Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Instaleren vanaf externe hd  (gelezen 752 keer)

Offline curie001

  • Lid
Instaleren vanaf externe hd
« Gepost op: 2009/05/26, 09:54:07 »
Mijn vraag is niet al te ingewikkeld
ik heb een oude laptop met waar de installatie van Ubuntu niet goed gaat
het vreemde is dat ik xp er prima zonder problemen op krijg
ik had een cd gebrand en de live sessie opgestart dat gaat prima
alleen als ik het instalatie programma opstart
word mn laptop ineens erg traag ik heb 1 keer de instalatie uitgevoerd dat duurde 23 uur
terwijl xp instaleert in 40 min
Nu het volgende
als ik een iso bestand op mn externe hd zet en ik start op in Windows kan ik dan ubuntu instaleren
zonder mn cd rom speler te gebruiken



Offline vanadium

  • Lid
Re: Instaleren vanaf externe hd
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/26, 11:08:39 »
Dat kan niet: het installatieprogramma van ubuntu werkt op een linux OS, dat geladen en opgestart wordt van de CD-rom.

Als windows vlot installeert, lijkt het me niet aan de CD rom lezer te liggen. Mogelijk dus wel aan je Ubuntu installatie schijfje.

Hoewel je live sessie goed opstart, is een probleem met het lezen van de CD rom niet uit te sluiten. In het opstartmenu van de installatieCD is een optie om de CD-rom te controleren. Doe dat eens. Is er een probleem, dan moet je de installatie CD rom van Linux eens opnieuw branden op de laagst mogelijke snelheid, met een merk van blanko CD's waarvan je weet dat het op je oude laptop normaal geen probleem geeft.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Instaleren vanaf externe hd
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/26, 18:03:26 »
ik heb ook een lappie waar de grafische install echt niet wil, maar met de alternate cd is het prima te doen en naderhand werkbaar.

mischien iets voor jou, niet geschoten ......

http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloadmirrors#alternate

na de installatie is er geen verschil, dus je krijgt wel de normale ubuntu natuurlijk.

Re: Instaleren vanaf externe hd
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/26, 20:51:46 »
als het via een cd niet lukt, kan je het ook eens proberen via een usb stick (als je bios het toelaat). .
start je systeen op met je live cd, bij systeem -> beheer heb je een optie usb drive.
Hier mee zet je een live versie op een stick en dan opstarten vanaf je stick en probeer dan eens te instaleren op je harddisk.

Ik weet niet of dit ook werkt op een extern harddisk, je zou het kunnen proberen.

Groetjes paul.
Steunpunt van Alphen aan den Rijn. Mijn website is  voosterom.nl.