Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HTPC & Software  (gelezen 10222 keer)

Offline mcgyver

  • Lid
Re: HTPC & Software
« Reactie #25 Gepost op: 2009/01/24, 21:26:33 »
Ik heb 4 uurtjes geleden de kast en de Am2 koeler gekocht. Ik heb de spullen gedeeltelijk ingebouwd, maar de processorkoeler is te hoog.

Kast: http://www.alternate.nl/html/product/Behuizingen_Desktop/Procase/Zirco_dAX/-1073302/?tn=HARDWARE&l1=Behuizingen&l2=Desktop+%2F+HTPC

Cooler: http://www.alternate.nl/html/product/CPUs_Koelers/Arctic-Cooling/Freezer_64_Pro_PWM/-1047167/?baseId=30994

Moet dus een andere AM2 koeler kopen. Kan niet doorgaan, jammer, het jeukt ontzettend. Wordt vervolgd

Re: HTPC & Software
« Reactie #26 Gepost op: 2009/01/26, 21:56:48 »
Gewoon een Zalman CNPS 7000C-Cu erin stoppen werken perfect.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline mcgyver

  • Lid
Re: HTPC & Software
« Reactie #27 Gepost op: 2009/01/27, 18:12:32 »
Die heb ik in mijn pc boven. Hij is ECHT NIET stil, zelfs niet in de laagste stand, en dat vanaf dag 1 niet. (Heb ik een zondags-exemplaar?) Zit nu ongeveer 6 maanden in mijn main PC. Ga hem vervangen. Ik had een Arctic-Cooling Super Silent 4 Ultra TC ( http://www.alternate.nl/html/product/CPUs_Koelers/Arctic-Cooling/Super_Silent_4_Ultra_TC/-1043944/?tn=HARDWARE&l1=Koeling&l2=Processor ) liggen die ik maar een week gebruikt had. Het is een socket 478 koeler. Omdat het me jeukte heb ik deze afgelopen zondag toch maar op mijn socket AM2 processor gemod  =D =D =D . Hij is fluisterstil, ik ga hem dus er op laten. Nu nog de fan van de voeding vervangen, die is alle behalve stil. Ik heb nu maar 2 ventilatoren in de pc. (proc en voeding). De proc blijft idle op 33 - 34 graden, fanspeed is dan ongeveer 340 RPM.

Ik heb er net WindowsXP op gezet met updates, dat duurde drie middagen (geen office erbij). Ben er weer aan herinnerd hoe snel dat gaat in Ubuntu. Ik ga een dualboot (WinXP met MediaPortal enerzijds en (K)Ubuntu/LinuxMCE 8.10 anderzijds) maken en dan vergelijken.

(Moet dit onderhand niet naar off-topic?)

Re: HTPC & Software
« Reactie #28 Gepost op: 2009/01/28, 02:54:14 »
Ik denk dan dat je een zondags-exemplaar hebt ja ?
Als ik hem in zijn hoogste stand draai met de regelaar hoor ik hem wel maar niet storend, draai ik hem naar zijn langzaamst of in de middenstand hoor ik hem niet.

Die koeler waar je naar verwees kan aardig zijn, maar ik heb slechte ervaringen met alu koelers en gebruik dus alleen koperen koelers.

Nee deze topic is juist heel interesant en zou een sticky moeten zijn.
Dan blijft iedereen tenminste hierin met een HTPC wat toch een hele aparte tak van sport is.
En kan die persoon meteen lezen wat wel en wat niet.

 O0
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: HTPC & Software
« Reactie #29 Gepost op: 2009/01/28, 08:50:46 »
Mijn ervaring met mijn HTPC lopen goed !

Ik gebruik nu voornamelijk Vista in combinatie met Medialportal en XBMC ! Deze programma's draaien super en je kan er leuke scrips op los laten. Vooral Uitzending gemist en apple movie trailers zijn leuk in XBMC.

Ubuntu 8.10 werkt helaas niet zo fijn als ik verwacht had op mijn HTPC. De visuele effecten werken goed, maar als ik bijvoorbeeld Elisa (media center) start, krijg ik zwart knipperend beeld. Ook als ik de effecten uitzet of welke stand dan ook. Een driver kwestie denk ik dan maar. ATI radeon 3200 wordt toch wel ondersteund. Maar goed.

Ik heb op mijn eigen pc 8.04 staan en die draait vele malen beter. Misschien dat ik het nog eens opnieuw (eerste keer blijf hij hangen tijdens installatie) probeer te installeren.

Maar ik wacht nog een paar maanden af totdat de ubuntu 9 uitkomt. Misschien betere ondersteuning voor mijn nieuwe HTPC !

Gr Karel,

PS: Ik heb de moed opgegeven om mijn Antec fusion display aan de praat te krijgen in Ubuntu. Ik heb tien verschillende forums gelezen met tien verschillende manieren om het aan de praat te krijgen. Maar ik ben ermee gestopt. Laat het scherm maar fijn zwart ! XBMC werkt wel, maar onder vista bedien ik XBMC met mijn remote ! Dat is toch een stuk fijner.


PS: Mcgyver ! Ik volg je belevenissen mee hoor ! Mijn Antec fusion kast is echt muis stil ! een topper ! Ik heb hem alleen niet zelf in elkaar gezet. Mijn leverancier heeft mijn HTPC voor 35 euro in elkaar gezet (elders koste dit wel 70 euro). Daar ga ik zelf niet voor liggen knutselen haha.





Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline IHC1000

  • Lid
Re: HTPC & Software
« Reactie #30 Gepost op: 2009/01/28, 17:54:25 »
Hallo allemaal en Kakysan in het bijzonder.

Ik heb de afgelopen 4-5 maanden met dit moederbord gespeeld of gevochten, ook om een htpc te maken.

Sinds ik twee-drie jaar geleden met Ubuntu begonnen ben, ben ik erg enthousiast geworden over de mogelijkheden en stabiliteit van Ubuntu, nog afgezien van het probleemloos surfen, netwerkverbindingen en prijs/prestatie verhouding.

Op zoek naar goede ati-drivers (voor Mythtv of vdr) heb ik veel gelezen.
Die ATI-drivers zijn prima maar niet in een htpc onder linux, ik kon het in een windows PC(XP 32 bits) plaatsen en daar loopt het goed op de 8.12 drivers.

Twee tips : Gebruik de laatste BIOS-versie voor je moederbord en gebruik 8.04 32bits waarvan de installlatie cdrom niet te oud is, ikzelf gebruik de Alternate versie.
Oh ja waar staat je systeemschijf op ingesteld in de bios, bij mij werkte ahci.

Hoop dat je er wat aan hebt, succes!


 

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: HTPC & Software
« Reactie #31 Gepost op: 2009/01/28, 18:05:57 »
Das mooi dat de HTPC lekker loopt!

Elisa heb ik er weer afgegooid dat programma lag mij niet zo. Pikte de folder.jpg die mij een vertrouwd beeld geven niet op. XBMC is zeker een toppertje en veel verder uitontwikkeld.
Bij mij werkt de 8.10 mythbuntu heel goed. Voordeel bij de 8.10 versie is dat mijn msusb afstandbediening op een paar knopjes na (pictures, guide, dvd ed.)uit de doos werkt. Ook voor XBMC werkt de afstandsbediening zonder enige configuratie en alle knoppen. Die lui zijn erg goed bezig.
De mythtv plugin werkt ook al prima, maar het is toch een omweggetje dat weer ff moet laden en nog niet helemaal vertaald is. Voorlopig dus nog werken met de mix van het beste van 2.

Prioriteit is nu de geluidsoverlast van de toch bijna 4 jaar oude ventilatoren te beperken. Schoonmaken scheelde al de helft maar de voedingsventilator is aan vervanging toe.

[offtopic]



Via de "hightec" DVB-T antenne customized voor 514 Mhz (Lelystad) neem ik ned 1,2,3, Omroepflevoland op. (2.5 Mb/s)
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?PHPSESSID=b7ba1941e8d23490033c91baaaac861f&topic=79511.25  link naar het htforum topic over zelfbouw antennes

[/offtopic]
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline mcgyver

  • Lid
Re: HTPC & Software
« Reactie #32 Gepost op: 2009/02/05, 18:07:37 »
Ik heb een probleem:

Ik heb een M2A-VM moederbord. Die heeft geen tv-out. De Hauppauge heeft alleen input aansluitingen. Ik ben dus op zoek naar de AV/SPdif/S-video module van dit moederbord (komt op de PCI-e slot). Als dat niet kan, dan eentje van een ander moederbord dat het ook doet. Wie kan helpen of heeft advies? Een andere videokaart met tv out is mijn laatste optie.

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: HTPC & Software
« Reactie #33 Gepost op: 2009/02/05, 20:33:23 »
Deze dus?

M2A-VM
Enjoy DVI Supported Playback of HD DVD and Blu-ray Discs
- The first integrated VGA MB supports Playback of HD DVD and Blu-ray Discs with HDCP compliant
- Support Dual-VGA output(DVI-D&RGB) and SurroundView
- Support AMD Socket AM2+/AM2 CPU
- AMD 690G Chipset
- Integrated ATI Radeon X1250-based graphics

Daar is al meer over geschreven:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,28658.msg269999.html#msg269999
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,26806.msg252329.html#msg252329

S-video ???  De dvi uitgang van het Mobo ondersteund HD weergave. Dus een DVI -> HDMI kabel. Het zou natuurlijk kunnen dat je tv dat niet "vreet" maar dan kan je met een zeer el cheapo video kaartje al uit de voeten. Hmm wel ff onderzoeken of dat door ubuntu ondersteund wordt. En dat doet de capaciteiten van je mobo wel te kort istniet.
SPdif ???  citaat asus site "Enjoy high-quality sound system on your PC! The onboard 6-channel HD audio (High Definition Audio, previously codenamed Azalia) " moet dat nu echt via spdif? Okee het is wel een heel bosje snoeren naar je hifi 6-channel audio versterker :o. Maar om er nu ook nog een aparte geluidskaart bij te kopen voor spdif.... ik snap je probleem.
Voorzover ik heb begrepen is de enige tvtunerkaart met tv out linux(mythbuntu) ondersteuning de PVR_350.
Ik denk dat de AV/SPdif/S-video :| module van dit mobo heel moeilijk te verkrijgen is als het al bestaat. Tv out bracket is wel te vinden overigens.   (googelen op: Asus AV/S TV-out bracket)     
Een moederbord met s-video heb ik nog niet gezien voor een desktop. Er bestaan wel adapters voor vga -> s-video

Ik hoop dat je wat aan mijn overpeinzing hebt, succes met het HTPC avontuur.
Frank



Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline mcgyver

  • Lid
Re: HTPC & Software
« Reactie #34 Gepost op: 2009/02/05, 22:10:23 »
Citaat
Deze dus?

M2A-VM

Ja


Citaat
Daar is al meer over geschreven:

Ja, ook door mij

Citaat
De dvi uitgang van het Mobo ondersteund HD weergave. Dus een DVI -> HDMI kabel.

Ik heb geen HDMI TV, ook niet van plan die binnenkort aan te schaffen. Wacht tot ze twee tientjes kosten op de marktplaats.  =D =D

Citaat
Het zou natuurlijk kunnen dat je tv dat niet "vreet" maar dan kan je met een zeer el cheapo video kaartje al uit de voeten. Hmm wel ff onderzoeken of dat door ubuntu ondersteund wordt. En dat doet de capaciteiten van je mobo wel te kort istniet.

Daarom wil ik liever geen videokaart erbij.

Citaat
SPdif Huh?  citaat asus site "Enjoy high-quality sound system on your PC! The onboard 6-channel HD audio (High Definition Audio, previously codenamed Azalia) " moet dat nu echt via spdif? Okee het is wel een heel bosje snoeren naar je hifi 6-channel audio versterker  Maar om er nu ook nog een aparte geluidskaart bij te kopen voor spdif.... ik snap je probleem.

Nee, de M2A-VM HDMI heeft er een PCI-e kaart bij waar s-video, SPdif, HDMI etc. op zit. Dat is het verschil tussen de gewone en de HDMI versie. Het gaat mij alleen om de tv out.

Citaat
Voorzover ik heb begrepen is de enige tvtunerkaart met tv out linux(mythbuntu) ondersteuning de PVR_350.

Als dat waar is ga ik op zoek.

Citaat
Ik denk dat de AV/SPdif/S-video undecided module van dit mobo heel moeilijk te verkrijgen is als het al bestaat. Tv out bracket is wel te vinden overigens.  (googelen op: Asus AV/S TV-out bracket)

Hij bestaat zoals ik eerder schreef. Gegoogled. Je hebt me hier heel veel mee geholpen. Hoop dat ie op dit moederbord kan.
   
Citaat
Een moederbord met s-video heb ik nog niet gezien voor een desktop. Er bestaan wel adapters voor vga -> s-video

Die dingen van € 70,- ?? Dan koop ik liever een MSI moederbord met versterker aan boord voor ong. 200 euro.

Many thanks,

Wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/05, 22:13:46 door mcgyver »

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: HTPC & Software
« Reactie #35 Gepost op: 2009/02/05, 22:26:59 »
Het linkje zat nog bij mij favorieten;
http://www.mythtv.org/wiki/Hauppauge_PVR-350
Kost wel wat zeg zo'n kaartje.

Om titel van dit topic weer zin te geven:
De volgende link voor de XBMC MythTV enthousiasten
http://xbmc.org/wiki/?title=HOW-TO:_Install_XBMC_for_Linux_on_Ubuntu_8.10_(Intrepid)_step-by-step

En dan hier nog een voor de zo hoog nodige integratie van je PVR backend
http://xbmc.org/wiki/?title=MythTV
« Laatst bewerkt op: 2009/02/06, 14:16:46 door dallco »
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline mcgyver

  • Lid
Re: HTPC & Software
« Reactie #36 Gepost op: 2009/02/23, 08:26:57 »
Ik heb ondertussen zowel een "nieuw" moederbord gekocht (M2A-VM HDMI) als een "nieuwe" tv-kaart met tv-out (Hauppauge PVR-350). Kan dus naar hartenlust experimenteren, -als ik tijd heb- want dat ontbeer ik enorm.