Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 12.10 64-bits Graphics unknown  (gelezen 1532 keer)

Offline Tuxx

  • Lid
Ubuntu 12.10 64-bits Graphics unknown
« Gepost op: 2013/03/29, 15:20:15 »
Hallo mensen!
Ik heb vandaag op mijn pc een dual boot van win8 en ubuntu gemaakt en daar dus Ubuntu 12.10 64-bits op geïnstalleerd.
Alles werkt alleen is alles nogal traag. Bijvoorbeeld op het bureaublad de linkermuisknop inhouden zodat er een oranje selectie kaded komt gaat moeizaam.
Ook het zoeken van apps in dash home gaat langzaam. vensters minimaliseren en groter maken ook.
Bij systeem informatie staat er graphics unknown. Nu herinner ik me dat dat ook het geval was toen ik ubuntu op m´n laptop had geïnstalleerd alleen was alles niet zo traag als nu.

is dit een driver probleem of ligt het ergens anders aan?

MVG

Tuxx

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 12.10 64-bits Graphics unknown
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/29, 16:00:37 »
Alles werkt alleen is alles nogal traag.
Werkomgeving Unity is vermoedelijk te zwaar voor je flaptop.... Overweeg eens wat alternatieven:
https://sites.google.com/site/computertip/klassiek

Offline Tuxx

  • Lid
Re: Ubuntu 12.10 64-bits Graphics unknown
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/29, 16:06:28 »
Alles werkt alleen is alles nogal traag.
Werkomgeving Unity is vermoedelijk te zwaar voor je flaptop.... Overweeg eens wat alternatieven:
https://sites.google.com/site/computertip/klassiek

Sorry dat ik zo onduidelijk was maar ik had het over mijn pc!
Specs:
AMD FX-6100 six core
12 Gb ram
AMD Radeon HD 7870 2GB

Dus ik denk niet dat Unity te zwaar is voor deze krachtpatser ;).
Alleen snap ik niet waarom, bijvoorbeeld, vensters verslepen zo moeizaam gaat. Vensters groter maken enzo gaat heel traag en dat vind ik dus raar aangezien ik totaal niet een zwakke GPU heb.

Offline joop905

  • Lid
Re: Ubuntu 12.10 64-bits Graphics unknown
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/29, 16:21:31 »
Controleer of alle hardware goed werkt en installeer eventueel stuurprogramma's (drivers)

in Ubuntu kan er soms een probleem zijn met het fabrieksstuurprogramma van ATI. Als u daarmee een probleem ondervindt, dan kunt u het beste het standaard open-bron-stuurprogramma blijven gebruiken voor uw ATI videokaart. Nadeel is helaas wel, dat een ATI videokaart daardoor niet op vol vermogen kan presteren.

Bron:  https://sites.google.com/site/computertip/directdoen#TOC-Controleer-of-alle-hardware-goed-werkt-en-installeer-eventueel-stuurprogramma-s-drivers-

Offline Tuxx

  • Lid
Re: Ubuntu 12.10 64-bits Graphics unknown
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/29, 16:34:14 »
Controleer of alle hardware goed werkt en installeer eventueel stuurprogramma's (drivers)

in Ubuntu kan er soms een probleem zijn met het fabrieksstuurprogramma van ATI. Als u daarmee een probleem ondervindt, dan kunt u het beste het standaard open-bron-stuurprogramma blijven gebruiken voor uw ATI videokaart. Nadeel is helaas wel, dat een ATI videokaart daardoor niet op vol vermogen kan presteren.

Bron:  https://sites.google.com/site/computertip/directdoen#TOC-Controleer-of-alle-hardware-goed-werkt-en-installeer-eventueel-stuurprogramma-s-drivers-

Alle hardware werkt goed. Ik heb internet, beeld, geluid alles wel.
Maar vooral het beeld is ontzettend traag! Zoals ik al eerder heb genoemd, bewegingen die op het beelscherm plaats vinden zijn erg sloom!
Maar wat doe ik hier aan? :|

Re: Ubuntu 12.10 64-bits Graphics unknown
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/29, 16:43:43 »
sudo apt-get install mesa-utils
Hierna zal je OpenGL-renderer genoemd worden bij Graphics.

Offline Tuxx

  • Lid
Re: Ubuntu 12.10 64-bits Graphics unknown
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/29, 16:47:33 »
sudo apt-get install mesa-utils
Hierna zal je OpenGL-renderer genoemd worden bij Graphics.

Gedaan. Nu komt er bij grafisch te staan: Gallium 0.4 on Ilvmpipe (LLVM 0x301)
Beetje vreemd aangezien mijn kaart AMD Radeon hd 7870 heet...
En het probleem is nu nog niet opgelost... :(

Re: Ubuntu 12.10 64-bits Graphics unknown
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/29, 17:05:23 »
Dat betekent dat je computer aan software rendering doet: je GPU wordt niet ondersteund door de in Ubuntu aanwezige opensource stuurprogramma's voor AMD/ATI-kaarten. Daarom schakelt Ubuntu llvmpipe in, een stuk software dat OpenGL-berekingen kan uitvoeren. Grof gezegd: je videokaart zit momenteel voor Jan Doedel stroom te verbruiken en je CPU verzorgt alle beeld.

De oplossing: ga naar Syseeeminstellingen -> Software en updates -> Tabblad "Extra stuurprogramma's" en zet AMD's Catalyst-stuurprogramma aan.

edit: dit is blijkbaar een erg nieuwe kaart. Mogelijk kun je niet eens op de gemakkelijke weg het stuurprogramma installeren, en zul je het handmatig van de AMD-website moeten halen en installeren.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/29, 17:10:15 door Cumulus007 »

Offline Tuxx

  • Lid
Re: Ubuntu 12.10 64-bits Graphics unknown
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/29, 17:12:44 »
Dat betekent dat je computer aan software rendering doet: je GPU wordt niet ondersteund door de in Ubuntu aanwezige opensource stuurprogramma's voor AMD/ATI-kaarten. Daarom schakelt Ubuntu llvmpipe in, een stuk software dat OpenGL-berekingen kan uitvoeren. Grof gezegd: je videokaart zit momenteel voor Jan Doedel stroom te verbruiken en je CPU verzorgt alle beeld.

De oplossing: ga naar Systeeeminstellingen -> Software en updates -> Tabblad "Extra stuurprogramma's" en zet AMD's Catalyst-stuurprogramma aan.

edit: dit is blijkbaar een erg nieuwe kaart. Mogelijk kun je niet eens op de gemakkelijke weg het stuurprogramma installeren, en zul je het handmatig van de AMD-website moeten halen en installeren.

Oke is kijken ik ben nu bij softwarebronnen belandt en daar bij het tabblad extra stuurprogamma´s. Daar staat aangevinkt X.org server AMD/ATI display driver etc en twee niet aangevinkte bolletjes met Video driver for AMD graphics accelerators van fglrx gebruiken ( niet vrij) en het zelfde alleen dan fglrx-updates gebruiken.
Als ik een van de twee aanvink en wijzigen doorvoor, verdwijnt de Unity launcher en de bovenste taakbalk. Als ik de pc uit zet en inlog zitten er dikke zwarte randen rondom het bureaublad waar geen unity launcher is te zien, en geen taakbalk.
Wat nu? :|

Re: Ubuntu 12.10 64-bits Graphics unknown
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/29, 17:14:09 »
Kort antwoord? Jezelf een plezier doen en een Nvidia-kaart kopen. :P

Lang antwoord: probeer eerst de fglrx-updates. Als die dezelfde problemen geeft, verwijder je hem en download je hier het installatieprogramma voor AMD's Catalyst voor Linux. Installeer het (ik raad de Beta-driver aan).
« Laatst bewerkt op: 2013/03/29, 17:21:43 door Cumulus007 »

Offline Tuxx

  • Lid
Re: Ubuntu 12.10 64-bits Graphics unknown
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/29, 17:22:04 »
Kort antwoord? Jezelf een plezier doen en een Nvidia-kaart kopen. :P

Lang antwoord: probeer eerst de fglrx-updates. Als die dezelfde problemen geeft, verwijder je hem en download je hier het installatieprogramma voor AMD's Catalyst voor Linux. Installeer het.

Fglrx ge-update en verandert niks. En als ik het bestand van de Linux driver van AMD download kan ik het niet openen???

Re: Ubuntu 12.10 64-bits Graphics unknown
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/29, 17:23:58 »
Kort antwoord? Jezelf een plezier doen en een Nvidia-kaart kopen. :P

Lang antwoord: probeer eerst de fglrx-updates. Als die dezelfde problemen geeft, verwijder je hem en download je hier het installatieprogramma voor AMD's Catalyst voor Linux. Installeer het.

Fglrx ge-update en verandert niks. En als ik het bestand van de Linux driver van AMD download kan ik het niet openen???
chmod +x Downloads/amd-driver*druk op tabtoets*
sudo Downloads/amd-driver*druk op tabtoets*

Offline Tuxx

  • Lid
Re: Ubuntu 12.10 64-bits Graphics unknown
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/29, 17:33:37 »
Kort antwoord? Jezelf een plezier doen en een Nvidia-kaart kopen. :P

Lang antwoord: probeer eerst de fglrx-updates. Als die dezelfde problemen geeft, verwijder je hem en download je hier het installatieprogramma voor AMD's Catalyst voor Linux. Installeer het.

Fglrx ge-update en verandert niks. En als ik het bestand van de Linux driver van AMD download kan ik het niet openen???
chmod +x Downloads/amd-driver*druk op tabtoets*
sudo Downloads/amd-driver*druk op tabtoets*

Ik ben niet goed in Grieks dus ik weet niet wat er allemaal stond maargoed :P.
Ik heb het volgende bestand bij downloads staan: amd-driver installer-catalyst- 13.1-linuxx86x86_64.zip
Als ik jou commands in de terminal invoer, dus eerste de eerste met een tab en daar achter de andere met een tab komt er te staan: chmod: kan geen toegang krijgen tot ´sudo´: bestand of map bestaat niet.

Moet ik t bestand eerst zeker uitpakken of moet ik de commands anders invoeren.
Sorry maar ben echt nog een n00b op het gebied van Linux en drivers :P

Re: Ubuntu 12.10 64-bits Graphics unknown
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/29, 17:43:52 »
Ah, dan moet je het nog uitpakken. Je kunt deze klus ook prima via de grafische weg doen. Eenmaal uitgepakt, zul je één groot bestand hebben met een bestandsnaam die waarschijnlijk eindigt op ".run" of ".sh". Rechtsklik op dat bestand, kies Eigenschappen, kies het tabblad Rechten en zet een vinkje bij Uitvoeren. Nu kun je dubbelklikken op het bestand om het uit te voeren (indien gevraagd, kies "uitvoeren").

Offline Tuxx

  • Lid
Re: Ubuntu 12.10 64-bits Graphics unknown
« Reactie #14 Gepost op: 2013/03/29, 17:52:06 »
Ah, dan moet je het nog uitpakken. Je kunt deze klus ook prima via de grafische weg doen. Eenmaal uitgepakt, zul je één groot bestand hebben met een bestandsnaam die waarschijnlijk eindigt op ".run" of ".sh". Rechtsklik op dat bestand, kies Eigenschappen, kies het tabblad Rechten en zet een vinkje bij Uitvoeren. Nu kun je dubbelklikken op het bestand om het uit te voeren (indien gevraagd, kies "uitvoeren").

Bedankt nu weet ik ook hoe ik dat soort bestanden kan openen!
Alleen...
Als ik op continue klik krijg ik van AMD een bericht: One or more tools required for installation cannot be found on the system. Install the required tools before installing the fglrx driver, optionally, run the installer with --force options to install without the tools. Forcing install will disable AMD hardware acceleration and may make your system unstable. See usr/share/ati/fglrx-install.log for more details.

Ik dacht dat ik er was! :'(

Re: Ubuntu 12.10 64-bits Graphics unknown
« Reactie #15 Gepost op: 2013/03/29, 17:53:40 »
Druk op Alt+F2, plak daar het onderstaande commando, druk op enter en plaats hier de inhoud van het bestand dat verschijnt.

gedit /usr/share/ati/fglrx-install.log

Offline Tuxx

  • Lid
Re: Ubuntu 12.10 64-bits Graphics unknown
« Reactie #16 Gepost op: 2013/03/29, 18:00:10 »
Druk op Alt+F2, plak daar het onderstaande commando, druk op enter en plaats hier de inhoud van het bestand dat verschijnt.

gedit /usr/share/ati/fglrx-install.log

Supported adapter detected.
Check if system has the tools required for installation.
fglrx installation requires that the system have kernel headers.  /lib/modules/3.5.0-26-generic/build/include/linux/version.h cannot be found on this system.
One or more tools required for installation cannot be found on the system. Install the required tools before installing the fglrx driver.
Optionally, run the installer with --force option to install without the tools.
Forcing install will disable AMD hardware acceleration and may make your system unstable. Not recommended.

Re: Ubuntu 12.10 64-bits Graphics unknown
« Reactie #17 Gepost op: 2013/03/29, 18:13:47 »
sudo apt-get install dkms linux-headers-generic
Probeer het daarna nog eens.

Offline Tuxx

  • Lid
Re: Ubuntu 12.10 64-bits Graphics unknown
« Reactie #18 Gepost op: 2013/03/29, 18:28:09 »
sudo apt-get install dkms linux-headers-generic
Probeer het daarna nog eens.

Het is gelukt!!! Dankjewel! Alles werkt goed! Alles is snel enz.!
Echt heel erg bedankt voor de hulp en voor de handige tips!

Bedankt!

Re: Ubuntu 12.10 64-bits Graphics unknown
« Reactie #19 Gepost op: 2013/03/29, 18:31:13 »
sudo apt-get install dkms linux-headers-generic
Probeer het daarna nog eens.

Het is gelukt!!! Dankjewel! Alles werkt goed! Alles is snel enz.!
Echt heel erg bedankt voor de hulp en voor de handige tips!

Bedankt!
Fijn :) Zoek het Catalyst Control Center op in de Dash om je videokaart te tweaken.