen 1029 keer)

Ok, lang verhaal kort gehouden, mijn oude getrouwe laptop heeft het begeven, ik had al geruime tijd een Windows XP + Ubuntu dual boot, en was er relatief tevreden mee. Ik gebruikte hoe langer hoe meer ubuntu tot ik bij de laatste upgrade van 7 naar 8 problemen mee kreeg: geen beeld meer na inloggen, waarschijnlijk te wijten aan het feit dat ik de drivers voor mijn toenmalige grafische kaar nooit 100% in orde heb gekregen... en wegens tijdsgebrek om deze problemen op te lossen, gebruikte ik de laatste tijd enkel nog Windows XP, en moest het helaas zonder een aantal ondertussen favoriete programma's zoals bijvoorbeeld Amarok stellen.

Ondertussen is het tijdsgebrek (ook bekend als examens) voorbij, en sinds mijn oude laptop het heeft begeven, ben ik op zoek gegaan naar een opvolger, wellicht (afhankelijk van wat de verzekering uitbetaalt misschien nog een betere/duurdere versie van) een Acer Aspire 7720G:
Citaat van: specs
Legitieme Windows Vista® Home Premium, Intel® Core™2 Duo processor T7500 (2.2GHz/FSB: 800MHz/4MB L2 cache), Works™ 8.5 + Office™ Home & Student 2007 Trial (60 days), 17" TFT WXGA+ CrystalBrite, 4GB DDR II RAM (2x 2GB), 640GB HDD (2x 320GB) (5400rpm), Super Multi DVD-RW Double Layer, 6-cell Li-ion, 56K modem, Gigabit & Wireless LAN 802.11N, NVIDIA® GeForce® 9500M-GS 512MB/1280MB TC, 0.3MP CrystalEye, 5-in-1 card reader, Gemstone A, AZB
Mijn besluit hierover staat al zo goed als vast, ik was redelijk tevreden over mijn vorige Acer, wat meer werkgeheugen is zeker welkom, de processor moest niet zo krachtig, maar ik bezondig me in mijn vrije tijd wel eens regelmatig aan pc gaming, en dus wou ik wel een degelijke videokaart, Blu-ray en andere onnodige hoogtechnologische snufjes (e.g. vingerafdrukbeveiliging) kunnen me gestolen worden, vandaar deze keuze, de harde schijf is eigenlijk nog steeds te groot, en ingebouwde webcam eigenlijk ook overbodig, maar deze kunnen ooit tenminste nog van pas komen.

Ik heb nog nooit Windows Vista gebruikt, dus ik ben wel eens benieuwd naar de "vooruitgang", of gebrek daaraan t.o.v. Windows XP, en hoe dan ook zal ik aangezien ik zoals ik al toegaf nu en dan graag eens wat game zal ik hoe dan ook gedwongen zijn een Windows partitie, zei het XP of Vista te behouden, WINE lukt me niet altijd dus...

Eigenlijke vraag: Kan ik eenvoudig een dual boot maken met zowel Windows Vista Home Premium en Ubuntu Hardy Heron zodanig dat de OEM recovery cd's voor Vista in de toekomst nog bruikbaar zijn, zonder weliswaar dan Ubuntu te verliezen?
Bij mijn vorige laptop's Ubuntu + Windows XP dual-boot heb ik daar nooit rekening mee gehouden, en het geluk gehad dat ik Windows XP in de tijd dat ik Ubuntu ook gebruikte nooit opnieuw heb moeten installeren.
Als ik de Vista partitie intact laat, en de ruimte voor een Linux partitie van de tweede harde schijf wegneem, zou dit dan lukken?

Offline tabasco

  • Lid
Ubuntu 8.04 en Windows Vista dual boot, Vista OEM recovery cd's?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/11, 21:02:33 »
Citaat
Ok, lang verhaal kort gehouden,
ja


Offline Anco

  • Lid
Ubuntu 8.04 en Windows Vista dual boot, Vista OEM recovery cd's?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/11, 21:11:17 »
bij mijn lenovo laptop kon ik cd's branden die in geval van nood windows er weer zo op zou zetten als toen ik hem uit de winkel weghaalde, ik gok dat dit ook ook wel het geval bij de acer moet zijn, maar het zou waarschijnlijk wel handig zijn om na te vragen. ik heb trouwens niet echt vooruitgang gezien bij vista. het is trager dan xp en enige wat je er feitelijk voor terugkrijgt is dat het er iets mooier uitziet. (kan ook zijn dat ik eigenlijk nog moet wennen maar denk dat daarvoor niet genoeg op vista zal zitten ;P)
wel een tip voor maken van dualboot, verklein de partitie van vista met vista zelf. anders schijn je opstartproblemen te kunnen krijgen met vista.
Linux user #485563