Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Cd's rippen  (gelezen 1058 keer)

Offline Bloom

  • Lid
Cd's rippen
« Gepost op: 2011/07/06, 12:26:50 »
Wat gebruiken jullie nou om een volledige collectie cd's te rippen en dat werkt in Ubuntu?

Zelf heb ik de voorbije jaren met SoundJuicer gewerkt. Heeft altijd prima gewerkt. Tot hij in een Lucid ineens geen cd-gegevens meer kon afhalen bij MusicBrainz. Die laatste had kennelijk de interface veranderd waardoor de Lucid-versie niet mee werkte. En de nieuwe versie van SoundJuicer die het wél goed doet maakt deel uit van Gnome 2.32 en Lucid heeft Gnome 2.30, dus game over.
Op een Natty ging het wel goed. Tot een week of twee geleden. Ook nu stopt SoundJuicer weer met het afhalen van cd-gegevens bij MusicBrainz. En wat ik ook doe, het is niet meer goed te krijgen.

Daarna heb ik dus gezocht naar een ander, betrouwbaar en goed werkend ripprogramma. Man, man, man ... Wat een ergernis!
Mijn eisen:
  • programma moet snel en BETROUWBAAR werken
  • cd-info moet van freedb gehaald worden
  • ik moet de cd-info volledig kunnen aanpassen
  • rippen moet naar FLAC en ik moet maximale compressie kunnen instellen
  • gebruik maken van cdparanoia en daarvan de werkingsgraad kunnen instellen is ook leuk
  • bij een computer met meerdere cd-drives moet een instance van de software per drive kunnen werken

Asunder: Crash City!!! Als het werkt, werkt het even goed als SoundJuicer. Maar om de haverklap hangt Asunder. Je kunt dan totaal niks meer doen en als je lang genoeg wacht, komt het soms weer in orde maar niet altijd. Zeer leuk als je net twintig minuten bent bezig geweest de ingelezen gegevens van een cd te corrigeren. Ik heb het op zes verschillende computers geprobeerd en het hangen van Asunder gebeurde op alle zes. Weg ermee!

XFCA: werkt prima, maar de cd-info is niet editeerbaar. Ik kon tenminste geen enkele manier vinden.

RipOff: cd-info is editeerbaar, maar het programma blijkt zeer traag en stopt heel vaak rond 85%.

Ripper-X: cd-info is editeerbaar, maar hij kan niet rippen naar FLAC.

K3b: doet alles perfect, maar neemt wel een pak meer rommel van KDE mee naar Gnome. Ik vond echter geen manier om de albumtitel en -artiest te editeren, en dat is toch wel cruciaal voor mij.

Ruby Ripper: kreeg ik niet geïnstalleerd in Lucid. Het RubyRipper-pakket in de aheck repository knalt eruit met allerlei foutmeldingen. Ik had geen zin om dat allemaal manueel te gaan uitvogelen. Ik heb meer dan 3.000 cd's te rippen en wil dat op zes computers tegelijk doen, de meeste met dubbele drives! De software moet dus makkelijk installeerbaar zijn op al die machines.

abcde: volledig terminalgebaseerd programma, geen GUI. Maar hij doet wel alles perfect wat ik wil en het is SNEL.

Wat zijn dus jullie ervaringen?

Offline Tom

  • Lid
Re: Cd's rippen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/06, 12:54:09 »
asunder zonder één probleem ript hij mijn CD´s en dat al lange tijd.(tipje ook Lame install)
En wel met Lucid , Isadora9 en Xubuntu 11.04.

Edit: Wel alles in MP3.


Zelf heb ik de voorbije jaren met SoundJuicer gewerkt. Heeft altijd prima gewerkt. Tot hij in een Lucid ineens geen cd-gegevens meer kon afhalen bij MusicBrainz. Die laatste had kennelijk de interface veranderd waardoor de Lucid-versie niet mee werkte. En de nieuwe versie van SoundJuicer die het wél goed doet maakt deel uit van Gnome 2.32 en Lucid heeft Gnome 2.30, dus game over.
Op een Natty ging het wel goed. Tot een week of twee geleden. Ook nu stopt SoundJuicer weer met het afhalen van cd-gegevens bij MusicBrainz. En wat ik ook doe, het is niet meer goed te krijgen.


Al een bug melding gedaan op Launchpad ?.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/06, 13:46:08 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.