Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Archief Thunderbird  (gelezen 442 keer)

Offline KeesL

  • Lid
Archief Thunderbird
« Gepost op: 2021/06/04, 15:21:35 »
LS,

Als je in Thunderbird op de rechtermuistoets drukt kan je ´Archiveren¨ selekteren. Dit heb ik gedaan en vervolgens mails per jaar geselekteerd met een plek op schijf waar het archief opgeslagen moet worden. 
Thunderbird heeft daar vervolgens *.msf files gemaakt die als je er op klikt machine taal laten zien.
Hoe kan je nu de files inzien en een gevonden mail terugzetten uit die files per jaartal (mail jaartal .msf?

BVHD

Offline vanadium

  • Lid
Re: Archief Thunderbird
« Reactie #1 Gepost op: 2021/06/04, 17:48:44 »
Het enige wat die Archief functie doet, is een mail automatisch verplaatsen naar een "Archief" folder. Standaard worden daar de mail verder onderverdeeld in subfolders per jaar, maar je kan instellen dat dat per maand moet gebeuren, of dat er geen subfolders moeten zijn.

Ga dus naar je "Archief" subfolder, en daar zal je de gearchiveerde mails terugvinden. Standaard staat die Archief folder op dezelfde server als de berichten die je archiveert, maar ook dat kan je instellen: je kan dat archief ook enkel lokaal op je computer opslaan.

Als je in de folder .thunderbird kijkt, dan vind je daar allerlei folders en bestanden, die gebruikt worden om mail op te slaan. De .msf folders zijn indexbestanden. Je kan die wissen - Thunderbird maakt die aan automatisch als die er niet zijn.

Offline KeesL

  • Lid
Re: Archief Thunderbird
« Reactie #2 Gepost op: 2021/06/09, 09:12:26 »
Dank je wel Vanadium

Ja ik zie nu dat ik in het Thunbderbird programma de archief files per jaar kan benaderen.
Echter zie dat er in de lokale archiefmap een archives.msf is van ca 44MB waarin 2019 mist. Ook 2020 is foetsie terwijl de thunderbird map 15,4GB is.
Voor het op lange termijn backuppen dacht ik met de archief funstie de files qua bites op een andere plek te zien.

Overigens is er ook nog een grijze map map ´gmail´ waar alle mails vanaf 2010

Door de diverse accounts en automatisch gegenereerde mappenstructuren wordt het wat onoverzichtelijk.

Hoe managed U dat?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Archief Thunderbird
« Reactie #3 Gepost op: 2021/06/09, 10:26:25 »
Mijn berichten blijven in de inbox (ik gebruik de "Quick filter" om telkens alleen de relevante berichten in beeld te brengen - ongelezen, of met ster, of van een zekere afzender...). Het archiveren is bij mij handmatig: Ik sleep halfjaarlijks die van meer dan zes maanden oud van mijn account naar een archief folder onder "Lokale folders" (met subfolders per decenium, dan per jaar, dan "in" en "out".)

Mijn ganse .thunderbird folder, behalve dan '*/ImapMail/*' (dat zijn de online folders) wordt meegenomen in mijn regelmatige backup van mijn "Documenten" folder.  Mijn  .thunderbird folder heb ik immers mee verplaatst onder mijn Documenten folder, en op de plaats waar Thunderbird die folder verwacht (in je home folder), een symlink geplaatst.

Offline softbart

  • Lid
Re: Archief Thunderbird
« Reactie #4 Gepost op: 2021/06/09, 12:47:49 »
Hier ongeveer gelijk met @vanadium

groet,

Theo