Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en Unity  (gelezen 26309 keer)

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #50 Gepost op: 2011/04/03, 17:39:55 »
Dan doe je dat niet. Maar als je niks uitlegt, dan gaat jou punt van 'dwang' ook niet op.

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #51 Gepost op: 2011/04/03, 17:48:48 »
Ik denk dat Hij gewoon bij het oude en vertrouwde en ook nog goed werkende uiterlijk etc wou en wil blijven ,ik ook trouwens.
En ja of dat nu vooruitgang is of niet je wordt er wel toe gedwongen mee te gaan.
En ik wil toch bij Ubuntu blijven dus mij rest dan 1 ding Xubuntu ,zal ook wel wennen worden .. maar is niet zo een grote omstelling als zou ik naar bv Suse gaan.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/03, 17:52:20 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #52 Gepost op: 2011/04/03, 17:51:00 »
Wanda +1   :D

Offline siegi

  • Lid
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #53 Gepost op: 2011/04/03, 17:55:29 »
das geen goed nieuws, gelukkig kan ik tot 2012 vooruit met mijn lts dan zie ik wel weer verder, ik verbaas me trouwens een beetje over de dwang die er achter zit... slikken of stikken ?
Dwang? Ik ben er zeker van dat er een hoop mensen dit ook zeiden toen ze van dos over moesten naar een besturingsysteem met vensters.
Kun je jezelf voorstellen dat je nog steeds enkele met commando's moest werken.
De computerwereld evolueert en ubuntu durft een stap te zetten naar vernieuwing. Of dit een goede stap is zal de toekomst uitwijzen...

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #54 Gepost op: 2011/04/03, 17:57:10 »
Een goede stap is het sowieso, alleen of het aanslaat is weer een ander verhaal ;)
Maar ik denk dat het voor nieuwe gebruikers wel aanslaat. Immers, ze moeten nu ook wennen aan GNOME 2, dus als ze direct beginnen met Unity ipv GNOME 2, dan wennen ze gauw genoeg.

En anders gaan we weer lekker terug naar de ouderwetse Terminal :cool:

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #55 Gepost op: 2011/04/03, 17:59:57 »
Dwang? Ik ben er zeker van dat er een hoop mensen dit ook zeiden toen ze van dos over moesten naar een besturingsysteem met vensters.

die mensen hebben anders aardig gelijk gekregen in de jaren daarop ..

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #56 Gepost op: 2011/04/03, 19:02:07 »
Ik was eerst ook erg kritisch over Unity en was stiekum al op zoek naar een andere distro naast Mint ...maar ik moet zeggen nu ik het een middagje geprobeerd heb, het me eigenlijk prima bevalt. Ik ben soms nog wel op zoek naar de onderste balk  ;) maar als Gnome2 liefhebber ga ik er wel aan wennen denk ik en kan ik toch blijven werken Ubuntu  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #57 Gepost op: 2011/04/03, 19:05:16 »
Als ik het goed begrepen heb, is de situatie in 11.04 als volgt, direct na installatie:
a. wanneer Compiz uit-de-doos mogelijk is: Unity
b. wanneer alleen 2D mogelijk: Gnome klassiek

Nu heb ik de volgende twee vragen:

Vraag 1:
Schakelt 11.04 automatisch over van Gnome klassiek naar Unity, nadat 3D alsnog mogelijk is geworden (bijvoorbeeld na het installeren van een fabrieksstuurprogramma)?

Vraag 2:
Is er in 11.04 ook een 2D Unity, die dus niet op Compiz draait?

Alvast dank voor de antwoorden.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/04/03, 19:07:25 door Pjotr »

Offline siegi

  • Lid
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #58 Gepost op: 2011/04/03, 19:26:00 »
Vraag 1.
Deze fallback werkt voor zover ik ervaren heb automatisch. Je krijgt deze interface te zien voor je de restricted drivers hebt geïnstalleerd.
De volgende sessie nadat je de restricted driver geïnstalleerd hebt krijg je automatisch unity.
Vraag 2.
Er is een 2D unity gebasseerd op Qt, maar deze is standaard niet geïnstalleerd. sudo apt-get install unity-2d

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #59 Gepost op: 2011/04/03, 20:02:25 »
Vraag 1. Mijn ervaring komt overeen met die van siegi. Bijvoorbeeld de laptop uit mijn onderschrift heeft een grafische Intel kaart, en werkt met open bron 3D drivers, zodat Ubuntu gebruik maakt van Unity. Echter is deze tijdens de Natty Narwhal Alpha test, al eens teruggevallen naar de Ubuntu classic desktop. Nu werkt de Unity Desktop weer gewoon. 

Vraag 2. Daarover is info te vinden in dit artikel op http://www.webupd8.org/2011/03/ubuntu-1104-beta-released-video.html Als je daar naar beneden scrolt, dan zie je daar een Unity 2D (Qt) video.
 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #60 Gepost op: 2011/04/03, 20:21:13 »
Uhm siegi, je weet toch wel dat unity-2D in 11.04 ook na de final release nog in testfase verkeerd? Volgens het release schedule is Unity 2D pas af in 11.10 en ik kan je met volle 100% zeggen dat dat nog klopt ook, gezien de huidige staat van Unity 2D

Verder klopt het antwoord op vraag 1.

Het is dus als volgt:
1 Ja.
2 In 11.04 is GNOME klassiek het alternatief voor mensen met 2D, in 11.10 wordt dit Unity 2D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #61 Gepost op: 2011/04/03, 23:02:06 »
Dank aan siegi, Vistaus en jolo. Duidelijk verhaal. :)

@siegi: krijg je nog een waarschuwingsscherm te zien na installatie van het fabrieksstuurprogje, dat na herstart de werkomgeving zal veranderen in Unity?

Zo ja, dan zou ik heel blij zijn met een schermafdruk van die waarschuwing. Die kan ik zelf niet reproduceren, want mijn proefbak heeft een Intel-videokaart.

Offline Tom

  • Lid
« Laatst bewerkt op: 2011/04/04, 16:45:47 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #63 Gepost op: 2011/04/04, 18:02:42 »
@Wanda: Goed, alleen in het Nederlands zou voor Pjotr prettiger zijn, aangezien zijn site ook in het Nederlands is ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #64 Gepost op: 2011/04/04, 21:42:14 »
Dank Wanda.  :)

Alleen is het klassieke uiterlijk blijkbaar later alsnog ietsje minder klassiek geworden, waardoor deze schermafdrukken zijn verouderd....

Ik heb trouwens al een pagina in elkaar gezet voor mensen die afwillen van Unity in 11.04:
http://sites.google.com/site/computertip/klassiek
Met een fictieve gebruiker, want ik heet geen Herman.  :P

Wat ik voor deze pagina nog goed zou kunnen gebruiken, is een schermafdruk van het aanmeldvenster met de keuze voor Ubuntu klassiek. Nu is het een camerafoto, en die is van lage kwaliteit. Wie helpt me uit de brand?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #65 Gepost op: 2011/04/05, 05:48:14 »
Ubuntu is al gestopt met het leveren van een "klassieke" Gnome-desktop toen de indicators kwamen.
Terugvallen op de onveranderde Gnome kan via het pakket gnome-stracciatella-session of iets dergelijks.

Aangezien ik niet denk dat Gnome helemaal verdwenen is als 11.10 uitgekomen is, zal er dan ook nog wel optie zijn om terug te vallen op de normale Gnome. Of dat met of zonder Shell is, dat blijft wel de vraag. Maar je bent in ieder geval niet verplicht om Unity te blijven gebruiken als je dat niet wil.

Ik heb het nu dus over wat je later zelf in kan stellen, niet waar Ubuntu standaard mee komt.

Offline Ed

  • Lid
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #66 Gepost op: 2011/04/05, 09:43:29 »
Is het mogelijk om Unity te vervangen voor Gnome want ik vind het nou geen vooruitgang, ik klik me eigen gek.
Voorbeeld, klik links boven om paneel te openen, naar beneden om werkblad wisselaar te openen klik, twee klikken om het juiste werkblad te openen.
Heb je eindelijk een snel systeem, krijg je dit en de toekomst ziet er niet rooskleurig uit.
http://www.webupd8.org/2011/04/ubuntu-1110-will-not-ship-with-classic.html
Ik denk dat ik toch naar een andere distributie ga overstappen, bv Mint.
Ik vind het heel jammer dat Ubuntu deze weg is ingeslagen.

Gr Ed.

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #67 Gepost op: 2011/04/05, 10:07:37 »
Ik heb de instellingen zo gezet dat de starter altijd zichtbaar is. Ik hou er niet zo van als dat ding verdwijnt bij fullscreen vensters of als er een programma overheen word gezet.

Ge kunt ook gewoon de sneltoets super+s gebruiken.

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #68 Gepost op: 2011/04/05, 11:09:35 »
@Pjotr: mooi stukje over Klassiek :)
Even een tip voor je pagina (los van beeldschermproblemen natuurlijk): je kunt evt. mensen die Unity wel prettig vinden maar de balk onderin missen ook gewoon ALT+F2>>>gnome-panel laten doen, dan krijgen ze gewoon weer de balk onderin :)

Offline midas

  • Lid
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #69 Gepost op: 2011/04/05, 17:44:40 »
Geef je (nog) niets om Unity...of wil je eerst Unity afwachten onder 12.04 LTS, dan zou je eerst nog even Ubuntu Studio kunnen proberen:

1. Je hoeft daarbij niet de hele multi-media rimram te installeren (mag wel maar is aanvinkbaar).
2. Ubuntu Studio komt standaard met de klassieke indeling (zonder Compiz en zonder Unity geïnstalleerd).
3. Ubuntu Studio Natty komt straks gewoon met de standaard-kernel...de rt-versie is nog niet af.

Voorwaar geen slechte keuze voor mensen die nog even wat langer willen genieten van een klassieke gnome-indeling zónder beeldscherm-effecten. Je moet vrij veel installeren onder Ubuntu Studio omdat-ie qua overige pakketten vrij karig wordt afgeleverd. Maar kan ook een voordeel zijn...je stelt zodoende je eigen unieke Ubuntu samen.

Ook een (beetje) nadeel is de alternate-install...vooral het installeren via USB schijnt nog niet helemaal vlekkeloos te lopen. Brandend op DVD echter totaal geen problemen.
Wellicht het proberen waard.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #70 Gepost op: 2011/04/05, 20:17:42 »
@midas: Is dat niet een beetje omslachtig? Ubuntu heeft gewoon de optie op het inlogscherm voor Klassiek en dan kom je keurig in de oude desktop terecht.
Vanaf 11.10 is het een ander verhaal, maar dan is er altijd nog Linux Mint als tussenstap als je pas bij 12.04 Unity wilt gebruiken.

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #71 Gepost op: 2011/04/05, 21:01:33 »
krijg je nog een waarschuwingsscherm te zien na installatie van het fabrieksstuurprogje, dat na herstart de werkomgeving zal veranderen in Unity?
Dan krijg bijvoorbeeld dit screenshot



Wat ik voor deze pagina nog goed zou kunnen gebruiken, is een schermafdruk van het aanmeldvenster met de keuze voor Ubuntu klassiek.
Het is me nog niet bekend, hoe daarvan een screenshot te maken. Het lijkt erop dar de knop PrintScreen hier niet werkt. Hier is het blijkbaar wel iemand gelukt Ubuntu 11.04 Change From Unity To Classic Gnome.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #72 Gepost op: 2011/04/05, 21:03:33 »
Hoezo niet? Als die knop niet werkt, gebruik je toch gewoon het Schermafdrukprogramma ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #73 Gepost op: 2011/04/05, 23:44:36 »
Hoezo niet? Als die knop niet werkt, gebruik je toch gewoon het Schermafdrukprogramma ;)

Als je nog niet bent ingelogd? Probeer het maar eens.  XD

Kan alleen als je 't ding virtueel hebt draaien, via VirtualBox of zo.

Re: Ubuntu en Unity
« Reactie #74 Gepost op: 2011/04/07, 11:54:02 »
Versie 3.0 van Gnome is uitgekomen.

Bron: http://tweakers.net/meuktracker/25452/gnome-30.html
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"