Ondersteuning > Software en configuratie
Accenttekens plaatsen lukt niet meer in Ubuntu 24.01.1 LTS
steef76:
hoi
--- Code: ---Wel heb ik Nederlands (standaard) proberen toe te voegen,
--- Einde van code ---
Het Nederlandse toetsenbord bestaat al heel lang niet meer. Tenminste, ik heb het de afgelopen 25 jaar niet meer gezien.
En inderdaad, de beste keuze is Engels (V.S.) internationaal met dode toetsen.
En dat kan je doen bij Instellingen/Toetsenbord, en dan het tabblad Indeling
pinokkio:
--- Citaat van: STANLAAT op 2024/09/18, 00:36:22 ---Dank voor de reacties. Ik weet echter eerlijk gezegd niet wat voor soort toetsenbord ik heb en hoe ik dat kan aanpassen.
Ik heb net gekeken bij Voorkeuren > Toetsenbord, en daar zag ik het volgende (zie bijlage). Hoe kan ik het aanpassen in Engels (VS) internationaal? Die optie zag ik er namelijk niet bij staan. Wel heb ik Nederlands (standaard) proberen toe te voegen, maar dat heeft vooralsnog geen effect.
--- Einde van citaat ---
ga naar mijn menu links onderaan typ in de zoekbalk toetsenbord in, klik op instellingen klik links op toetsenbord, als je van belgie zijn en je werkt met een azerty toetsenbord dan zou er dit moeten staan (belgisch wang 724 azerty), kijk dan naar de taal klik onderaan links op systeem dan op regio taal klik op dat v die naar rechts wijst daar kan je u taal instellen
op u account zou moeten staan, taal nederland (nederlands) daaronder formaten nederlands.is dit niet het geval klik op manage install language zorg dat daar nederlands staat en engels mag je verwijderen.
Oesje:
--- Citaat ---op u account zou moeten staan, taal nederland (nederlands) daaronder formaten nederlands.is dit niet het geval klik op manage install language zorg dat daar nederlands staat en engels mag je verwijderen.
--- Einde van citaat ---
In Nederland gebruiken ze het QWERTY toetsenbord .
In Belgie en Frankrijk het AZERTY toetsenbord , maar de tekens zoals komma , vraagteken , letters met accenten zijn verschillend van indeling.
https://nl.wikipedia.org/wiki/AZERTY
Nederlands (Nederland) en Nederlands (Belgie) heeft te maken met de woorden spelling en niet met het type toetsenbord .
https://anti-rsimuis.nl/advies/toetsenbord-layout-wat-is-het-verschil-tussen-qwerty-azerty-en-qwertz/
Zie de verschillen tussen QWERTY-NL en QWERTY-US
Ron:
Even een hulpmiddel:
Staat boven de 2 een ", dan is het een Nederlands toetsenbord.
Staat boven de 2 een @, dan is het een USA (=standaard) toetsenbord en moet deze "English (USA) with dead keys" heten.
STANLAAT:
Bij mij op het toetsenbord staat boven de 2 een @. Dan zou dat, zoals Ron hiervoor zei, een USA (standaard) toetsenbord moeten zijn met als benaming "English (USA) with dead keys". Ik kan dat ergens nergens vinden onder de optie Toetsenbord > Indelingen.
Verder schreef Pinokkio: "op u account zou moeten staan, taal nederland (nederlands) daaronder formaten nederlands.is dit niet het geval klik op manage install language zorg dat daar nederlands staat en engels mag je verwijderen." Waar kan ik die gegevens vinden en hoe kan ik die dan aanpassen?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie