Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: start niet meer op  (gelezen 1013 keer)

Anar_Chistiswis

  • Gast
start niet meer op
« Gepost op: 2008/02/20, 18:08:48 »
Heb wat problemen met mijn scherm en ubuntu denk'k, heb 't geïnstalleerd maar er waren bewegende vertikale strepen door het scherm. Werd minder als ik het op 60Hz instelde. Maar ondertussen start hij niet eens meer op, als hij zou moeten beginnen(na "Running local boot scripts"), komen der allemaal gekleurde horizontale flikkerende strepen. Hij switcht nog 'n paar keer naar da zwart scherm met "Running local boot scripts", maar blijft dan bij de strepen. 't Zijn wel soms de ubuntu kleuren, en ze veranderen als je iets doet(bv enter duwen). Heb wat in de help gekeken, en 't 5de van tips en trucs (http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/handig/#head-95de8da3d3ca25014ccfb733243beab353257021) leek mij wel van toepassing. Alleen: ik geraak niet meer binnen, en dus niet meer in terminalvenster. Heb geprobeerd via de CD-rom, en dat zo te doen, dat lukte, dan zijn het al zwart-witte strepen, en af en toe zelfs zwart scherm. Maar dus nog niet opgelost. Ook geprobeerd de recovery mode op te starten en dat daar in te typen, maar dat lukte niet (de command met gedit lukte niet, had ik wel verwacht want dan open je programma).
Mijn scherm is flatscreen, flat Pro en TCO'03 staat er op.  

Dan nog een partitieprobleempje: heb dus nen dual windows-ubuntu. In ubuntu kan ik aan mijn windows schijf(en dus documenten), maar niet omgekeerd(ubuntudocumenten in windows). Komt wss omdat ik eerst windows heb geïnstalleerd, en dan ubuntu. Maar: hoe los je dat op (heb bij recovery mode gelezen dat er een unhide[PARTITION] command is, zo? en wat is dan juist de naam(das die swap enzo?).

Toen ik er nog op kon, was ook nog niet alles goed, internet lukte niet. Heb USB wireless ding, schijnt probleme te zijn, maar wil dus wel op internet. Dat moest je installeren, en daar zat het probleem al: in windows ging dat in principe automatisch, en een automatisch-setup bestand kan ik niet gewoon openen. Heb het in het draadloos-topic gepost, maar krijg ik geen reactie, dus als je zin hebt:).

Ik zou vrij snel dit opgelost zien, heb maar 5gig opzij gezet voor windows, en da begint al vol te geraken, en als dat er niet meer mee gaat, zal ik weer gewoon windows moeten installeren vrees ik, en dat wil ik niet.

start niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/21, 19:33:51 »
Citaat van: Anar_Chistiswis
Heb wat problemen met mijn scherm en ubuntu denk'k, heb 't geïnstalleerd maar er waren bewegende vertikale strepen door het scherm. Werd minder als ik het op 60Hz instelde. Maar ondertussen start hij niet eens meer op, als hij zou moeten beginnen(na "Running local boot scripts"), komen der allemaal gekleurde horizontale flikkerende strepen. Hij switcht nog 'n paar keer naar da zwart scherm met "Running local boot scripts", maar blijft dan bij de strepen. 't Zijn wel soms de ubuntu kleuren, en ze veranderen als je iets doet(bv enter duwen). Heb wat in de help gekeken, en 't 5de van tips en trucs (http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/handig/#head-95de8da3d3ca25014ccfb733243beab353257021) leek mij wel van toepassing. Alleen: ik geraak niet meer binnen, en dus niet meer in terminalvenster. Heb geprobeerd via de CD-rom, en dat zo te doen, dat lukte, dan zijn het al zwart-witte strepen, en af en toe zelfs zwart scherm. Maar dus nog niet opgelost. Ook geprobeerd de recovery mode op te starten en dat daar in te typen, maar dat lukte niet (de command met gedit lukte niet, had ik wel verwacht want dan open je programma).
Mijn scherm is flatscreen, flat Pro en TCO'03 staat er op.
Welke grafische kaart heb je?

Om terug in je terminal te geraken kan je in recovery mode opstarten. Dat zie je staan in het menu waar je kan kiezen tussen windows en Ubuntu. Dan kan je die dingen van bovenstaande website eens proberen. Je kan er alleszins geen kwaad mee.

Citaat van: Anar_Chistiswis
Dan nog een partitieprobleempje: heb dus nen dual windows-ubuntu. In ubuntu kan ik aan mijn windows schijf(en dus documenten), maar niet omgekeerd(ubuntudocumenten in windows). Komt wss omdat ik eerst windows heb geïnstalleerd, en dan ubuntu. Maar: hoe los je dat op (heb bij recovery mode gelezen dat er een unhide[PARTITION] command is, zo? en wat is dan juist de naam(das die swap enzo?).
Niet in je partities rommelen als je niet weet wat je aan het doen bent. Ander ben je seffes alles kwijt. Het is normaal dat je in windows geen bestanden van ubuntu kunt lezen want windows kent het bestandsysteem dat ubuntu gebruikt niet. Windows gebruikt fat32 of ntfs. Ubuntu gebruikt standaard EXT3. Er bestaan wel gratis programma's voor windows zodat je een EXT3-partitie kunt lezen.
Je kan een apparte partitie aanmaken die als fat32 geformatteerd is en waar je de home-map van ubuntu op zet zodat je in windows er in kunt maar ik denk dat dit nog even te moeilijk is voor je. Ik denk dat je beter zo'n programma zoekt zodat je in windows aan een EXT3-partitie kunt.

Citaat van: Anar_Chistiswis
Toen ik er nog op kon, was ook nog niet alles goed, internet lukte niet. Heb USB wireless ding, schijnt probleme te zijn, maar wil dus wel op internet. Dat moest je installeren, en daar zat het probleem al: in windows ging dat in principe automatisch, en een automatisch-setup bestand kan ik niet gewoon openen. Heb het in het draadloos-topic gepost, maar krijg ik geen reactie, dus als je zin hebt:).

Ik zou vrij snel dit opgelost zien, heb maar 5gig opzij gezet voor windows, en da begint al vol te geraken, en als dat er niet meer mee gaat, zal ik weer gewoon windows moeten installeren vrees ik, en dat wil ik niet.
Ik zou het anders om doen. Hou 5gig voor Ubuntu. Dat is ruimschoots genoeg. Voorlopig kan je dan op een goed werkende windows terug vallen tot je uw Ubuntu gekregen hebt zoals je wil.

Ik vind het wel chick dat je zelf zo goed op zoek gaat naar oplossingen. Alvast blijven doen. Indien je twijfelt kan je hier altijd om raad vragen. De mensen hier op het forum doen hun best om iedereen te helpen maar er glippen soms toch vragen door de mazen van het net. Da's niet persoonlijk.

Wil je zo goed mogelijk geholpen worden, is het altijd handig om te weten over welke hardware je beschikt. Dikwijls zijn bepaalde problemen typisch voor bepaalde hardware (zoals uw USB wifi stick)

Deze link is ook altijd handig om eens door te nemen zodat je weet welke info je op het forum moet zetten zodat je zo goed mogelijk geholpen kan worden: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/2

Succes ;)

Anar_Chistiswis

  • Gast
start niet meer op
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/21, 23:06:26 »
Citaat van: Dadio
Om terug in je terminal te geraken kan je in recovery mode opstarten. Dat zie je staan in het menu waar je kan kiezen tussen windows en Ubuntu. Dan kan je die dingen van bovenstaande website eens proberen. Je kan er alleszins geen kwaad mee.
Hm, denk da'k daar dan ook problemen mee heb: hij start ubuntu niet helemaal op bij recovery, maar blijft bij een zwart scherm waar je commands kunt ingeven. Heb dat bij een andere computer ook al gezien, waar iemand 'n command gaf zodat ie verder startte, maar das mij nog niet gelukt:).

Alleszins al bedankt voor de hulp, zal da is uitproberen en opzoeken als 'k tijd heb.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
start niet meer op
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/21, 23:10:31 »
In de Recovery Mode heb je inderdaad alleen een zwart terminalscherm, dat hoort zo.

Je kunt dat grafisch maken door in te tikken: startx
en druk dan op Enter.