Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CPU Frequentie Wijzigings Monitor tov RMclock onder windows xp64bit  (gelezen 1561 keer)

Offline frank4

  • Lid
Hi, Tijdens het gebruik van windows word de processor frequentie geregeld door RMCLOCK, dit proggie schakelt de processor naar een lagere snelheid op het moment dat er geen activiteit plaats vind. Mijn amd opteron 144 die normaal gesproken op 1800mhz draait heb ik via de bios op een "frontsidebus" van 280mhz draaien waardoor het geheel op +/-2500mhz draait. Middels rmclock word de processor terug geklokt naar +/- 1800mhz door de multiplierfactor dynamisch te wijzigen va 9 naar 8 naar 7 enz tot 4.
Nu wilde ik het zelfde doen onder Ubuntu die ik gisteren geinstaleerd heb en vanavond driftig mee aan het spelen ben.

Ik vond een proggie genaamd CPU Frequentie Wijzigings Monitor en had gehoopt dat ik het zelfde kon bereiken maar helaas dit proggie geeft aan dat de frequentie een vast gegeven is en niet gewijzigd kan worden; weten jullie misschien een workaround of een ander programma die dit wel kan?
Frank
Tja, Ubuntu na jaren windows gebruik....  ff wennen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
CPU Frequentie Wijzigings Monitor tov RMclock onder windows xp64bit
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/04, 22:14:08 »
In Ubuntu wordt de snelheid van je processor automatisch geregeld.
Bij weinig gebruik gaat de cpu langzamer werken.

Wil je snel kunnen zien of de snelheid aangepast wordt, kan je aan de werkbalk een icoontje toevoegen die de snelheid weergeeft: cpu frequency scaling monitor.

Als je het volgende commando éénmaal uitvoert, kan je via dat icoontje ook de snelheid handmatig instellen:
sudo dpkg-reconfigure gnome-applets

Offline frank4

  • Lid
CPU Frequentie Wijzigings Monitor tov RMclock onder windows xp64bit
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/04, 22:30:14 »
Tja het is gelukt, maar helaas niet op de manier die ik wilde.

De optie Coole And quiet stond uit in de bios, deze heb ik aan gezet en inderdaad het downscalen werkt ook op de frequentie die ik wil, helaas word dan de handmatige instelling van de zgn frontside bus ongedaan gemaakt en draait de processor nu op de snelheid waar AMD hem voor gemaakt heeft :(

het werkt iig en dat is het belangerijkst, we gaan verder zoeken...

Frank
Tja, Ubuntu na jaren windows gebruik....  ff wennen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
CPU Frequentie Wijzigings Monitor tov RMclock onder windows xp64bit
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/05, 01:32:14 »
Ik dacht dat AMD niet met fsb werkte? ;)

Een tijd terug ben ik ook op zoek geweest naar manieren om te underclocken en undervolten, maar ik kwam alleen ingewikkelde pagina's tegen die zeiden dat ik van alles moest patchen en opnieuw compileren.
Het kan dus wel degelijk, alleen is het niet zo simpel als in Windows.