Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verwijderen en hernoemen  (gelezen 1093 keer)

madmax1960

  • Gast
verwijderen en hernoemen
« Gepost op: 2009/04/20, 19:41:55 »
hallo allemaal ik zit met een vervelend probleem ik werk met een externe hd schijf voor films,muziek enz..... maar nu heb al 2 dagen last ik kan geen enkele map verwijderen of aanmaken of hernoemen in mijn film map in mijn andere mappen op de externe heb ik geen enkele probleem daar mee vervelend kan geen film meer in die map plaatsen of een bewerking in die map doen

kan iemand me daar mee helpen a.u.b.
alvast bedankt madmax ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

Offline heir4c

  • Lid
Re: verwijderen en hernoemen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/20, 20:07:57 »
Waarschijnlijk staan de rechten niet goed en enkel te openen door root.
Druk Alt+F2 en tik in: gksudo nautilus en dan je wachtwoord.
Klik je externe drive aan en klik bovenaan rechts op de drive-naam (zie afbeelding). en kies eigenschappen en dan Rechten (Het is het derde tabblad) Daar staan de rechten van wie de schijf mag beheren. Als het root is dan zal je dat moeten veranderen, maar dan moet je bestandsbeheer openen met rootrechten.

Kan ook via de terminal maar weet niet zo direkt welke commando's je hiervoor moet gebruiken.

[verwijderd door de beheerder]
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline jan11000

  • Lid
Re: verwijderen en hernoemen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/20, 20:18:53 »
Ik had hetzelfde.
Maar als ik met gksudo nautilus de rechten wijzigde, dan was de map en de files de rechten gewijzigd, maar de onderliggende mappen(en files) niet.

Oplossing:
Installeer endeavour2 en start deze met gksudo endeavour2.
Dan in puldown menu, write protect openen indien nodig, dan change ownership, en/of change permissions.

madmax1960

  • Gast
Re: verwijderen en hernoemen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/21, 08:39:40 »
Ik had hetzelfde.
Maar als ik met gksudo nautilus de rechten wijzigde, dan was de map en de files de rechten gewijzigd, maar de onderliggende mappen(en files) niet.

Oplossing:
Installeer endeavour2 en start deze met gksudo endeavour2.
Dan in puldown menu, write protect openen indien nodig, dan change ownership, en/of change permissions.
1.ik heb het eerste geprobeerd maar krijg een fout melding kan gksudo nautilus niet openen
  2. ho instaleer ik endeavour2 ik heb een bestaant  endeavour_2.7.3.orig.tar.gz staan ik ben van niet veel op de hoogte in ubuntu nog niet lang bezig

alvast bedankt

Re: verwijderen en hernoemen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/21, 10:18:06 »
1.ik heb het eerste geprobeerd maar krijg een fout melding kan gksudo nautilus niet openen
Ik schat dat je hier een typfout hebt gemaakt, nautilus is de standaard bestandsnavigator (file browser dus) in Ubuntu.

  2. ho instaleer ik endeavour2 ik heb een bestaant  endeavour_2.7.3.orig.tar.gz staan ik ben van niet veel op de hoogte in ubuntu nog niet lang bezig
Eenvoudigste manier: open Synaptic (onder Systeem - Beheer) en zoek naar Endeavour, vervolgens aangeven dat dat geïnstalleerd moet worden.

Groet, Paul.

Offline track

  • Lid
Re: verwijderen en hernoemen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/21, 12:45:47 »
Hoi madmax,

het gebruik van gksu nautilus is maar de uiterste noodmaatregel.  Dus voor het dagelijkse niet doen !!

Jouw probleem heeft inderdaad met de rechten van de schijf te maken.
Hoe is die aangekoppeld ?  per USB of intern ?  En welk bestandsysteem zit er op ?

Misschien is een regel in de /etc/fstab al voldoende om de zaak te fixen.

Vriendelijke groet,

track

Offline vanadium

  • Lid
Re: verwijderen en hernoemen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/21, 18:53:15 »
Een externe schijf gaat in principe niet in /etc/fstab. Normaliter wordt die gemount met rechten voor de huidige gebruiker. Als het een ext3 schijf is, dan gelden natuurlijk linux permissies. Dat lijkt hier het geval: alleen voor één map, "film" blijkt er een probleem, in de andere mappen kan geschreven worden.

Eigenaar en permissies controleren dus en eventueel aanpassen. Dat kan met nautilus. Als je de eigenaar moet aanpassen, zal je inderdaad root permissies hebben, en dan kan het grafisch met "gksudo nautilus".

madmax1960

  • Gast
Re: verwijderen en hernoemen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/23, 07:35:23 »
ik heb gekeken onder system-beheer maar staat geen Endeavour omte installeren
ten tweede ik krijg mijn beheer niet veranderg met nautilus
ik werk met een externe harde schijf met usb aansluiting

 ???
bedank madmax

Re: verwijderen en hernoemen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/23, 08:35:51 »
Heb je wel kunnen ontdekken, wie de eigenaar is?
En hoe de rechten nu staan?

Doe voor die map waar je het over hebt het volgende in een terminal:
sudo chmod -R 755 /de/betreffende/map
En daarna nog dit:
sudo chmod -R a-x+X /de/betreffende/map
Bovenstaande is om de rechten van een map weer goed te zetten.
Als de eigenaar ook verkeerd staat, moet er eerst nog iets anders gebeuren.....
Laat het even weten?
P.S.
de terminal is in
toepassingen / hulpmiddelen / terminalvenster
en na de gegeven commando's geef je je eigen wachtwoord - je ziet echter niks, ook geen sterretjes, dat hoort zo.

en: "/de/betreffende/map" moet je natuurlijk vervangen voor je eigen map.
Bij mij zou het er zo uiitzien: /media/MSI/steven/film
Maar dat kan bij jou anders zijn.
/media is wel een logische start, maar hoe jou externe schijf heet, en in welke submappen je dan moet zijn, kan ik niet beoordelen.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/23, 08:40:49 door Steven Klein Haneveld »