Teams > Documentatie

Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou

(1/4) > >>

testcees:
Op Waarschuwingsdienst.nl kwam ik een interessant artikel tegen over de veiligheid van besturingssystemen.

--- Citaat van: Mijn besturingssysteem is veiliger dan dat van jou ---geen enkel besturingssysteem ter wereld is 100% veilig. Veilig computeren (lees internetten) heeft niets te maken met de keuze voor het in uw ogen beste besturingssysteem. Het heeft meer te maken met bewust zijn van het feit dat u zelf onderdeel uitmaakt van een keten van maatregelen die ervoor zorgen dat u zo veilig mogelijk gebruik kunt maken van internet.

--- Einde van citaat ---

Deze tekst heb ik proberen te verwerken in onze wiki over veiligheid: http://wiki.ubuntu-nl.org/VeiligheidKort

Pjotr:

--- Citaat ---Veilig computeren (lees internetten) heeft niets te maken met de keuze voor het in uw ogen beste besturingssysteem.
--- Einde van citaat ---
Dat vind ik dus klinkklare onzin. Het heeft er wel degelijk iets mee te maken, voor een belangrijk deel zelfs.

Met een zo veilig mogelijk besturingssysteem ben je er nog niet, dat is waar. Dat is zelfs evident. Er zijn nog meer dingen van belang, die even belangrijk zijn of zelfs belangrijker. Je gezond verstand gebruiken, bijvoorbeeld.

Maar deze bewering van de Waarschuwingsdienst raakt kant noch wal. Wat een flauwekul, zeg: dan kun je volgens hen dus qua veiligheid net zo goed Windows 98 draaien als Ubuntu 14.04. Het moet niet gekker worden.  =D

Het is zelfs onzin, wanneer je deze uitspraak interpreteert als zijnde slechts van toepassing op "levende" besturingssystemen, die dus nog veiligheids-updates krijgen: Windows draaien is aantoonbaar veel riskanter dan Ubuntu draaien.

Niet alleen is Ubuntu qua constructie beter bestand tegen aanvallers (sudo-systeem, pakketbronnen, ....), maar ook is het "ecosysteem" van Ubuntu veel gezonder: het "ecosysteem" van Windows is danig vergiftigd met alle mogelijke soorten kwaadaardige programmatuur. En dat merk je donders goed, in de praktijk.

Deze uitspraak van de Waarschuwingsdienst is een mooi lelijk staaltje van overnuancering. Een bekende valkuil, in elke discussie....

Tot slot een formele kanttekening: wordt deze aanpassing van de *officiële* documentatie van Ubuntu-NL, wel gedragen door de hele "leiding" van Ubuntu-NL?

vanadium:
Inderdaad, totaal verkeerd. Vergelijk het met een loods met een poort tegenover één zonder. Ik denk dat je het in het ene geval makkelijker zal hebben dan in het andere om ervoor te zorgen dat de inhoud niet in verkeerde handen valt.

markba:
Altijd weer diezelfde discussie. Nee, 100% veiligheid bestaat niet. Maar bv 95% (voor Linux) wel. En dan ter vergelijking: 5% voor Windows (ik noem maar wat getallen). Het zwart-wit trekken van de discussie is een middel om de nuance (dat het ene OS toch écht veiliger is dan de andere) te vermijden.

Wordt waarschuwingsdienst.nl mss gesponsord door MS?  :)

--- Citaat van: Pjotr op 2014/07/09, 13:05:35 ---.... dan kun je volgens hen dus qua veiligheid net zo goed Windows 98 draaien als Ubuntu 14.04

--- Einde van citaat ---
Wat ik zeg....

Pjotr:
Ik kan me ook niet voorstellen dat deze aanvulling van de *officiële* documentatie, door alle leden van de "leiding" van Ubuntu-NL wordt gesteund. Of zelfs maar door een meerderheid...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie