Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?  (gelezen 47343 keer)

Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Gepost op: 2011/06/22, 11:04:24 »
Wellicht wel eens eerder een topic over geweest maar goed ! Waarom zijn (sommige) mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?

Ik help (zoals velen hier) af en toe mensen met het oplossen van computer problemen. Nadat de problemen opgelost te hebben vragen ze vaak hoe en wat ik zelf heb staan. Ze verwachten dan dat ik het nieuwste van het nieuwste hardware heb. Als ik hun dan vertel dat ik een normale pc heb van zeker 4 jaar oud en draai op Linux dan zeggen ze "ja, jij bent een computer expert" (nog net geen NERD).

Laat ik hun vervolgens zien hoe mooi en makkelijk Linux werkt (en dat ik dan minder hoef langs te komen etc), dan zijn ze toch nog bang en blijven bij het oude. Natuurlijk mag iedereen zelf bepalen wat hij/zij zelf wil, maar soms denk ik 'hoe kortzichtig ben je nou ?'.

Zelf heb ik gelukkig 2 aardige succes gevalletjes met 2 tieners (niet de makkelijkste groep). Allebei een laptop gegeven met Linux erop (hun ouders waren het zat dat hun laptop elke keer vol zat met virus rommel etc), en tot nu toe (ruim half jaar) geen problemen. Ze zitten voor 99 % in een webbrowser en als ze een hardcore spel willen spelen dan gaan ze naar hun PS3.

Wat kan het toch simpel zijn !

Nou ik zie jullie reactie graag tegemoed, en wellicht tips om mensen over te halen.

Groetjes van Karel.



Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/22, 11:14:00 »
Twee hoofdfactoren, denk ik:
- ze zijn blij dat ze (eindelijk, eindelijk!) net genoeg van hun computer snappen om een beetje met Windows om te kunnen gaan, en zijn als de dood zo bang voor een nieuwe leerfase;
- ondersteuning voor W. vind je om de hoek. Linuxondersteuning niet.

Dat los je niet zomaar op.... De enige doelgroep die "rijp" is voor een overstap, zijn mensen met een behoorlijk goede algemene computervaardigheid. De lezers van de computertijdschriften, zeg maar.

Offline Tom

  • Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/22, 11:15:03 »
Omdat de Mens een gewoonte dier is plus wat de Boer niet kent dat eet hij niet.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/22, 11:21:46 »
Meestal ligt het probleem bij "Ik kan dan geen games meer spelen!", of "Alles wat Microsoft maakt kan ik niet meer draaien!".
Ik ben ook al op wereldreis geweest, wat betreft OS'en, en ik ben heel veel volken, stammen, en rassen tegengekomen, als verschillende Windows versies, Mac OS X, iOS, heel veel Linux distro's, Android, PCBSD, FreeDOS, MS-DOS, en meer.
Ook staan deze allemaal niet op volgorde, maar ik weet in iedergeval wel alle voor- en nadelen van elk OS.
Zo is er een meer geschikt om op te gamen, waarop de ander meer geschikt is als huis-tuin-keuken computer.

Nu gebruik ik OS X zelf het meest, omdat ik MS Office, games (commercieel en gratis), iMovie, Final Cut, Twitter, iTunes, bijna iedere browser, en alle andere OS'sen kan draaien, en dat allemaal onder 1 kap.
Soms als ik in een leuke bui ben, gebruik ik op bureaublad 1 Mac OS X, op bureaublad 2 Ubuntu, op bureaublad 3 Windows 7, en dan heb ik een een vierde bureaublad over.
Oké, het is dan erg traag, maar wel ideaal, als ik iets van een ander OS nodig heb, hoef ik alleen maar Control + Pijltje gebruiken, in plaats van een reboot.

Wat heeft dat met dit onderwerp te maken?
Dat ik hoop dat andere mensen ook dit voorbeeld overnemen.

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/22, 11:44:48 »
Ik ben bang voor Linux Mint na een ruzie in dat topic in Andere distributies. Zo'n mentaliteit hoef ik niet.
Ik ben niet bang voor Ubuntu, anders zou ik hier ook niet zitten ;) (ook al gebruik ik dan E17)

Offline Wout55

  • Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/22, 12:01:53 »
Mijn naaste familieleden heb ik nog niet kunnen overtuigen. Uiteindelijk kopen ze dan maar weer een nieuwe computer omdat de oude niet meer vooruit te branden is.  ^-^ Ze draaien MSN met als gevolg om de haverklap virussen en andere troep. Dan wijs je ze op goede vervangers onder Windows zonder die rommel en zelfs dat willen ze niet. Dan wijs je ze op de filosofie van open source en eigenlijk zouden ze dat moeten ondersteunen maar ja, he.  :evil:
Aan de plus kant merk ik op dat er de laatste tijd toch veel positiever over Ubuntu en een mogelijk overstap voor privé-doeleinden wordt gedacht bijvoorbeeld op mijn werk. Dat de werk-pc´s langzaam zijn kan me als werknemer eigenlijk niet zo boeien, dan duurt het gewoon iets langer. :|

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/22, 12:08:28 »
@Wout: Sinds wanneer krijg je door MSN virussen ??? Je kunt overal virussen door krijgen, niet persé door MSN.

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/22, 12:19:22 »
@Wout: Sinds wanneer krijg je door MSN virussen ??? Je kunt overal virussen door krijgen, niet persé door MSN.

Sinds wanneer ??

Weet jij niet hoe MSN werkt of wat het is ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/22, 12:30:44 »
Het klopt wat Wanda zegt.
Bij mij was het het omgekeerde, ik heb zelf redelijk lang met een ander systeem gewerkt.
De laatste niet pc was voor mij een Amiga 1200, Linux sluit daar makkelijker op aan dan bijvoorbeeld Windows.

Bang, ik vrees van wel... Linux ligt vaak niet bij de lokale computerboer in de schappen.
Maar kan soms wel besteld worden. Leuke anekdote hierbij: In 1999 toen ik een SuSe pakketje kocht wou de computerboer wel graag een kopietje hebben.

Het enige waar ik succes mee behaal is met oudere computers.
De laatste was een P3 met 256mb geheugen. Xp ging voor geen meter meer, door allerlei noodzakelijke programma's (virusscanner, anti-spyware en firewall). Als internet opgestart werd en MSN kon je bij wijze van spreken koffie gaan zetten.
Er was nog wel een laptop en een andere pc, maar met 3 kinderen in huis kan het leiden tot oorlog.
Omdat het laatste regelmatig van toepassing was, mocht ik er wat anders opzetten.
Ik heb Xubuntu erop gezet met een leuk thema en hem zo ingesteld dat naast msn ook hyves via pidgin werkte en ze waren blij.
Overigens kleven er nu 2 nadelen aan, de linuxbak startte sneller op dan de anderen (reden voor oorlog) en mams kan zelf de koffie pakken. :)

Eén tip die ik dan mee kan geven is, wanneer mensen een oudere computer hebben (naast hun normale) waarvan ze denken dat hij 'onbruikbaar' is, biedt dan aan om er eens wat anders op te zetten. Ofschoon veel mensen 'gewoonte-dieren' zijn, zijn ze vaak ook wel nieuwsgierig. En zeker wanneer het ook nog eens niks kost, kunnen ze zich er in principe geen buil aan vallen.

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/22, 12:37:02 »
Het is een zeer bekend iets en het is begonnen met de opkomst van de thuis computer.
In het begin was het voor nerd's en was het voor veel mensen nog allemaal zeer onbekend.
Andere apparaten kwamen er aan en die hadden maar een paar knopjes maar de pc had een heel toetsenbord en je moest iets ingeven om het iets te laten doen.
Daardoor waren mensen bang dat ze het verkeerd deden en ze het stuk maakte.

Met de opkomst van Windows en omdat bedrijven en later ook scholen met computers gingen werken, kwamen er steeds meer mensen in aanraking met de computer waardoor een hoop angst werd weg genomen bij die mensen.
Ze leerde Windows op school of op het werk en met die kennis en ervaring werden er computers gekocht.
De printer kon meer en meer en andere dingen zoals de scanner werden betaalbaar waardoor je meer en meer met je pc kon.

Zo groeide het aantal pc gebruikers en raakte men vertrouwd met de pc en Windows.

Er is alleen 1 probleem. Mensen kopen een pc en kunnen doordat alles makkelijker is geworden met vaak een nutteloze handleiding erbij, alles installeren.
Alleen zodra er problemen zijn met hun pc, dan doen ze wat ze op het werk ook doen, aankloppen bij een ander.

Omdat scholen geen les wordt gegeven over hoe een computer werkt en hoe je problemen op kunt lossen, leren alleen de personen die van computers houden en graag er mee klooien om er goed mee te werken.

De opleiding is achter gebleven bij de ontwikkeling van de computer waardoor heel veel mensen maar een heel klein gedeelte van het geen wat hun pc kan gebruiken.
Niet omdat ze niet willen maar omdat ze vaak niet weten wat het apparaat kan en als ze het weten dan weten ze niet hoe het werkt.
Wat ze wel kennen is Windows.
CD er in en Windows komt met een melding die ze vaker hebben gezien.

Net als bij het begin van de opkomst van de pc kennen ze het geen waar ze mee werken en waar ze mee in aanraking zijn gekomen.
Alles daarbuiten is net als vroeger de pc was, eng en onbekend.

Mensen moeten er mee vertrouwd raken en waar een aantal heel makkelijk wisselt omdat ze het leuk vinden van alles te proberen, zijn er nog altijd heel veel mensen die zo iets hebben van, nu werkt het dus afblijven.
Tevens zullen ze zeggen, dit ken ik dus laat zo maar.

Het is pure onwetendheid en om mensen over te laten stappen naar Linux lukt het beste door ze in aanraking te laten komen met Linux.
Dus Linux komt bij je thuis deze zomer. XD

Er zijn nog steeds mensen bang dat ze iets verkeerds doen met hun pc en die mensen vinden het al eng als je iets anders op hun pc zet.
Altijd leuke reactie's als je dan tijdens een installatie van een programma, een geintje uit haalt.
Ik zeg dan als er een venster op springt, "hé dat gaat niet goed" en dan even moeilijk kijken en je hebt die persoon al zwetend naast je zitten. XD

@Freak of the Day, Ik raad juist iedereen af om een Mac te kopen.
Ondersteuning is net als Linux zeer beperkt en zelfs beperkter. Met software problemen moet je altijd naar een Apple winkel omdat je in heel de buurt bijna niemand zult vinden die het op kan lossen.
Tevens heb je hetzelfde probleem als met Linux en draaien niet alle Windows programma's in OS X.
Een andere reden is de prijs.
Die dingen zijn voor heel veel mensen veelte duur voor wat ze er mee doen en dan kunnen ze beter een pc bij de mediamarkt kopen dan een Mac.
Niet dat een Mac niet goed is maar voor wat veel mensen er mee doen, zijn ze veel te duur.

Ik probeer wel mensen over te laten stappen naar Linux maar ik raad het aan in combinatie met dual boot.
Dit is in veel gevallen de beste oplossing omdat veel mensen een TomTom hebben of iets dergelijks waarbij ze Windows nodig hebben en ze nog met bepaalde programma's willen werken.
Ik heb onlangs een netbookje voorzien van Linux om ze kennis te laten maken met Linux.
Ze gebruikte het systeempje bijna niet meer omdat ze een desktop hebben en een laptop.
Nu gebruiken ze regelmatig het netbookje en blijft de laptop in de tas. Ze mailen en internetten nu met het netbookje omdat het blijkbaar toch makkelijk werkt en nu willen ze het als dualboot op hun desktop en mag ik hun laptop ook voorzien van Linux.

In het begin waren ze wat afstandelijk maar toen ik ze het laten zien en ze er gewoon mee lieten werken, toen waren ze al snel overtuigt.
Vooral het software centrum is een goed iets waar ze heel blij mee zijn.
Het verspreid zich zo wel want dankzij hun zijn er meer die over willen stappen op Linux met hun netbookje. De rest van de systemen blijft wat achter maar dat komt zodra ze er bekend mee raken.

Dus om mensen om te krijgen, maak ze bekend met Linux.
Laat ze het zien en laat ze er mee werken, de overstap volgt dan vanzelf.

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/22, 12:41:27 »
Mensen zijn ook gewoon tevreden met Windows ... daar is geen lang verhaal voor nodig  :rolleyes:
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/22, 12:46:29 »
in de tijd dat ik een nieuwe pc kocht heb ik mijn 10-jaar oude bak (2.0 GHz celeron met radeon 9250 en 768mb ram) aan een vriend meegegeven als "testpc" met daar standaard ubuntu op.
hij gebruikt dus ubuntu, maar alleen voor testdoeleinden en hobby. hij is meer van de hardware en houd van pc's uit-en in elkaar zetten, zoals ik al zei staat op de "testpc" ubuntu zodat hij niet continu naar drivers hoeft te zoeken. maar voor de gewone dagelijkse zaken gebruikt hij nog windows. dit is een van de weinige gevallen waar iemand "werkelijk gekozen" heeft voor windows die ik ken. de rest zegt altijd "ik snap dat toch niet".

zo heb ik voor de grap eens een dualboot windows/ubuntu gedaan bij het internetcafé van de gehandicapten. (start automatisch windows, tenzij men anders kiest, om paniek te voorkomen). als ik dan een van die mensen laat zien dat je ook ubuntu kunt opstarten dan is het al gelijk "daar kan ik niets mee" als ze alleen al het INLOGSCHERM zien.
voor mij is dat toch echt het toppunt! afhaken bij het inlogscherm. even ter vergelijking: het inlogscherm van windows XP en ubuntu ziet er nagenoeg gelijk uit! ze bestaan beiden uit een gebruikerslijst met iconen ervoor, een "afsluit-herstart-slaapstand" menu en een logo van het desbetreffende systeem. je moet toch wel echt leek zijn als je dan niet snapt wat je moet doen! :| :| :|

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/22, 12:49:16 »
Mensen zijn ook gewoon tevreden met Windows ... daar is geen lang verhaal voor nodig  :rolleyes:

Klopt, die ben ik ook tegengekomen bij de RUG. Ik mocht van alles met zijn pc doen zei hij, en tikte vervolgens verder op zijn typemachine. Hij hoefde nog maar één jaar te werken...
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/22, 13:20:06 »
Mensen zijn ook gewoon tevreden met Windows ... daar is geen lang verhaal voor nodig  :rolleyes:

Vaak omdat ze niets anders kennen maar je hebt wel gelijk.
Kijk naar hoeveel er XP blijven gebruiken.

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/22, 13:21:56 »
Ik heb nog een uur geleden iemand voor de deur gehad:
K: "Ik wil een nieuwe PC, mijn oude wordt met de dag trager. Ik gebruik al jaren Windows XP, maar het is nu niet meer vooruit te branden!"
M: "Mag ik je Ubuntu aanraden?"
K: "Wat is dat?"
M: "Het is een Linux dist..."
K: "Laat dan maar, ik wil niet meer virussen op mijn PC hebben, dan ik nu al heb."
M: "Linux is niet eens een virus."
K: "Ik hoor het al, je hebt geen verstand van ICT."
M: "Ga jij maar eens mijn huis uit."

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/22, 13:24:46 »
@Wout: Sinds wanneer krijg je door MSN virussen ??? Je kunt overal virussen door krijgen, niet persé door MSN.

Sinds wanneer ??

Weet jij niet hoe MSN werkt of wat het is ?

Nee. Ik gebruik als MSN sinds 2003 en toch weet ik niet wat het is. Schei toch uit. Heb je mijn zin daarachter soms weer eens niet gelezen? Ik zei duidelijk: "Je kunt overal virussen door krijgen, niet persé door MSN".

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/22, 13:25:40 »
Ik heb nog een uur geleden iemand voor de deur gehad:
K: "Ik wil een nieuwe PC, mijn oude wordt met de dag trager. Ik gebruik al jaren Windows XP, maar het is nu niet meer vooruit te branden!"
M: "Mag ik je Ubuntu aanraden?"
K: "Wat is dat?"
M: "Het is een Linux dist..."
K: "Laat dan maar, ik wil niet meer virussen op mijn PC hebben, dan ik nu al heb."
M: "Linux is niet eens een virus."
K: "Ik hoor het al, je hebt geen verstand van ICT."
M: "Ga jij maar eens mijn huis uit."

Lolwut? XD

Offline mrGee

  • Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/22, 13:32:55 »
Hallo

Uit mijn ervaring is het ook meer van "dat wat de boer niet kent ..." en het eventueel
moeten aanleren van nieuwe vaardigheden. Maar van mensen in mijn omgeving (ouders
zusje e.a.), die op voorhand ook al niets met computers hebben, gaat het eigenlijk heel goed,
ze draaien dus verplicht Linux en het bevalt hun prima. En inderdaad; op hun oude machine
draait de zaak nog als een zonnetje en virus vrij.
In Afrika heb ik gemerkt dat het eigenlijk geen verschil maakte; de mensen die de machines met
Ubuntu kregen, waren niets gewend en moesten toch alles aanleren. Zolang als de zaak draaide
was er dan ook geen vuiltje aan de lucht. De enkeling die Windows kende, had soms moeite, maar
ik ken  er ook eentje die alle meegeleverde pdf boeken verslond en er heel goed mee omging. Dat
was meer omdat hij het potentieel herkende; vlot draaien op oude hardware en geen virussen.

Ben je van huis uit met een bepaald systeem opgegroeid en/of een fervente gamer, dan is het
wel te verklaren waarom je daar nou liever bij blijft. Gelukkig is er altijd een keuze en ik vind dat
je niemand iets op zou moeten dringen.

mijn 2 centen

Groeten Gerrit
 
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline MKe

  • Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/22, 13:42:21 »
Compatibiliteit... Mensen willen bepaalde progjes blijven gebruiken die vervolgens niet in Linux werken. Goed, daar zijn alternatieven voor, maar die werken anders, lezen de andere files net niet goed enz. Met windows weet je 99% zeker dat een ander hetzelfde draait als jij. MSOffice is een goed voorbeeld. Mijn vrouw is freelance redacteur, files worden altijd aangeleverd in MSOffice formaat. Dat kan gelezen worden met Open office, mar op details gaat dat vaak fout, met name opmaak. Zijn moet dus noodgedwongen MSOffice draaien en die draait niet in Linux. Wine is geen optie, dus nu maar VBox met onze oude XP licentie geinstalleerd. Dat maakt het meteen weer ingewikkelder voor de meeste gebruikers. Mijn vrouw accepteerd dat, veel anderen begrijpelijkerwijs niet.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/22, 19:24:34 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Wout55

  • Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/22, 13:47:59 »
@Vistaus, ik krijg zelf nooit virussen, ik draai bijna uitsluitend Linux. Ik gaf een praktijkvoorbeeld waarbij iemand via MSN veel virussen binnenkreeg en toch geen alternatief wilde.

De grap is natuurlijk dat er ondertussen al heel wat gebruikers met Android aan de slag zijn op hun mobiele telefoon en straks op de tablets en Google Chrome  OS niet te vergeten. En zo verandert de wereld dan toch langzamerhand in een Linux (achtig) landschap. Daarnaast draaien tal van elektronische apparaten intern op Linux.

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/22, 13:57:44 »
Wauw wat veel (leuke) reacties ! Ik kan aardig concluderen dat ik zeker niet de enige ben die het opgevallen is.

Maar wat sterk naar voren komt is dat de mensen eigenlijk eerst kennis (moeten) maken met Linux (maar nog niet zeggen dat het linux is). Je kunt het dan vergelijken met de test 'wat is de lekkerste cola (reclame van vroeger toch ?)'.
Of zou dat juist fout zijn ? In sommige gevallen werkt het wel. Volgens mij is Android en Mac OS ook gebaseerd op Linux ! Zouden die net zo populair zijn geworden als ze vanaf het begin Linux naam hadden gehad (of powerd by Linux) ?

edit (by Freak of the day):
Android is een combinatie van Java en Linux Kernel.
Mac OS is Apple's eigen OS.
Mac OS X is gebasseerd op FreeBSD, niet Linux.

Maar goed, leuk dat er zoveel reacties zijn.

Ik blijf gewoon door gaan met het aanbevelen van Linux Mint/Ubuntu. De mensen mogen zelf bepalen of wat ze kiezen.

Ps: ik heb laatst bij mensen een dual boot gemaakt met Linux en Windows. In het opstart menu staat standaard Windows en als tweede de tekst "als Windows het niet meer doet". Dan kunnen ze in ieder geval iets (meestal internet) doen totdat ik weer langs kom.  =D

Groetjes van Karel.



« Laatst bewerkt op: 2011/06/22, 14:07:50 door Kakysan »
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/22, 13:59:16 »
Ik heb nog een uur geleden iemand voor de deur gehad:
K: "Ik wil een nieuwe PC, mijn oude wordt met de dag trager. Ik gebruik al jaren Windows XP, maar het is nu niet meer vooruit te branden!"
M: "Mag ik je Ubuntu aanraden?"
K: "Wat is dat?"
M: "Het is een Linux dist..."
K: "Laat dan maar, ik wil niet meer virussen op mijn PC hebben, dan ik nu al heb."
M: "Linux is niet eens een virus."
K: "Ik hoor het al, je hebt geen verstand van ICT."
M: "Ga jij maar eens mijn huis uit."

Lolwut? XD
En het leukste van alles is, ze wou me zelfs aanraden om mij bij Microsoft in te schrijven voor computer cursus, en ik hiervoor meer RAM geheugen nodig zou hebben, om een beetje sneller te kunnen internetten.
Toen heb ik d'r helemaal uitgescholden (welke woorden zeg ik niet).

Volgens mij is Android en Mac OS ook gebaseerd op Linux !
Android is een combinatie van Java en Linux Kernel, dus dat wel.
Mac OS is Apple's eigen OS.
Mac OS X is gebasseerd op FreeBSD, niet Linux.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/22, 14:01:24 door Freak of the Day »

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/06/22, 15:20:41 »
Ik vraag me af of de stelling wel klopt. Volgens mij zijn mensen niet bang voor Linux Ubuntu/Mint, maar zijn ze bang voor wat ze niet kennen. Zouden ze Linux Ubuntu/Mint kennen, dan zou het merendeel er denk ik niet bang voor zijn.

Offline JvH

  • Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/06/22, 16:24:16 »
Misschien is het ook geen kwestie van angst, maar meer een kwestie van desinteresse/onverschilligheid.

Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/06/22, 16:53:50 »
Angst? Ik heb voor de kinderen van mijn goede schoolvriendin een laptop gegeven met Ubuntu 10.04.
Die kids waren direct verkocht met het ding, en hebben eigenlijk geen kramp gegeven na die overstap.
Op hun hoofd-pc staat nog steeds WXP, met als instelling: leer maar beiden.

Dat loopt goed tot zéér goed. Let wel, die laptop wordt eigenlijk maar voor 2 activiteiten gebruikt: surfen en mailen.
Chatten doen ze gewoon in hun inbox van hotmail, en facebook is hun thuishaven.

Gradueel laat ik hen kennismaken met wat je allemaal ook kan met Ubuntu, en dat wordt goed geslikt.
Zelfs het updaten, wat ik hen doelbewust zélf laat doen, gaat als een speer.

Het zijn zeker geen hoogbegaafde kinderen, noch computerfreaks; ik denk dat gewoon confronteren met iets anders wel degelijk goed verwerkt wordt.

De stelling dat er voor Windows altijd wel iemand is die het kan oplossen niet helemaal opgaat; zo is voor die reden ook een Windowsforum opgestart.

Ik weiger in te grijpen als het fout gaat; ik zeg tegen die kids dat ze zelfstandig problemen moeten oplossen, en zeg hen ook dat er een machtige google-vriend is. Maar eerlijk gezegd 10.04-2 is zo goed dat er eigenlijk nooit echte problemen zijn, buiten een onstabiel aanmeldscherm dat soms niet perfect automatisch aanmeld. Maar ik leg hen dan uit dat ze evengoed eens kunnen herstarten en dat veelal het probleem vanzelf verdwijnt.

Nu zitten ze in de ontdekkingsfase; ze kijken al wat meer in menu's en hebben ontdekt dat Minitube een leuk en handig progje is. En zo gaat het maar door.

De kinderen hebben de leeftijden van 7/11/13 en ene van 16 jaar.
Beide OS-en worden evenveel gebruikt, ik laat hen zo veel mogelijk doen wat ze graag doen. Ubuntu vinden ze nu na 4 maanden eigenlijk leuk (cool is eigenlijk het woord). Opvallend is dat veel vriendjes en vriendinnetjes graag langskomen om eens te kijken wat Ubuntu eigenlijk is.
Dat je eigenlijk naar bijna niets moet uitkijken (links klikken enz) vinden ze de max.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort