Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Traag scherm  (gelezen 511 keer)

Offline HaSche39

  • Lid
Traag scherm
« Gepost op: 2015/06/23, 07:42:23 »
In bezit van een 10 jaar oude desktop PC met Windows XP die nog goed werkte, besloten die maar eens om te bouwen naar Linux. Heb gekozen, gelet op de hardware, voor de 32 bits LTS versie Ubuntu-14-04-2 Desktop i386. Het maken van de installatieschijf is goed verlopen, evenals de installatie. Alles werkt, maar... de verversingssnelheid van het beeld (venster) is bij verplaatsen, scrollen en videoweergave slechts ca. 4x per seconde. Beeld is verder wel stabiel. Mogelijk probleem met de driver voor de videokaart?
Technische gegevens: HEADSTART Prescott 520 2.8 GHz. M.B: MSI PT8 Neo-V (MS-7043) 2GB RAM, AMI BIOS
V3.31a. Video adapter: ATI Radeon 9200 SE 128MB. Heeft iemand een suggestie?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Traag scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/23, 19:57:45 »
Als je gelet had op je hardware! dan had je geen ubuntu geinstalleerd, want die vraagt meer snelheid, dus nieuwere hardware.

xubuntu is lichter
lubuntu is nog lichter
bodhy linux is nog lichter.

En zoek ook uit of je videokaart ondersteund word, ivm oude videokaarten die niet ondersteund worden, vaak werkt een open source driver wel, maar die is langzamer.

Offline HaSche39

  • Lid
Re: Traag scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/23, 21:55:26 »
Dank voor je reactie. Gelet op de systeemvereisten voor Ubuntu leek het wel te kunnen en afgezien van de beeldproblemen werkt hij ook goed. Ik heb inmiddels wat verder bij de internationale community rondgestruind en inderdaad wordt de videokaart niet meer ondersteund. Er zijn inderdaad alternatieven maar hoe die te vinden en installeren moet ik nog uitzoeken, ik ben nog een volkomen leek op het gebied van Linux! Wel heb ik nog een installatiebestand op CD van Ubuntu 8.10 van een paar jaar terug. Die heb ik toen eens geprobeerd vanaf de CD en die werkte wel goed voor zover ik me kan herinneren.  Denk dat ik die maar eerst eens even probeer naast 10.04. Ik laat nog wel weten hoe het afloopt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Traag scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/23, 22:04:44 »
Ubuntu 8.x en 10.x zijn dood; geen (veiligheids)updates meer. Probeer Xubuntu 12.04 of Linux Mint 13 Xfce:
https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce

Offline HaSche39

  • Lid
Re: Traag scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/23, 22:19:07 »
Dat was me ook al bekend, alleen om even te proberen, kans dat de juiste driver daar wel in zit.  Maar ik ga Linux Mint ook proberen!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Traag scherm
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/24, 06:47:37 »
De open source driver wordt meestal automatisch geinstalleerd.
Installeer een xfce , mint of xubuntu, dan heb je meer plezier dan met ubuntu.

Offline HaSche39

  • Lid
Re: Traag scherm
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/24, 10:38:40 »
Iedereen bedankt voor de tips, ik weet wat me te doen staat!

Offline HaSche39

  • Lid
Re: Traag scherm
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/24, 17:11:55 »
Linux Mint werkt goed! Heb alleen bij het invoeren van het wachtwoord blijkbaar 2x dezelfde typefout gemaakt, want als om ww gevraagd wordt zegt hij dat het niet klopt... Opnieuw installeren waarschijnlijk enige optie...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Traag scherm
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/24, 17:12:40 »
Staat je Caps Lock misschien aan?

Offline HaSche39

  • Lid
Re: Traag scherm
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/24, 17:23:40 »
Had ik ook al aan gedacht,  misschien tijdens invoer... Heb met lock geprobeerd maar dat slikt hij ook niet...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Traag scherm
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/24, 17:40:24 »
Jammer. Maar goed, je hebt nog niets kunnen doen aan je Mint, dus ik zou gewoon even herinstalleren. Zo gepiept....

Maak het nieuwe wachtwoord voor alle zekerheid wat eenvoudiger:
- gebruik geen spaties of bijzondere tekens;
- gebruik geen hoofdletters, maar alleen kleine letters.

Offline HaSche39

  • Lid
Re: Traag scherm
« Reactie #11 Gepost op: 2015/06/24, 19:15:39 »
Is een mooi karweitje voor morgen.. Nog mijn complimenten voor de computertip website! Eindelijk eens een gestructueerde handleiding zonder moeilijke computertermen en zo die wel voorkomen een uitleg daarvan. Ik laat nog wel weten hoe het afloopt.

Offline HaSche39

  • Lid
Re: Traag scherm
« Reactie #12 Gepost op: 2015/06/25, 21:53:15 »
Het is gelukt!  Heb de Linux Mint installatie volgens het  'recept' van Pjotr gedaan.  Loopt veel vlotter dan de Win XP die erop zat en zit ook niet zo eindeloos  op de hdd te rommelen als je niets doet (een euvel waar W7 op m'n laptop ook af en toe mee behept is). Printer aansluiten via USB was ook zo gebeurd en werkt goed. Nu nog proberen 'm aan het thuisnetwerk te koppelen.  Schijnt i.c.m. Windows nog wel eens problemen te geven, toch maar proberen, je leert er in elk geval weer een hoop van!