Ondersteuning > Software en configuratie

USB-stick uitwerpen wachtwoord

(1/2) > >>

Polleke:
Opeens (?) vraagt Xubuntu bij de optie voor het ontkoppelen of uitwerpen van de USB stick om mijn wachtwoord (nota bene in het Engels). Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Is dit te voorkomen?

aartje:

--- Citaat van: Polleke op 2024/09/19, 19:18:57 ---Opeens (?) vraagt Xubuntu bij de optie voor het ontkoppelen of uitwerpen van de USB stick om mijn wachtwoord (nota bene in het Engels). Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Is dit te voorkomen?

--- Einde van citaat ---
Het hangt er van af of je de stick er na het inloggen hebt ingestoken of dat hij er al in zat bij het booten.
Als hij er bij het booten al inzat dan koppelt "root" de stick, dus dan moet je hem als ¨root"ook weer ontkoppelen.
Als je hem er in steekt nadat je bent ingelogd, dan koppel  "jij" hem en dan hoef je ook geen "root" te zijn om hem
te ontkoppelen. (eigenlijk logisch)

Oesje:
Dat is voor mij ook iets volledig nieuw dat bij het ontkoppelen of uitwerpen om een wachtwoord word gevraagd .Niet wanneer hij werd ingeplugd bij  het aanmelden of ook niet als die er al in zat bij het opstarten  van Xubuntu of andere Linux distro.

aartje:

--- Citaat van: Oesje op 2024/09/21, 11:15:00 ---Dat is voor mij ook iets volledig nieuw dat bij het ontkoppelen of uitwerpen om een wachtwoord word gevraagd .

--- Einde van citaat ---
Volgens mij is dat al zolang ik de combinatie USB-stick/Ubuntu ken (ik dacht Ubuntu 6.04 (?)). Het is toch ook logisch
dat de eigenaar van de stick diegene wordt, die "eigenaar" is van de console van de computer en dat is diegene
die ingelogd is (!!en daarna pas de stick insteken!!).
Als je nog niet ben ingelogd als je de stick er in steekt is "root" de eigenaar van de console (loginscherm) en dan is "root" ook eigenaar van de stick, dus alleen "root" kan hem ontkoppelen en daar heb je een wachtwoord voor nodig.

Oesje:

--- Citaat ---Volgens mij is dat al zolang ik de combinatie USB-stick/Ubuntu ken (ik dacht Ubuntu 6.04 (?)). Het is toch ook logisch
dat de eigenaar van de stick diegene wordt, die "eigenaar" is van de console van de computer en dat is diegene
die ingelogd is (!!en daarna pas de stick insteken!!).
--- Einde van citaat ---

Bij mij nog nooit gebeurd !
En wie is er nu root ? De stick is ingeplugd  bij het opstarten van de PC ? Zie bijlage .

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie