Ondersteuning > Software en configuratie
Accenttekens plaatsen lukt niet meer in Ubuntu 24.01.1 LTS
STANLAAT:
Pas geleden ben ik overgestapt van Linux Mint naar Ubuntu 24.01.1 LTS. Tot mijn frustratie merk ik echter dat de 'dead keys' niet meer werken en dat ik ook met de ALT-toets geen accenttekens kan invoeren. Alleen bij het tekstprogramma van Libre Office kan ik in de zijmarge een lijst met speciale tekens oproepen. Heeft iemand een tip hoe ik elders in Ubuntu in een willekeurig zoekscherm (bijvoorbeeld bij een zoekopdracht in Google) toch die accenttekens kan invoeren?
bart85:
https://help.ubuntu.com/stable/ubuntu-help/tips-specialchars.html.nl#:~:text=Om%20bijvoorbeeld%20de%20letter%20met,gevolgd%20door%20'%20en%20daarna%20e%20.
ajjp:
Heb je bij installatie wel voor het goede toetsenbord gekozen? Normaal gesproken toetsenbordmodel 105 en vervolgens indeling Engels (VS) en Engels (VS, internationaal, met dode toetsen)
STANLAAT:
Dank voor de reacties. Ik weet echter eerlijk gezegd niet wat voor soort toetsenbord ik heb en hoe ik dat kan aanpassen.
Ik heb net gekeken bij Voorkeuren > Toetsenbord, en daar zag ik het volgende (zie bijlage). Hoe kan ik het aanpassen in Engels (VS) internationaal? Die optie zag ik er namelijk niet bij staan. Wel heb ik Nederlands (standaard) proberen toe te voegen, maar dat heeft vooralsnog geen effect.
ajjp:
Hier moet iemand met Ubuntu het overnemen. Ik gebruik namelijk zelf Xubuntu, en herken daardoor dit scherm niet.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie