Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Maakt een upgrade mijn OS nog steeds traag?  (gelezen 1170 keer)

Maakt een upgrade mijn OS nog steeds traag?
« Gepost op: 2024/08/30, 17:32:37 »
Goedenavond allen,

Zojuist zie ik in mijn Kubuntu 22.04 de melding verschijnen dat over 230 dagen ik geen updates meer krijg. Nog tijd genoeg maar ik wil graag iets weten:
Tot nu toe als ik een directe upgrade wilde testen, was mijn systeem zo traag als dikke ontlasting en forumleden alhier bevestigden dat een schone installatie nog altijd beter is.
Is dit heden ten dage nog steeds het geval of hebben de diverse teams van de Ubuntu familie daar wat aan gedaan? Valt er in het geheel iets aan te doen? Zijn er ook mensen die deze ervaring niet hebben?
Graag uw inzichten.

Groeten van ZB
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Maakt een upgrade mijn OS nog steeds traag?
« Reactie #1 Gepost op: 2024/08/30, 22:10:35 »
Nog steeds zo.

« Reactie #2 Gepost op: 2024/08/31, 23:15:35 »
Technisch gezien zie ik niet echt een reden waarom het systeem per se traag zou moeten worden van een upgrade. Wat veroorzaakt die vertraging? Pakketten die blijven hangen maken zover ik weet je systeem niet traag. Mogelijk dat updates controleren e.d. langer duurt als je meer pakketten / pakketbronnen hebt, maar het lijkt me vreemd dat het tot continu hoger CPU-gebruik leidt. Mogelijk als er een achtergrondservice is blijven hangen, maar anders? Heb zelf die ervaring namelijk niet (trager systeem na upgrade).

Maar natuurlijk prima om voor de zekerheid een schone installatie te doen :)

« Reactie #3 Gepost op: 2024/09/01, 09:13:48 »
Technisch gezien zie ik niet echt een reden waarom het systeem per se traag zou moeten worden van een upgrade. Wat veroorzaakt die vertraging? Pakketten die blijven hangen maken zover ik weet je systeem niet traag. Mogelijk dat updates controleren e.d. langer duurt als je meer pakketten / pakketbronnen hebt, maar het lijkt me vreemd dat het tot continu hoger CPU-gebruik leidt. Mogelijk als er een achtergrondservice is blijven hangen, maar anders? Heb zelf die ervaring namelijk niet (trager systeem na upgrade).

Een schone installatie is ook nog altijd het beste lijkt mij. Het zou echter wel mooi, handig zijn als een upgrade nu eens niet de vertraging teweeg bracht die ik helaas toch echt ervaar. Doe jij na een upgrade nog iets bijzonders wat ik wellicht nog niet weet? Ik zou ook niet weten waar het door komt en logisch lijkt het me ook al niet.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2024/09/01, 12:14:28 »
Belangrijk voor een systeem met SSD,
normaal zou fstrim automatisch worden uitgevoerd maar bij een OS upgrade word zoveel geschreven dat mogelijk de SSD geen onbeschreven sectoren in de benodigde partitie meer overheeft.
Dan wordt e.e.a. zo traag als............ :rolleyes:
Tegenwoordig doe ik vóór een upgrade en daarna voor de eerste update altijd een, terminal:
sudo fstrim -aDoe ik ook bij klachten over een traag systeem, daarna een check of fstrim wel automatisch wordt uitgevoerd.
fstrim --help
Opties:
 -a, --all                trim mounted filesystems
Ik ben het eens met een frisse schone en vooral veel snellere nieuwe installatie.  :police:

Zoek voor meer fstrim info het forum en/of google
« Laatst bewerkt op: 2024/09/01, 12:24:57 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

« Reactie #5 Gepost op: 2024/09/01, 21:46:25 »

Een schone installatie is ook nog altijd het beste lijkt mij. Het zou echter wel mooi, handig zijn als een upgrade nu eens niet de vertraging teweeg bracht die ik helaas toch echt ervaar. Doe jij na een upgrade nog iets bijzonders wat ik wellicht nog niet weet? Ik zou ook niet weten waar het door komt en logisch lijkt het me ook al niet.

Doe meestal niets bijzonders maar de verklaring van @DeBaas is wel interessant. Daar had ik nog niet aan gedacht (ook nooit wat mee gedaan).

Toevoeging: Op advies van DeBaas dus ook maar eens dit forum doorzocht op fstrim en volgens Pjotr wordt dit al automatisch wekelijks gedaan ... en dat klopt inderdaad:
systemctl status fstrim.timer
Geeft:
● fstrim.timer - Discard unused blocks once a week
     Loaded: loaded (/lib/systemd/system/fstrim.timer; enabled; vendor preset: >
     Active: active (waiting) since Sun 2024-09-01 20:35:47 CEST; 1h 16min ago
    Trigger: Mon 2024-09-02 01:10:00 CEST; 3h 17min left
   Triggers: ● fstrim.service
       Docs: man:fstrim

sep 01 20:35:47 erik-desktop systemd[1]: Started Discard unused blocks once a w>

Is dat echt niet voldoende?
« Laatst bewerkt op: 2024/09/01, 21:58:38 door erik1984 »