Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kon gedeelde Windows-map niet aankoppelen  (gelezen 4980 keer)

sprokkel

  • Gast
Kon gedeelde Windows-map niet aankoppelen
« Gepost op: 2012/09/07, 12:01:09 »
heb hier een netwerkje,  ik probeer met het  backup prog  een backup te plaatsen op de andere pc in het netwerk, heb daar een gedeelde map aan  gemaakt , op alle systemen staat Ubuntu 12.04  samba is geïnstalleerd
maar krijg de melding Kon gedeelde Windows-map niet aankoppelen
instellingen zijn,
Back-up locatie  Windows share
Server 192.168.1.6
Map /home/xxx
Gebruikersnaam xxxxxxx

wat doe ik verkeerd



Offline jan11000

  • Lid
Re: Kon gedeelde Windows-map niet aankoppelen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/07, 12:11:49 »
Samba share moet je in je fstab zetten, dan wordt je share gemount met starten van ubuntu.

Nu moet je met nautilus er naar toe gaan, en dan werkt je backup software ook.

sprokkel

  • Gast
Re: Kon gedeelde Windows-map niet aankoppelen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/07, 12:22:33 »
Oke, kan je me op weg helpen hoe ik dat ga doen ??

Samba share moet je in je fstab zetten, dan wordt je share gemount met starten van ubuntu.

Nu moet je met nautilus er naar toe gaan, en dan werkt je backup software ook.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Kon gedeelde Windows-map niet aankoppelen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/07, 12:23:24 »
Probeer eerst eens de 2e regel of dat werkt!

Je hebt 2 mogelijkheden,

1.
 met gigolo, dit programma start je en je netwerk verbindingen die jij hier in zet, worden verbonden.

2 in fstab zetten.
Voordat je fstab veranderd maak een kopie van de file.
Hier uitleg over fstab.
http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/fstab.html
https://wiki.ubuntu.com/MountWindowsSharesPermanently
https://help.ubuntu.com/community/Fstab

Met google zoeken:
ubuntu+fstab+samba share
« Laatst bewerkt op: 2012/09/07, 12:29:38 door jan11000 »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Kon gedeelde Windows-map niet aankoppelen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/07, 13:10:41 »
met gigolo, dit programma start je en je netwerk verbindingen die jij hier in zet, worden verbonden.
Je hebt geen gigolo nodig. Je kunt in Nautilus kiezen voor Bestand, Met server verbinden (misschien heeft de TS het al zo gedaan).

sprokkel

  • Gast
Re: Kon gedeelde Windows-map niet aankoppelen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/07, 13:24:19 »
Sorry snap het even niet meer
met gigolo, dit programma start je en je netwerk verbindingen die jij hier in zet, worden verbonden.
Je hebt geen gigolo nodig. Je kunt in Nautilus kiezen voor Bestand, Met server verbinden (misschien heeft de TS het al zo gedaan).

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Kon gedeelde Windows-map niet aankoppelen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/07, 13:34:48 »
Probeer eerst eens door gewoon te bladeren via Nautilus of je op die share terecht kan komen én of je er bestanden op kunt zetten.

Kortom: eerst kijken of de basis goed is.

sprokkel

  • Gast
Re: Kon gedeelde Windows-map niet aankoppelen
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/07, 20:28:58 »
zowel via gnome (SMB) en Nautilus kom ik daar terecht en kan bestanden kopiëren, verwijderen
 

Probeer eerst eens door gewoon te bladeren via Nautilus of je op die share terecht kan komen én of je er bestanden op kunt zetten.

Kortom: eerst kijken of de basis goed is.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Kon gedeelde Windows-map niet aankoppelen
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/07, 20:35:39 »
En als je dat doet via Nautilus en dan Bestand, Verbinden met server...?

Heb het net uitgeprobeerd met Deja Dup (neem aan dat je die gebruikt, het is het standaard backup-programma) en het werkt met een Windows-share.

EDIT.
Zie in je beginpost dat je de volgende map hebt:
Citaat
Map /home/xxx
Let op: hier wordt bedoeld de map op de machine waar de Windows-share op draait en NIET de map die je wilt backuppen. De map /home/xxx lijkt me dan ook niet correct.

Maar probeer eerste het bovenstaande eens uit (Verbinden met server), want die gegevens heb je exact hetzelfde naodig bij je backup-programma.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/07, 20:39:47 door markba »

sprokkel

  • Gast
Re: Kon gedeelde Windows-map niet aankoppelen
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/08, 08:58:49 »
Als ik de persoonlijke map gebruik, door het netwerk blader zie ik de pc en de mappen, en bestanden, ook de map voor de backup :(




Ik gebruik idd Deja Dup, en de map die ik heb aangemaakt op de pc waar de backup naar toe moet heb ik /home/bck genoemd
(xxx)


En als je dat doet via Nautilus en dan Bestand, Verbinden met server...?

Heb het net uitgeprobeerd met Deja Dup (neem aan dat je die gebruikt, het is het standaard backup-programma) en het werkt met een Windows-share.

EDIT.
Zie in je beginpost dat je de volgende map hebt:
Citaat
Map /home/xxx
Let op: hier wordt bedoeld de map op de machine waar de Windows-share op draait en NIET de map die je wilt backuppen. De map /home/xxx lijkt me dan ook niet correct.

Maar probeer eerste het bovenstaande eens uit (Verbinden met server), want die gegevens heb je exact hetzelfde naodig bij je backup-programma.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/08, 17:13:00 door sprokkel »

sprokkel

  • Gast
Re: Kon gedeelde Windows-map niet aankoppelen
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/08, 17:13:30 »
Als ik de persoonlijke map gebruik, door het netwerk blader zie ik de pc en de mappen, en bestanden, ook de map voor de backup

Als ik de persoonlijke map gebruik, door het netwerk blader zie ik de pc en de mappen, en bestanden, ook de map voor de backup :(




Ik gebruik idd Deja Dup, en de map die ik heb aangemaakt op de pc waar de backup naar toe moet heb ik /home/bck genoemd
(xxx)


En als je dat doet via Nautilus en dan Bestand, Verbinden met server...?

Heb het net uitgeprobeerd met Deja Dup (neem aan dat je die gebruikt, het is het standaard backup-programma) en het werkt met een Windows-share.

EDIT.
Zie in je beginpost dat je de volgende map hebt:
Citaat
Map /home/xxx
Let op: hier wordt bedoeld de map op de machine waar de Windows-share op draait en NIET de map die je wilt backuppen. De map /home/xxx lijkt me dan ook niet correct.

Maar probeer eerste het bovenstaande eens uit (Verbinden met server), want die gegevens heb je exact hetzelfde naodig bij je backup-programma.