Eerst en vooral: zorg dat je een goede (meerdere) reservekopie hebt van de gegevens die voor jou waardevol en uniek zijn. Eens je dat hebt, zit je goed en kan er niets meer misgaan. Alles is immers herstelbaar, behalve je gegevens als je geen reservekopie hebt.
-1. Kan ik alle harde schijven laten zitten tijdens de installatie en verlies ik dan geen gegevens?
In principe kan je harde schijven laten zitten. Het installatieprogramma zal enkel die harde schijf gebruiken die je aanduidt in het installatieprogramma.
-2. Worden de schijven na installatie meteen herkend of moeten die apart geïnitialiseerd worden?
Die worden herkend. Je harde schijven zullen geformatteerd zijn in het bestandssysteem van Windows, ntfs. Ubuntu ondersteunt ntfs, maar zal een harde schijf enkel aankoppelen als het bestandssysteem consistent is, t.t.z., correct afgesloten de vorige keer.
-3. Moeten de externe schijven apart gekoppeld worden?
Zo werkt het in Linux
- Externe schijven worden automatisch aangekoppeld van zodra je ze inplugt. Voor bestandssystemen die géén linuxpermissies ondersteunen, wordt de ganse schijf aangekoppeld met volle lees- en schrijfrechten voor de gebruiker. Voor bestandsystemen die wel linuxpermissies ondersteunen, wordt de ganse schijf aangekoppeld met enkel lees- en schrijfrechten voor de administrator. Dan moeten eerst, met administratorrechten, de permissies naar wens ingesteld worden.
- Interne harde schijven worden
niet automatisch aangekoppeld, tenzij ze uitdrukkelijk zo geconfigureerd worden in het systeembestand "/etc/fstab". Voor die schijven krijg je een icoon in bestandsbeheer. Wil je toegang, dan koppelt die harde schijf aan als je op het icoon klikt.
-4. Kan ik mijn Epson printer achteraf installeren?
Ik heb geen ervaring met Epson printers. Voor HP printers zoekt het systeem automatisch een proprietaire driver, die automatisch bijgeïnstalleerd wordt. Veel andere printers werken onmiddellijk.
Verder sluit ik me helemaal aan bij nizi. Je kan Ubuntu opstarten vanaf de installatie-USB, en zo al eens zien of het systeem goed opstart en werkt op je computer. Je kan daar ook al testen of wifi gaat werken. Gaat dat goed, dan kan je het wagen, maar alleen als je gegevens veilig gesteld zijn.