Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan ik muziek vanop mijn PC via WIFI sturen naar mijn smartphone?  (gelezen 1082 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik wil de (duizenden) nummers muziek, die op mijn pc staan (afkomstig van mijn CD's) naar mijn smartphone sturen (over wifi), waaraan ik dan boxen hang.

Maar ... hoe kan ik dat doen?

(Ik wil dus eigenlijk mijn muziekbestanden aanspreken vanop mijn android-telefoon, ZONDER dat ik al die bestanden naar mijn smartphone moet kopiëren)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe kan ik muziek vanop mijn PC via WIFI sturen naar mijn smartphone?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/10/21, 20:50:47 »
FE file explorer op je telefoon. Kan met van alles communiceren. Je kan dan een samba share opzetten op je laptop of een sftp server. Als het goed is kan hij daar rechtstreeks van afspelen.

Een andere mogelijkheid is de Universal Media Server. Ik zou die dan met docker installeren. Dan zou je met vlc op je telefoon kunnen afspelen, maar alleen als je in hetzelfde LAN zit.
« Laatst bewerkt op: 2021/10/21, 20:55:50 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe kan ik audio vanop mijn PC via WIFI sturen naar mijn smartphone?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/10/22, 09:32:33 »
Eigenlijk moet ik m'n vraag herformuleren: ik wil weten hoe ik AL mijn audio-output van mijn Kubuntu-pc kan sturen naar mijn smartphone over het wifi-netwerk bij mij thuis. Want soms wil ik op mijn smartphone een CD horen die op de harde schijf van mijn PC staat, soms gewoon de output van mijn spottify-account op de pc.
Ik zal het woord muziek in mijn oorspronkelijke onderwerp dus wijzigen naar "audio", want dat drukt beter uit wat ik bedoel.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe kan ik audio vanop mijn PC via WIFI sturen naar mijn smartphone?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/10/22, 11:16:44 »
Wat jij wilt is dat je telefoon werkt als de geluidskaart van je PC.
ik vond wel iets, soundwire https://georgielabs.net/. Is dat wat je zoekt?
« Laatst bewerkt op: 2021/10/22, 11:21:51 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/


Offline bart85

  • Lid
Re: Hoe kan ik muziek vanop mijn PC via WIFI sturen naar mijn smartphone?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/10/22, 16:05:25 »
Voor Spotify heb je een flatpak  app en ook een snap app voor. Als je op de telefoon ook Spotify hebt geïnstalleerd verbind hij automatisch met de pc. Je kunt dan op beide bedienen.
Waarom vanaf de telefoon muziek afspelen? Kwaliteit van geluid is op de telefoon slecht. Een bluetooth speaker heeft veel beter geluid.
« Laatst bewerkt op: 2021/10/22, 16:07:55 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: Hoe kan ik muziek vanop mijn PC via WIFI sturen naar mijn smartphone?
« Reactie #6 Gepost op: 2021/10/22, 18:45:35 »
Andersom kan ook.
Je kunt je telefoon de muziek laten streamen vanaf je PC (in een gedeelde map). Dan heb je slechts een bestandsbeheerder app op je telefoon nodig met netwerk functie.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe kan ik muziek vanop mijn PC via WIFI sturen naar mijn smartphone?
« Reactie #7 Gepost op: 2021/10/22, 19:15:53 »
Andersom kan ook.
Je kunt je telefoon de muziek laten streamen vanaf je PC (in een gedeelde map). Dan heb je slechts een bestandsbeheerder app op je telefoon nodig met netwerk functie.
ja, dat was mijn eerste reactie. Daarvoor heb je FE Explorer. Maar dat is niet wat de TS bedoelt blijkbaar.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Hoe kan ik muziek vanop mijn PC via WIFI sturen naar mijn smartphone?
« Reactie #8 Gepost op: 2021/10/22, 22:13:13 »
Neem of maak een goede clouddienst en je kan al je nummers bereiken met alle apparaten die je maar hebt. Probleem opgelost.
Of deel de bestanden op je pc binnen je netwerk. Maar je eerste vraag is niet logisch om ze allemaal per wifi naar je telefoon te sturen. Die vraag verbeter je immers ook zelf al weer onderaan je eigen posting.
Of als het duizenden zijn, maar van een raspberry pi een kleine NAS waar je alles op zet. Dan kan je hele netwerk mee genieten.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Hoe kan ik muziek vanop mijn PC via WIFI sturen naar mijn smartphone?
« Reactie #9 Gepost op: 2021/10/22, 22:16:20 »
Neem of maak een goede clouddienst en je kan al je nummers bereiken met alle apparaten die je maar hebt. Probleem opgelost.
Of deel de bestanden op je pc binnen je netwerk. Maar je eerste vraag is niet logisch om ze allemaal per wifi naar je telefoon te sturen. Die vraag verbeter je immers ook zelf al weer onderaan je eigen posting.
Of als het duizenden zijn, maak van een raspberry pi een kleine NAS waar je alles op zet. Dan kan je hele netwerk mee genieten.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe kan ik muziek vanop mijn PC via WIFI sturen naar mijn smartphone?
« Reactie #10 Gepost op: 2021/10/23, 21:32:54 »
(...)
Waarom vanaf de telefoon muziek afspelen? Kwaliteit van geluid is op de telefoon slecht. Een bluetooth speaker heeft veel beter geluid.

Mijn Ubuntu-pc staat dichtbij de televisie. De speakers aan die pc zijn erg goed, maar soms storen ze de kijkers. Daarom wil ik die speakers (met 3.5 mm jack) aan mijn smartphone hangen op een andere plaats in huis. Daarom wil ik dus de muziek van de pc sturen naar mijn smartphone. En omdat ik soms CD's (die ik op mijn pc bewaar), soms spotify, soms youtube enzovoort wil kunnen beluisteren op die manier, zocht ik naar een oplossing.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe kan ik muziek vanop mijn PC via WIFI sturen naar mijn smartphone?
« Reactie #11 Gepost op: 2021/10/23, 21:34:30 »
Andersom kan ook.
Je kunt je telefoon de muziek laten streamen vanaf je PC (in een gedeelde map). Dan heb je slechts een bestandsbeheerder app op je telefoon nodig met netwerk functie.
Nope, dat is niet de bedoeling. Ik wil gewoon mijn telefoon-audio-uitgang kunnen gebruiken om er stereo-speakers aan te hangen op een andere plaats in huis.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe kan ik muziek vanop mijn PC via WIFI sturen naar mijn smartphone?
« Reactie #12 Gepost op: 2021/10/23, 21:35:41 »
Allen, merci voor het meedenken.Ik begin te vermoeden dat een raspberry pi, ingesteld als NAS, inderdaad zowat de beste oplossing is. Kan ik daar ook ineens een verzameling foto's op plaatsen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe kan ik muziek vanop mijn PC via WIFI sturen naar mijn smartphone?
« Reactie #13 Gepost op: 2021/10/23, 23:33:40 »
Allen, merci voor het meedenken.Ik begin te vermoeden dat een raspberry pi, ingesteld als NAS, inderdaad zowat de beste oplossing is. Kan ik daar ook ineens een verzameling foto's op plaatsen.
heb je naar soundwire gekeken? Ben nieuwsgierig of dat voor je werkt.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe kan ik muziek vanop mijn PC via WIFI sturen naar mijn smartphone?
« Reactie #14 Gepost op: 2021/10/24, 14:08:22 »
Hoewel de installatie van Soundwire er niet vreselijk moeilijk uit ziet, installeer ik niet zo graag van die ge-tar-de bestanden. Als ik de installatie-instructies lees, zullen er nog andere modules moeten worden geïnstalleerd en dat vind ik iets té griezelig.

Ik ben een brave jongen, die wel veel ervaring heeft met computers, maar dan als gebruiker, niet als installateur. Ik probeer dus niet teveel van die gebrikoleerde oplossingen uit op mijn computer.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline MKe

  • Lid
Re: Hoe kan ik muziek vanop mijn PC via WIFI sturen naar mijn smartphone?
« Reactie #15 Gepost op: 2021/10/24, 14:52:39 »
Een NAS opzetten is meer werk en doet nog steeds niet wat je vraagt  ;)