Ondersteuning > Software en configuratie
thunderbird start niet in ubuntu 24.04
Henk02:
Dank voor alle reakties.
Ik heb het weer ongeveer aan de praat. Alleen praat het minder prettig, dan ik gewend was.
Ik linux van Wayland op X ingesteld, en daarmee deed Thunderbird het weer.
Nou had ik in mijn oorspronkelijke configuratie een dual boot systeem met windows en linux. En ik had in de ~/.thunderbird de bestandjes profiles.ini en installs.ini aangepast. zodat die de map Profiles op de windows directory wezen, en dan kon ik in windows en linux met dezelfde gegevens werken. Dat vond ik heel handig. Het ging ook meestal goed. (behalve als windows eerder een update had dan linux, en dan werkte de agenda niet meer in linux)
Of het nu aan de update van linux ligt of dat er een nieuwe versie thunderbird is geïnstalleerd is me nog niet helemaal duidelijk, maar in de nieuwe configuratie na de linux update naar 24.04 staan de thunderbird gegevens niet meer in een map Profiles, maar in ~/snap/thunderbird/common/.thunderbird
Als ik daar het bestand profiles.ini naar de windows laat wijzen, werkt thunderbird niet meer.
Dus als ik de bestanden van de windows versie in /Profiles naar die snap-map /common copier en daarop de profiles.ini aanpas, werkt mijn oude mail weer.
Blijven de vragen:
- waarom werkt thunderbird niet in de Wayland mode
- hoe kom ik van die snap-versie af
Henk02:
Nu het al wel een beetje werkt, moet de versie van https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/thunderbird/+bug/2066347 nog geïnstalleerd worden.
Ik ben niet meer zo blij met deze updates :(
peer:
thunderbird moet gewoon werken onder wayland. Het probleem wordt denk ik veroorzaakt door 'snap'.
Het is mogelijk om snap in zijn geheel te verwijderen (Zal hier op het forum wel iets over te vinden zijn). Echter, ik verwacht dat je thunderbird dan zult moeten downloaden (deb bestand) omdat de niet-snapversie waarschijnlijk niet in de repositories te vinden is en apart moeten installeren.
Volgens mij zet ubuntu zwaar in op het gebruik van 'snap´. Ik verwacht dat er steeds meer software als snap wordt aangeboden in de repositories en minder als deb.
Bloom:
--- Citaat van: Henk02 op 2024/09/28, 14:28:13 ---Nou had ik in mijn oorspronkelijke configuratie een dual boot systeem met windows en linux. En ik had in de ~/.thunderbird de bestandjes profiles.ini en installs.ini aangepast. zodat die de map Profiles op de windows directory wezen, en dan kon ik in windows en linux met dezelfde gegevens werken. Dat vond ik heel handig. Het ging ook meestal goed. (behalve als windows eerder een update had dan linux, en dan werkte de agenda niet meer in linux)
--- Einde van citaat ---
Dus je Thunderbird-profiel staat in feite op een gedeeld volume voor Ubuntu en Windows? Dat steekt dan de stokken in de wielen. Snap gebruikt een sandbox waarin de geïnstalleerde apps draaien. Die sandbox beperkt een app alleen tot de homedirectory van de gebruiker. De app kan NIET naar buiten die homedirectory. Dus als je in TB's profile.ini het pad aangepast om te wijzen naar een volume buiten je eigen homedir (en dat omvat dus ook softlinks!).Oplossing: gebruik geen SNAP. Maak eerst een kopie van je TB-profiel en deïnstalleer dan TB vanuit SNAP. Als TB weg is, controleer dan of je profiel er nog staat. Indien niet, zet je backup terug. Gebruik dan
--- Code: ---sudo apt -y install thunderbird thunderbird-l10n-nl
--- Einde van code ---
vanuit een terminal om TB op de "normale" manier te installeren. En dan is die sandbox er niet en kan TB wel degelijk een profiel vinden dat op een volume in feite buiten de homedir staat.
Henk02:
Ja, ik moet dus nog de verandering van moet de versie van https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/thunderbird/+bug/2066347 toepassen.
Ik ben niet meer zo blij met deze updates :(
Ik heb nog niet bedacht of ik over ga op mint of dit ga doen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie