Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu + virtualisatie homeserver hoe opzetten  (gelezen 1978 keer)

Offline jp73

  • Lid
ubuntu + virtualisatie homeserver hoe opzetten
« Gepost op: 2010/04/17, 11:54:56 »
k ben al een poosje aan het lezen over virtualisatie en wil dit gaan gebruiken in mijn thuis server.
Ik ben er alleen nog niet over uit of dit de juiste aanpak zal zijn en of het mogelijk is wat ik wil.

Situatie nu :

ubuntu server op een amd systeem. Word gebruikt voor sharing van movies dmv nfs naar mijn popcornhour. Er draait Squeezecenter op voor mijn muziek. Sabnzbd+ loopt om te downloaden.
Ik beheer dit via webmin, dit om de sambasharing e.d. makkelijk te kunnen beheren.
Er hangt een printer aan die gebruikt kan worden vanaf mijn macbook en imac.

Het OS staat op een 500 GB hdd en hierop word ook gedownload. Ik log in via ssh en dmv MC kan ik dan de gedownloade files organizeren en verplaats ik ze in de gewenste folder. Voor Data opslag heb ik 3* 1,5 TB hdd.

Ik ben een poos geleden bezig geweest om een bittorrent programma werkend te krijgen en dat liep helemaal in de soep. Uiteindelijk heb ik mijn hele systeem om zeep geholpen en kostte het 3 dagen alles weer opnieuw op te zetten.

Aangezien ik veel van huis weg ben voor mijn werk wil ik een systeem hebben dat dit soort problemen niet meer kan krijgen. Ik denk hiervoor virtualisatie te gaan gebruiken zodat elke taak op een aparte virtuele server loopt en mocht er met een bepaald programma een probleem ontstaan de rest van de programma's / functies dan niet word aangetast.

Als ik weg van huis ben heb ik wel de beschikking over een pc, en het idee is hierop alles op te zetten en dan van elke virtuele server een image te maken en die dan thuis op de server te installeren.

De server thuis : amd 2core 4850e processor op een 780 G chipset met 500 Gb hdd + 3* 1,5 Gb hdd
De server waar het op opgezet zou moeten worden amd 4 core processor met een mainboard met ook en 780 G chipset.

wat er uiteindelijk op moet komen :

een virtuele server die de file sharing doet, dus de bestanden benaderbaar vanaf mijn macbook en imac dmv samba (evt door webmin te gebruiken) en voor mijn popcornhour dmv nfs
een virtuele server voor sabnzbd+ en eventueel een bittorent programma
een virtuele server voor squeezecenter
een virtuele server waar ik dmv een share een backup  kan maken mbv timemachine van mijn Imac en macbook

al deze virtuele servers moetn toegang hebbe tot alle 4 HDD's. Is dit mogelijk ?

Eventueel graag ander tips, suggesties of ervaringen


Re: ubuntu + virtualisatie homeserver hoe opzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/17, 13:02:42 »
ik denk dat virtualisatie voor dit doel overkill is. Zolang je incrementele backups maakt van het systeem kun je weer terug naar een oude situatie. Ik gebruik zelf rtorrent icm screen, maar deluge werkt ook prima met alleen een web-client.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ubuntu + virtualisatie homeserver hoe opzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/17, 13:53:07 »
ik denk dat virtualisatie voor dit doel overkill is. Zolang je incrementele backups maakt van het systeem kun je weer terug naar een oude situatie. Ik gebruik zelf rtorrent icm screen, maar deluge werkt ook prima met alleen een web-client.
Eens, een goede back-up kan de herstel tijd (aanzienlijk) verkorten.  ;) Het echte OS gedeelte zal vaak maar een paar GB zijn die je apart kan back-uppen en herstellen, los van de andere data.

Voor bittorent kan je eventueel Transmission gebruiken.
sudo aptitude install transmission-cli
Start de torrent in een (ssh) terminal met:
transmissioncli bestand.torrent
Met screen (evt. met byobu) kan transmission op de achtergrond draaien.
Webinterface op http://serveradres:9091/transmission/web/
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jp73

  • Lid
Re: ubuntu + virtualisatie homeserver hoe opzetten
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/17, 16:58:18 »
Ok ik snap de redenering, maar als ik bijvoorbeeld die backup mogelijkheid wil opzetten voor mijn 2 Macs dan zou dit 'geexperimenteer' in een virtueel gedeelte veel makkelijker gaan zonder risico en ik kan dit doen op de andere pc als ik weg van huis ben en dan als het werkt als een image op mijn thuis pc zetten.
Of zie ik dit verkeerd ?
Is het opzetten van zo'n systeem met virtualisatie zeer lastig, of gebruikt het veel meer 'resources' van mijn pc ? Hij loopt nu bijna constant idle, dus het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat het stroomverbruik eventueel zal stijgen ?