Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na installeren van xubuntu 24.04 op laptop, start het systeem niet op  (gelezen 2065 keer)

Offline ddh43

• Lid
laptop : HP probook 6570b
enkel xubuntu geinstalleerd
foutmelding bij opstarten :  booting device not found. Please install an operating system on your hard disk. Hard disk 3F0
memory test : passed, harddrive test smart test en extended check passed
via Gparted krijg ik volgende info betreffende de partities :
partition                / file system          / size              /  used          /  unuses         / flags
dev/sda1              / grub2 core.img  / 1.00 MiB     / -                   / -                      / bios_grub
dev/sda2            / ext4                        / 465.76GiB /  12.74 GiB /  453.02 GiB /
unallocated    / unallocated          / 1.02 MiB     /  -                  /                      - /

geprobeerd om opnieuw te installeren en  reset bios to default settings : geen oplossing.
Iemand een idee wat ik moet doen ?

Offline bart85

• Lid
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline DeBaas

• Lid
Re: Na installeren van xubuntu 24.04 op laptop, start het systeem niet op
« Reactie #2 Gepost op: 2024/07/13, 09:45:08 »
Mogelijk UEFI geïnstalleerd terwijl de machine standaard MBR/CMS (voorheen Windows 7) ondersteund,......... of andersom?
Tijdens installatie de juiste boot gekozen?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline ddh43

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/07/15, 18:37:29 »
Hallo,
In de bios is er keuze tussen bootmodes : Legacy , UEFI hybrid with CSM and UEFI UEFI navive without CSM.
Geprobeerd met UEFI hybrid maar dit gaf dezelfde fout.
Fast boot is disabled (in HP moet dit aangevinkt worden) en dit was ook zo bij Windows 10.
Dus ik denk dat ik een bios heb en de eerste USB is in Rufus aangemaakt met MBR / Bios of EUFI met CSM
Ook geprobeerd om een nieuwe opstart USB te maken met Unetbodin sofware maar steeds dezelfde fout.
Wat ik raar vind is dat na de installatie van xubuntu de laptop een zwart scherm vertoonde met enkel een horizontaal streepje links boven en niet afschakelde. Ik heb dan steeds de laptop een harde afschakeling uitgevoerd.Misschien ligt de fout daar ?

« Reactie #4 Gepost op: 2024/07/16, 09:09:11 »
Moet lukken, ik had zo'n laptop, maar die is al lang de deur uit.

Hier draaide hij in het begin met W10 + Mint in gewone Bios en schijfindeling MBR.
Daarna omgebouwd naar GPT schijfindeling en UEFI.

Ik weet niet meer hoe de BIOS ingesteld was.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

« Reactie #5 Gepost op: 2024/07/16, 10:46:38 »
Al geprobeerd om security boot op disable te zetten en legacy op enable te zetten.
« Laatst bewerkt op: 2024/07/16, 17:15:02 door pinokkio »

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2024/07/16, 17:03:39 »
In je UEFI bios moet je op Legacy instellen

Citaat
partition                / file system          / size              /  used          /  unuses         / flags
dev/sda1              / grub2 core.img  / 1.00 MiB     / -                   / -                      / bios_grub
dev/sda2            / ext4                        / 465.76GiB /  12.74 GiB /  453.02 GiB /
unallocated    / unallocated          / 1.02 MiB     /  -                  /                      - /

Vernietig al die partities met Gparted en maak terug 1 partitie aan die je formateert in EXT4 (sda1)
Daarna voer je opnieuw de installatie uit .
De bootlader (GRUB) moet je dan laten installeren op sda

Offline ddh43

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2024/07/16, 18:27:39 »
Hallo,

De security boot staat reeds van het begin op disabled and legacy bios op enabled.

Ook  Ubuntu 24.04  geinstalleerd maar hier terug dezelfde fout : hard disk 3F0.

De bootlader (GRUB) moet je dan laten installeren op sda : hoe moet dat uitgevoerd worden ?

« Reactie #8 Gepost op: 2024/07/17, 08:29:24 »
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/grub.html#ID2

https://youtu.be/LFj_yqk6AUI?si=oEpk84-WH9_1Umow
Tijdens de installatie word de bootloader automatisch gemaakt, helaas doordat er een fout is met u schijf en niet vermoed  ik word herkend, kan hij de bootloader niet aanmaken.
bekijk het filmpje of de tips eens goed
« Laatst bewerkt op: 2024/07/17, 09:42:11 door pinokkio »

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2024/07/17, 11:30:00 »
Citaat

Bij Uefi boot moet die normaal in FAT32 geformateerd zijn , maar bij een legacyboot is dat overbodig .

Op de support site van HP vind je er meer over .

https://support.hp.com/gb-en/document/ish_3053911-2842957-16

Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline ddh43

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2024/07/18, 17:09:05 »
Heb de instructies gevolgd van https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/grub.html#ID2
Eerst geprobeerd met "grub herstellen voor oude bios". De installatie is gelukt maar de uitkomst blijft dezelfe.
Dan wou ik proberen om de om de instructies te volgen van "Opstartlader Grub voor moderne EFI en UEFI computers: hoe deze te herstellen "
Dit lukte niet omdat ik geen toegang meer heb tot de op de life USB xubuntu 24.04. De laptop gaat onmiddellijk op de fout  :  booting device not found. Please install an operating system on your hard disk. Hard disk 3F0. Nieuwe life US gemaakt idem
Ik kan wel nog de bios menu bereiken.
Ik ga eens proberen met DVD.
Bedankt voor het opsturen van de foto's van de bios menu : mijn instellingen zijn quasi dezelfde, enkel stond bij mij voor wake on Lan : boot to network. Disable aangevinkt maar geen opstart van xubuntu.

« Reactie #12 Gepost op: 2024/07/18, 17:41:44 »
dan rest er nog de mogelijkheid: zoeken

Googelen: hard disk 3f0 error hp
Maar zoek eens via zoekmachine DuckduckGo !!!

Daar kan je behoorlijk wat vinden...
Schijnt een gekend probleem te zijn met een oplossing.

« Reactie #13 Gepost op: 2024/07/19, 12:20:29 »
Wat ik uit de gevonden artikels haal: de harddisk zou je moeten vervangen.

Vervangen gaat gemakkelijk.

Heb je ergens een SSD liggen?
Of desnoods een harddisk om mee te testen?
Of bestel een SSD van vb. 256GB, komt wel eens ergens van pas...

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2024/07/19, 15:53:40 »
Citaat
Dit lukte niet omdat ik geen toegang meer heb tot de op de life USB xubuntu 24.04. De laptop gaat onmiddellijk op de fout  :  booting device not found. Please install an operating system on your hard disk.

Deze foutmelding betekent dat er GEEN besturingssysteem op de HD staat geinstalleerd . Je gebruikt Rufus om een opstartbare stick te maken .
Maak eens een opstartbare live USB stick met Balena Etcher .
https://etcher.balena.io/

Wat zou ik in jouw plaats doen .
Als het lukt om de laptop te booten met de USB stick  na het booten kiezen voor Xubuntu uitproberen
Gparted openen en alle partities verwijderen
Met Gparted een nieuwe partitietabel aanmaken en te labelen met DOS .
Dat doe je door in Gparted bovenaan in het menu schijf te selecteren >> partitietabel aanmaken .
Een nieuwe partitie aanmaken in EXT4  formaat en formateren .
Ik ben benieuwd of het nu zal lukken om Xubuntu te installeren .
Xubuntu staat nog in de kinderschoentjes maar 22.04 kun je hier ook nog downloaden
https://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimage-xubuntu/releases/22.04/release/

Offline ddh43

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2024/07/20, 11:27:22 »
Hallo,

Mijn DVD was aangemaakt maar de slede van de CD unit op de laptop gaat niet open. Zelfs uitgebouwd kan niets de CD unit openen.
Een nieuwe life USB aangemaakt met xubuntu 22.04 maar ook hier kan ik de life USB niet opstarten.
Ik ben van plan om de HHD van de laptop te verwijderen en aan te sluiten op een andere xubuntu laptop om te trachten via Gparted de HHD sda partities te verwijderen of heeft iemand een andere suggestie ?
Dit zal tijd vragen dus ik dank iedereen voor de geleverde steun

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2024/07/20, 11:44:32 »
Je hebt toch in het BIOS toevallig niet per ongeluk USB boot op Disabled ingesteld ?

Offline ddh43

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2024/07/20, 11:52:02 »

neen de USB boot staat op enabled

Offline peer

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2024/07/20, 14:37:16 »
de dvd speler openen kan met een paperclip of kleine horlogeschroevedraaier. Als het goed is zie je in de dvd speler een klein gaatje. Daar kan je de paperclip door steken en de speler opendrukken.

Als je de hdd eruit haalt en koppelt aan de andere laptop dan kun je met gparted de partities wissen en/of opnieuw indelen.
Je kan ook de disk met werkende xubuntu klonen naar de hdd. Dt doe met 'dd' (in de terminal) of met 'clonezilla', of met 'redo backup' of met 'rescuezilla'. Dit gaat makkelijk als de werkende disk kleiner is dan de hdd

Offline ddh43

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2024/07/21, 10:43:19 »
Hallo,

De dvd speler is open geraakt (mijn paperclip was niet lang genoeg)
xubuntu 24.04 geinstalleerd : dit gaf op het einde van de installatie een foutmelding "problem in ubuntu-desktop-boottrap"
getracht een rapport op te sturen maar dat is niet gelukt enkel hetvolgende gezien : "the report is about package that is not installed"
Denkelijk zit de fout in de installatie software.
Om dit te controleren ga ik xubuntu 22.04 installeren en daarna migreren via update naar 24.04. Dit is mij gelukt op een andere laptop

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2024/07/21, 11:34:09 »
Citaat
Citaat
xubuntu 24.04 geinstalleerd : dit gaf op het einde van de installatie een foutmelding "problem in ubuntu-desktop-boottrap"

De bug is al bekend en zal verholpen worden bij het uitbrengen 24.04.1
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/apport/+bug/2072751

Offline ddh43

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2024/07/21, 17:42:02 »
Bedankt voor deze info en nu wachten op versie 24.04.1
Het installeren van xubuntu 22.04.4 ging ook niet wegens fout tijdens installatie : input/output error.
Dit kan een defect iso beeld zijn van de dvd of mijn HHD. (uitgevoerde testen ok zie mijn eerste bericht)
Voor de installatie van 22.04.4 ook Uw suggestie van 17/07uitgevoerd maar de installatie is gestopt door input/output error

Offline ddh43

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2024/09/02, 18:25:05 »
Hallo,
Dit om te melden dat met de xubuntu 24.04.1 versie het systeem correct opstart