Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en Unity  (gelezen 26308 keer)

Ubuntu en Unity
« Gepost op: 2011/02/05, 21:33:13 »
Ik ben benieuwd of je bij de volgende release van Ubuntu (11.04) kunt kiezen tussen Gnome of Unity. Ik ben zelf niet zo te spreken over Unity. Weet iemand dit toevallig en wat zijn jullie ervaringen met Unity?

Groet!

jesse2314

  • Gast
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/05, 21:47:12 »
Nu is Unity nog een rommeltje.

Echt zeer onstabiel, maargoed 11.04 is nog maar een alpha versie ;)


Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/05, 21:56:01 »
Ik ben benieuwd of je bij de volgende release van Ubuntu (11.04) kunt kiezen tussen Gnome of Unity. Ik ben zelf niet zo te spreken over Unity. Weet iemand dit toevallig en wat zijn jullie ervaringen met Unity?

Groet!

Je kan voor de 'classic' omgeving kiezen. Of dit een optie tijdens de installatie, of tijdens het inloggen is, weet ik niet zeker.

Maar inderdaad, Unity is nu nog niet af.. maak gewoon de keuze in April ;)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/05, 22:38:51 »
Standaard word het de Unity omgeving. Nu al als je installeert krijg je Unity. Maar je kan nog kiezen voor de Classic omgeving.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/06, 01:54:35 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/05, 22:50:05 »
Classic omgeving en daar kun je nog kiezen voor 3d of 2 d al naar gelang uw hardware het wel of niet aankan.
Of het later ook in de 11.10 gaat komen weet ik niet maar volgens een Duits Linux forum wel .

En als uw PC dat ook niet aankan kun je nog naar LinuxMint gaan want die veranderen het niet en blijven bij de huidige Gnome.
Maar Unity staat nog in de kinderschoenen dus nog volop in de ontwikkeling en zal wel met elke verdere release beter worden.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/05, 22:54:06 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/05, 22:53:30 »
@Wanda: Nee, want Linux Mint krijgt waarschijnlijk GNOME Shell. Niet lullig bedoeld, maar je kunt nu eenmaal niet eeuwig GNOME 2 ondersteunen als upstream de ondersteuning dropt.

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/05, 22:55:17 »
Wachten we het gewoon af de tijd zal het leren. ^-^
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/06, 15:01:53 »
Ik heb Unity een tijdje op een netbookje gedraaid, dat was een drama. Traag, instabiel en ik vind de desktop erg onlogisch. Mijn dochter van 5 werkt op school (helaas) met Windows. Daarom zoek ik een normale desktop.

Linux Mint is inderdaad erg mooi en gebruiksvriendelijk.

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/06, 15:39:13 »
De Unity in 11.04 is herschreven en is niet de Unity van de 10.10 netbook editie.

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/06, 16:50:25 »
Dat is in ieder geval wel een voordeel dat Unity is herschreven. Ik hoop alleen dat Ubuntu zich niet uit de "markt" gaat prijzen met de nieuwe desktop. We wachten gewoon maar even af.

Offline siegi

  • Lid
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/06, 17:13:25 »
Ik kan mij moeilijk inbeelden, dat unity enig negatief effect zal hebben.
Men moet enkel, onderaan 1 maal, ubuntu classic selecteren en klaar.

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/06, 18:42:38 »
@Wanda: Nee, want Linux Mint krijgt waarschijnlijk GNOME Shell. Niet lullig bedoeld, maar je kunt nu eenmaal niet eeuwig GNOME 2 ondersteunen als upstream de ondersteuning dropt.

Vistaus,

Volgens Clem proberen ze de huidige look zo te behouden als deze nu is dus ook zonder Gnome shell zover ik de laatste berichten erover gelezen heb en zover het technisch mogelijk is. Geen Unity en geen Gnome Shell in Mint 11. :)

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/06, 20:48:21 »
@DarkEra: Misschien niet in Mint 11, maar ik denk wel in toekomstige releases. GNOME 2 kan niet eeuwig ondersteund worden hè ;)

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/06, 21:02:29 »
Ik meende ook voor de toekomstige releases Vistaus. Dus vandaar de opmerking van Clem dat ze nog niet geheel weten hoe dit technisch gezien op te lossen. Ze willen koste wat kost de huidige mintlook behouden en hopen ze dit te kunnen realiseren.


Maar we gaan hier nu weer erg offtopic en richting Mint. Het ging om Unity, iets wat ik in de aankomende ubuntu release eens aan de tand wil voelen. Misschien valt het wel allemaal mee. :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/14, 19:49:40 »
Unity geprobeerd maar ik vond het niks.
Vond het wat log en het werkte niet fijn. Maar dat is mijn mening.
Iemand anders vind het weer fijn. Gelukkig kun je kiezen waardoor je, je eigen systeem kunt kiezen.
Ik heb nu Gnome shell geïnstalleerd en het is even wennen en er zijn wat min puntjes. Maar ondanks dat vind ik het best wel fijn.
Mis nog wat opties om het wat gebruikers vriendelijker te maken, maar het werkt wel mooi.

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/14, 20:40:34 »
@femke: Wacht inderdaad maar even met Unity 3D, tenzij je Unity 2D wilt testen op de desktop-editie. Want 11.04 is op dit moment erg instabiel. Tenminste, Ubuntu 11.04 dan. Kubuntu 11.04 is bijna rock solid. Hoe dan ook, sowieso kun je de gesloten driver niet installeren op het moment; software-conflict met xserver-xorg-core. Dus ik raad je inderdaad aan even te wachten tot de bèta; dan is ie als het goed is stabieler :)

Offline Djeba

  • Lid
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/17, 10:12:52 »
Ik kon Unity nog niet zelf gebruiken. Maar zo ver als ik het op websites kon bekijken leek het me ergonomisch heel interessant, wanneer je bedenkt dat Ubuntu op alle mogelijke apparaten zou moeten kunnen draaien. Ik ben echt benieuwd naar die nieuwe insteek. Het is wel zo dat veel gebruikers niet van veranderingen houden, dus wat de gevolgen van deze keuze zullen zijn ?
De waarheid is altijd het sterkste argument.

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/17, 10:35:25 »
"dus wat de gevolgen van deze keuze zullen zijn ?"

Dat gebruikers die niet van verandering/Unity houden overstappen naar Mint of Kubuntu?

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #18 Gepost op: 2011/02/17, 12:15:36 »
"dus wat de gevolgen van deze keuze zullen zijn ?"

Dat gebruikers die niet van verandering/Unity houden overstappen naar Mint of Kubuntu?

Kun je ook niet gewoon Gnome installeren i.p.v. overstappen?
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #19 Gepost op: 2011/02/17, 13:51:56 »
Kan, maar niet iedereen vindt dat even prettig.

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #20 Gepost op: 2011/02/17, 19:04:30 »
Ik ben benieuwd in hoeverre ze dus Unity gaan inbakken in Ubuntu namelijk en ik vermoed dat het in de toekomst dus problemen gaat opleveren en er minder bewegingsvrijheid is. Dan is er nog Gnome 3..... of dat dan nog zo makkelijk gaat, gewone Gnome (2) installeren zoals we het kennen zal er denk ik straks niet meer zijn misschien over een aantal versies. Of heb ik het mis....?  :)

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #21 Gepost op: 2011/02/17, 19:52:01 »
Gnome 2 installeren is niet nodig en volgens mij zelfs niet mogelijk. Dit niet alleen in Ubuntu, maar in elke distro die met gnome 3 komt. Omdat er veel te veel afhankelijkheden zijn die dan gedowngrade moeten worden.

Om de klassieke desktop terug te krijgen, kan dit gewoon gekozen worden in het inlogscherm. Deze zal waarschijnlijk ook pas verdwijnen als Gnome zelf de support daarvoor laat vallen.

Dus in april zal er gekozen kunnen worden tussen Unity, klassieke desktop en Gnome Shell. Dat lijkt me wel voldoende om iets te kiezen wat u aanstaat.

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #22 Gepost op: 2011/02/17, 20:24:54 »
@Nunslaughter: Niet helemaal waar. In ieder geval Ubuntu 11.04 heeft nog steeds GNOME 2 als "classic desktop" in het inlogscherm. GNOME 3 wordt aangeboden via een aparte pakketbron. Of dat bij 11.10 nog steeds zo is, weet ik niet, maar in ieder geval bij 11.04 kan met dus gewoon nog GNOME 2 gebruiken.

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #23 Gepost op: 2011/02/17, 20:29:23 »
Daarom gaf ik al aan Vistaus: over een aantal versies.  :) De 11.04 versie en wat daar verder mee kan zal me verder niet veel interesseren, het is en blijft een probeersel (testversie), het gaat me om de toekomstige versies en de implentatie van Unity in Ubuntu.  ;)

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #24 Gepost op: 2011/02/17, 20:38:07 »
@DarkEra: Dat weet ik ;) Ik antwoordde alleen maar op Nun over wat hij zei over het verdwijnen van GNOME 2 uit Ubuntu ;)