Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: een vorm van ubuntu op mijn hp laptop  (gelezen 854 keer)

Offline xander

  • Lid
een vorm van ubuntu op mijn hp laptop
« Gepost op: 2012/12/02, 11:25:30 »
Goedendag,

Ik heb me een beetje verdiept in het hele linux ubuntu verhaal. Ik heb vroeger ooit een dell gekocht bij os4free met xubuntu erop. Ik kon toen beter niet updaten maar heb dat wel gedaan en toen liep het programma een tijdje maar na een minuut of tien was het afgelopen en liep hij vast. Nu wil ik graag weer eens wat proberen. Ik heb mijn huidige bijna 6 jaar oude hp laptop gereed om eens wat te proberen. Het is een hp intel pentium m processor 1.50ghz, 2gb ram mobile intel 915gm/gms 910gml express chipset family. Hij draait nu op xp maar ik wil er eigenlijk wel of helemaal alleen ubuntu erop of een keuze in het opstarten xp of ubuntu. Welke vorm van ubuntu kan ik het beste downloaden en is waarschijnlijk wel geschikt voor mijn laptop.

Groeten Xander

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: een vorm van ubuntu op mijn hp laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/02, 11:32:24 »
Op een vrijwel identieke flaptop (een Sony Vaio, maar enige verschil: Pentium M 1,6 Ghz i.p.v. 1,5 Ghz) heb ik zelf Xubuntu 12.04 LTS gezet. Draait buitengewoon goed daarop: soepel, snel, stabiel. XP heb ik er inmiddels helemaal van verwijderd, want over anderhalf jaar houdt de ondersteuning voor XP toch al op....

Over Xubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Direct doen na installatie van Xubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu

Zoals gezegd: pak 12.04, want dat is een LTS-versie:
https://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze#TOC-De-oudere-LTS-versie-12.04-of-de-nieuwere-gewone-versie-12.10-
(punt 5, rechterkolom)

Re: een vorm van ubuntu op mijn hp laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/02, 11:35:10 »
Zou ook Xbuntu adviseren.  Ubuntu kan maar zal langzaam draaien waarschijnlijk.

draai Ubuntu 12.10 op onderstaande test computer.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline xander

  • Lid
Re: een vorm van ubuntu op mijn hp laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/02, 11:40:57 »
Super bedankt voor de tips ik ga er zo snel mogelijk mee aan de gang. Hopelijk gaat het wat worden.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten Xander

Offline xander

  • Lid
Re: een vorm van ubuntu op mijn hp laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/02, 16:21:13 »
Woohoo vanuit xubuntu komt dit bericht. Ik heb het zo ingesteld dat je de keuze krijgt of xubuntu of xp. Nu moet ik alleen nog even kijken of xp het nog doet. Bedankt voor de hulp.
Groeten Xander =D =D

Re: een vorm van ubuntu op mijn hp laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/05, 08:46:24 »
XP zal zeker nog wel werken.

Vergeet niet het direct-doen-lijstje van Pjotr niet eh , daar staan gouden tips en trucs in. (Ik zou zeggen: lees heel die site eens goed door m.b.t. Xubuntu)

Enfin, ik ben blij dat het gelukt is. Welkom aan boord
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline xander

  • Lid
Re: een vorm van ubuntu op mijn hp laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/05, 22:02:45 »
Hallo,
Nog even over het te doen lijstje voor Xubuntu. Het valt me op dat bepaalde dingen al zijn aangepast. Ik neem aan dat door updates komt.
Voor de rest werkt het perfect. Ik verwachtte problemen met mijn externe harde schijf maar alle fotoś die daar op staan kan ik ook in Xubuntu zien en bekijken. Tot nu toe ben ik na de verplichtte terugkeer naar xp voor de verwerking niet meer terug geweest in xp. Leuke extraś als het weerbericht geïnstalleerd, ja tot nu toe erg leuk en stabiel. Kortom nog geen spijt. Nog even wat dingen fine tunen en dan is het helemaal perfect. Ik zie net dat hij de ' niet goed plaatst bij extraś . ??? Nou als dat alles is. :laugh:

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: een vorm van ubuntu op mijn hp laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/05, 22:45:07 »
Ik zie net dat hij de ' niet goed plaatst bij extraś
Mooi dat het goed werkt!  :)

Die 's krijg je als volgt:
https://sites.google.com/site/computertip/toetsenbord#TOC-Hoe-krijg-ik-n-in-plaats-van-en-s-in-plaats-van-
(punt 6, rechterkolom)