Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verplaatsen van data naar andere partitie  (gelezen 746 keer)

Verplaatsen van data naar andere partitie
« Gepost op: 2015/05/22, 19:01:04 »
Toen ik Ubuntu installeerde heb ik hem op een partitie van 15 GB gezet, maar nu zit die partitie bijna vol dus ik kom daar ruimte te kort (Ubuntu en mijn bestanden op Ubuntu staan nog op die partitie). Ik heb nog een andere partitie waar Windows 7 op staat met 400 GB en een andere lege partitie van 70 GB. Ik heb een paar keer daar bestanden naar toe verplaatst, maar nu lukt dat niet meer. Die bestanden stonden in downloads en die kon ik verplaatsen met het commando
gksu nautilus
Maar hij geeft niet alle mappen en bestanden weer dus ik kan niet al mijn bestanden naar die partitie van 70 GB verplaatsen. Hoe los ik dit op?

Ik kon ook geen manier vinden om de 2 partities samen te voegen maar als dat kan zou ik dat graag willen doen.

Re: Verplaatsen van data naar andere partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/22, 19:11:06 »
Je kunt met gparted toch die van 15 vergroten ten koste van die van 400?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Verplaatsen van data naar andere partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/22, 19:25:02 »
Ja, ben het met partyrabbit eens. Hoeveel ruimte is er op de schijf en hoe is het verdeeld?
Voer het volgende commando in de terminal uit  ( en plaats het hier op het forum) :
blkid
Aanvulling:  bij het samenvoegen gaat alle informatie op die partitie verloren. Een backup maken of de bestanden kopieren naar een externe schijf is noodzakelijk alvorens men hier aan begint.

EDIT 2 :  lees ook onderstaande link naar een topic op dit forum door om de kneepjes te leren van het werken met Gparted:
     https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=88027.0
« Laatst bewerkt op: 2015/05/22, 19:50:15 door EZ-man »

Re: Verplaatsen van data naar andere partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/22, 21:18:39 »
Je kunt met gparted toch die van 15 vergroten ten koste van die van 400?
Hoe doe ik dat? Ik kan hem iets groter maken als ik op herschalen/verplaatsen druk maar dat is maar 140mb groter en ik heb geen optie om ruimte van een andere partitie toe te voegen. Een extended partitie maken heb ik al geprobeerd, dat werkt niet.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Verplaatsen van data naar andere partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/22, 21:31:21 »
Voor dat je hiermee aan de slag gaat eerst :

1)  uitvoeren in de terminal van commando
Citaat
blkid
[enter]    +  kopieer  de uitput van de terminal  {met de muis selecteren} en hieronder plakken

2) uitvoeren in de terminal van commando
df -h[enter]    +  kopieer  de uitput van de terminal   {met de muis selecteren} en hieronder plakken

3)  verdiepen in  Gparted

4)  algemeen instructie : werken in de terminal

Re: Verplaatsen van data naar andere partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/23, 10:22:48 »
Je kunt met gparted toch die van 15 vergroten ten koste van die van 400?
Hoe doe ik dat? Ik kan hem iets groter maken als ik op herschalen/verplaatsen druk maar dat is maar 140mb groter en ik heb geen optie om ruimte van een andere partitie toe te voegen. Een extended partitie maken heb ik al geprobeerd, dat werkt niet.

Met een live CD/USB-stick.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Verplaatsen van data naar andere partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/23, 10:37:38 »
Een andere optie is om Ubuntu gewoon op die 15 GB partitie te laten staan (is ruim voldoende voor alleen Ubuntu) en die vrije 70 GB partitie te gaan gebruiken voor /home.

Re: Verplaatsen van data naar andere partitie
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/23, 20:41:44 »
Een andere optie is om Ubuntu gewoon op die 15 GB partitie te laten staan (is ruim voldoende voor alleen Ubuntu) en die vrije 70 GB partitie te gaan gebruiken voor /home.
Ik heb de home map verplaatst naar de partitie van 78 GB maar hij staat ook nog op die van 15 GB, kan ik hem nu gewoon verwijderen uit de partitie van 15 GB of moet ik eerst nog wat anders doen?

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Verplaatsen van data naar andere partitie
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/23, 21:04:42 »
kan ik hem nu gewoon verwijderen uit de partitie van 15 GB of moet ik eerst nog wat anders doen?

Vraag is die partitie aangekoppeld als zijnde /home ?
Met andere woorden, geef ons de output van :
df -h
EDIT :  voorbeeld verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 2015/05/25, 21:13:52 door EZ-man »

Offline Ramana

  • Lid
Re: Verplaatsen van data naar andere partitie
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/24, 09:53:14 »
Precies, als /home is gekoppeld aan de 75 GB partitie kan er nog data zitten in de niet gekoppelde /home in de 15 GB partitie (/).

Je zou die tijdelijk kunnen koppelen (in etc/fstab # plaatsen voor de huidige home), rebooten en de home op / niet verwijderen, maar leegmaken.
(altijd handig als die er nog is).  Fstab weer aanpassen door # weg te halen en opnieuw te booten.

Re: Verplaatsen van data naar andere partitie
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/25, 20:19:56 »
Precies, als /home is gekoppeld aan de 75 GB partitie kan er nog data zitten in de niet gekoppelde /home in de 15 GB partitie (/).

Je zou die tijdelijk kunnen koppelen (in etc/fstab # plaatsen voor de huidige home), rebooten en de home op / niet verwijderen, maar leegmaken.
(altijd handig als die er nog is).  Fstab weer aanpassen door # weg te halen en opnieuw te booten.
Ik heb home niet gekoppeld aan de 75 GB partitie, ik heb de map home alleen er naar toe gekopieerd

kan ik hem nu gewoon verwijderen uit de partitie van 15 GB of moet ik eerst nog wat anders doen?

Vraag is die partitie aangekoppeld als zijnde /home ?
Met andere woorden, geef ons de output van :
df -h
Als voorbeeld geef in je mijn systeem, waarbij
/boot/efi     ->     sda1     (dualboot met UEFI windows 8)
/home          ->     sda12
overig           ->     sda10


$ df -h
Bestandssysteem Grootte Gebruikt Besch Geb% Aangekoppeld op
/dev/sda10          29G     8,5G   19G  32% /
none               4,0K        0  4,0K   0% /sys/fs/cgroup
udev               2,9G     4,0K  2,9G   1% /dev
tmpfs              586M     1,3M  585M   1% /run
none               5,0M        0  5,0M   0% /run/lock
none               2,9G     7,5M  2,9G   1% /run/shm
none               100M      48K  100M   1% /run/user
/dev/sda1          296M      49M  248M  17% /boot/efi
/dev/sda12          83G      20G   60G  25% /home


Hij is aangekoppeld als media. Wat moet ik doen om hem te koppelen aan home?

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Verplaatsen van data naar andere partitie
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/25, 21:12:25 »
Hij is aangekoppeld als media. Wat moet ik doen om hem te koppelen aan home?

Goed dat je dat gecontroleerd hebt.

Hierbij stuur ik je een link naar de instructie van Ubuntu-Wiki,
waarin het goed uitgelegd wordt: Partitioning/Home/Moving

TIP :
Als je de aanpassingen in de terminal hebt uitgevoerd is het verstandig de OUTPUT van de opdracht df -h hier te plaatsen.


PS:
Zou je in het vorige bericht de citaten kunnen inkorten, dat maakt het topic leesbaarder.

Re: Verplaatsen van data naar andere partitie
« Reactie #12 Gepost op: 2015/05/30, 15:03:04 »
Als je 15 GB. hebt en een partitie van 75 Gb. leeg, dan maak je mappen aan op die lege partitie.
Maak die mappen zo dat ze hetzelfde zijn als in de home.

Daarna maak je verwijzingen van de mappen (klik er met rechts op en maak een verwijzing).
Die verwijzingen kopieer je naar de oorspronkelijke home.
Zet wat al in je home stond, in die verwijzingsmappen en verwijder daarna de oorspronkelijke home mappen.

En klaar ben je.

Geen gedoe met partities verschuiven/groter/kleiner maken. Dit is de simpelste manier.
Werkt dat serieus? Ik twijfel eraan.

Hij is aangekoppeld als media. Wat moet ik doen om hem te koppelen aan home?

Goed dat je dat gecontroleerd hebt.

Hierbij stuur ik je een link naar de instructie van Ubuntu-Wiki,
waarin het goed uitgelegd wordt: Partitioning/Home/Moving

TIP :
Als je de aanpassingen in de terminal hebt uitgevoerd is het verstandig de OUTPUT van de opdracht df -h hier te plaatsen.


PS:
Zou je in het vorige bericht de citaten kunnen inkorten, dat maakt het topic leesbaarder.
Kan ik dit ook doen zonder back-up te maken?

Ik hoef niet veel nieuwe bestanden meer op Ubuntu te hebben, maar de afgelopen dagen is Ubuntu zomaar uitgevallen en vervolgens werd hij opnieuw opgestart, ik heb het idee dat dat komt door een tekort aan ruimte op de partitie.

Dit is wel een heel gedoe wat er staat, ik kan misschien ook een back-up van alles maken en dan Ubuntu opnieuw installeren op een grotere partitie en de bestanden daarop zetten.