Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vista en ubuntu  (gelezen 912 keer)

vista en ubuntu
« Gepost op: 2007/12/07, 11:45:45 »
Momenteel wil een kennis van mij Ubuntu wel eens uitproberen, hij beschikt over deze computer:
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/nl/nl/ho/WF06b/36757-37161-39925-39925-39925-12927300-78117265.html

Ik vroeg me af, kan je voor een dual met vista hetzelfde script volgen als voor xp?
Tevens beschikt zijn harde schijf over een recovery partitie, maakt dit uit met de installatie? Of kan je deze gewoon weghalen (ik heb zelf nog nooit een recovery partitie gebruikt).

alvast bedankt voor de antwoorden ;)

kebabfish
Op de chat te vinden als debiantux

vista en ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/07, 12:39:09 »
dat werkt inderdaad hetzelfde als voor xp...die recovery partitie kunt ge laten staan of weghalen als hij die toch niet gebruikt, maakt eigenlijk niet uit...

Offline ruujan

  • Lid
vista en ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/07, 16:17:10 »
Ik zou die restore laten staan. Waarschijnlijk is dat een fat32 partitie die als eerste op de schijf staat (sda1 in Linux-termen). Vista staat dan op de tweede (sda2) en Ubuntu kun je dan op de derde installeren. Als je die partitie weghaalt, hou je een leeg gat over, of je moet met vista gaan schuiven. Dat lijkt me met de trucs die er in Vista zitten, niet aan te raden.

Voor de swap zou ik dan een extended partitie aanmaken (sda5 of hoger) en dan kun je de rest gebruiken voor een eventuele datapartitie die je zowel vanuit Windows als vanuit Linux kunt benaderen.

vista en ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/07, 17:04:42 »
Dus het is aan te raden de recovery te laten staan, omdat schuiven met windows vista lastig is. Maar hoe krijg ik dan die sda5 voor de swap... Kortom, welke indeling is dan aan te raden? Het is namelijk niet voor mij zelf, dus het moet wel in 1 keer goed ;)
Op de chat te vinden als debiantux

vista en ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/07, 17:19:04 »
bij mijn weten staat een recovery partitie meestal vanachter, en dan kunt ge die wel met gemak wissen...

bij mij staan mijn ubuntu partities ook in een extended, dat kunt ge zo aanmaken bij de installatie...

vista en ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/07, 17:26:36 »
Hoe kan ik in vista zien hoe de partities staan? In ubuntu krijg je dat mooi in beeld met partitiebewerker, heeft vista ook zoiets? Anders kan ik niet zien waar de recovery nu staat...
Op de chat te vinden als debiantux

vista en ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/07, 18:01:36 »
dat ziet ge toch in ubuntu welke de recovery is? meestal staat die in fat32...vista heeft ook een partitie bewerker, maar waar die staat weet ik zo niet vanbuiten...kijk eens in uw control panel...