Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gebruik Photorec  (gelezen 315 keer)

Offline greyfer

  • Lid
Gebruik Photorec
« Gepost op: 2018/06/23, 13:06:22 »
Geachte hulp,

Voor het recoveren van data wil ik PhotoRec/Testdisk gaan gebruiken. De software is geïnstaleerd, maar het lukt me niet de software te starten ('sudo testdisk-7.0-1/photorec_static'). Hierop zie ik dat de opdracht niet kan worden gevonden.
Waar kan ik vinden hoe de app echt heet ? Misschien heb ik een tikfout gemaakt, dus waar kan ik de naam  van de applicatie vinden ?
Verder mag ik vermelden dat ik in Linux niet echt ingewerkt ben. Ik ben ook benieuwd of ik de software kan verwijzen naar de externe schijf, die ik wil scannen.

Gaarne hoor ik waar ik moet kijken naar de applicatienaam  en hoe ik, als ik daar in zit, de externe schijf kan aangeven. De externe schijf is leesbaar door Ubuntu,  zag ik.

Bij voorbaat dank,
Greyfer

Re: Gebruik Photorec
« Reactie #1 Gepost op: 2018/06/23, 13:14:45 »
Je zou in Synaptic kunnen kijken voor de juiste benaming.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline koos4401

  • Lid
Re: Gebruik Photorec
« Reactie #2 Gepost op: 2018/06/23, 15:13:36 »
Toevallig ben ik gister veroordeeld geweest tot het voor mij nieuwe "testdisk"-gebruik.  Blijkt bij mij alleen met de Terminal op te starten. Na de keuze ja/nee log, gaat het programma over  op rootbevoegdheden, dus WW blind inkloppen.
(Vond bij mij de fout meteen, en was niet herstelbaar: Disk lijkt groter dan hij is!!)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gebruik Photorec
« Reactie #3 Gepost op: 2018/06/23, 16:55:28 »
Om de naam van een geïnstalleerd commando-lijn programma te kennen, moet je doorgaans de documentatie raadplegen. In dit geval geeft "man testrec" je de handleiding voor testrec. Die vind je ook op internet. In die handleiding vindt je onderaan ook een verwijzing naar photorec. 'man photorec' zal die specifieke handleiding tonen.

Als je testdisk netjes via de commandolijn (sudo apt install...) of via synaptic hebt geïnstalleerd, dan zit het uitvoerbare bestand al in je pad. Je kan het programma aanroepen met "photorec". Je moet echter wel root(=beheerder)bevoegdheden hebben, dus plaats je "sudo " voor het commando ("voer uit als super user"): "sudo photorec".

Als je geen argument meegeeft, dan geeft photorec je de gelegenheid aan te geven wat er moet gescand worden. Zie https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec_Step_By_Step