Teams > Documentatie
versleutelen
testcees:
Gevorderde en zeker professionele gebruikers kennen de risico’s van het leesbaar opslaan van gegevens en weten deze zo nodig wel te versleutelen.
Minder ervaren of minder bekwame gebruikers zien misschien de risico’s maar nog geen eenvoudige oplossing.
Sinds Ubuntu 8.10 is er de mogelijkheid bepaalde gegevens op te slaan in een versleutelde map (/home/Private). Dit is nog steeds mogelijk. Het is geen “zware” aanpak en ook goed te gebruiken op oudere computers.
Vanaf 9.04 is dit uitgebreid en kan Ubuntu, mits tijdens de installatie voor aanmelden met een wachtwoord wordt gekozen, de gehele map met persoonlijke gegevens versleutelen.
Voordeel is dat deze versleuteling geheel onzichtbaar is voor de gebruiker. Valkuil is dat de gebruiker de sleutel vergeet (de sleutel zelfs nooit heeft opgevraagd) en zelf niet meer bij de gegevens kan.
Vanaf 12.04 heeft Ubuntu tijdens het installeren de mogelijkheid om de gehele schijf(partities) te versleutelen. Bij het opstarten wordt dan altijd om de sleutel gevraagd.
Ubuntu heeft hierover een aantal Engelstalige wiki’s op https://help.ubuntu.com/community/EncryptedFilesystems
Vooral voor beginnende gebruikers die niet zo goed thuis zijn in het Engels zijn er over deze onderwerpen vrije vertalingen op de NL-Wiki gestart:
* Versleutelde Privé Map (/home/Private)
* Ubuntu installeren met versleutelde persoonlijke map (/home)
* Ubuntu installeren met versleutelde harde schijf De artikelen op de Nederlandse Wiki zijn deels nog in aanbouw (de Engelstalige deels ook). Hulp en opbouwende kritiek is welkom.
Tom:
Prive map ? moet je die eerst zelf aanmaken ,of gaat dat automatisch ? zoals je ziet begrijp ik er nu nog de ballen niet van ...
Ron:
--- Citaat van: Tom op 2014/11/24, 10:54:43 ---zoals je ziet begrijp ik er nu nog de ballen niet van ...
--- Einde van citaat ---
Het lijkt meer op een beschrijving van de mogelijkheden, dan op een installatie-handleiding.
Maar het is een eerste opzet en Cees weet er vast wel voldoende van af........
Vistaus:
--- Citaat van: Tom op 2014/11/24, 10:54:43 ---Prive map ? moet je die eerst zelf aanmaken ,of gaat dat automatisch ? zoals je ziet begrijp ik er nu nog de ballen niet van ...
--- Einde van citaat ---
"De artikelen op de Nederlandse Wiki zijn deels nog in aanbouw (de Engelstalige deels ook)." --> dus logisch dat het nog niet 100% begrijpbaar is voor iedereen.
wowo:
--- Citaat van: Tom op 2014/11/24, 10:54:43 ---Prive map ? moet je die eerst zelf aanmaken ,of gaat dat automatisch ? zoals je ziet begrijp ik er nu nog de ballen niet van ...
--- Einde van citaat ---
De map genaamd "private" wordt automatisch aangemaakt.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie