Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: voor installatie naast Windows 11 bootvolgorde tijdelijk of permanent aanpassen?  (gelezen 971 keer)

Offline VandeBas

  • Lid
Besten,

Ik heb een gloednieuwe desktop-pc aangeschaft waarop windows 11 is voorgeïnstalleerd. Daar wil ik graag Ubuntu 22.04 LTS op installeren, maar ik wil de Windows-installatie ook graag netjes houden. Die werkt namelijk zo vanuit de doos best goed. Ik ben nu vanuit een live-sessie vanaf een usb-stickje aan het uitproberen, en alles lijkt goed te gaan. Ik heb de livesessie geboot door tijdens het opstarten met F12 (alleen het bootmenu) voor de usb-stick te kiezen en dus niet via <del> de bootvolgorde definitief aan te passen. In de vastgelegde bootvolgorde staat Windows Boot Manager bovenaan, en daar heb ik geen ervaring mee. Vind het een beetje eng om daar aan te gaan prutsen. Wat is nu wijsheid om Ubuntu naast Windows te installeren? Kan ik dat vanuit zo'n tijdelijke switch naar usb-stick doen, of is het verstandiger om toch de bootvolgorde definitief op "removable media first" te zetten en dan pas te beginnen? Ik kan me zo voorstellen dat er tijdens de installatie een reboot nodig is, en dat dat problemen geeft als die Windows Boot Manager bovenaan in de volgorde blijft staan. Of vindt de complete installatie, inclisief Grub en zo,  vanuit dezelfde live-sessie plaats, en kan het geen kwaad om het via de tijdelijke optie te doen? ik hoor graag jullie advies!
Vriendelijke groeten, Bastiaan. Windloos sinds 2008 :-)

Offline HWE64

  • Lid
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Volgens mij zou het zo moeten werken:

Windows schijf even loskoppelen.
Een lege schijf erbij plaatsen en daarop Linux installeren.
In het bios zorgen dat de Linux schijf als eerste opstart.
Daarna de Windows-schijf weer aankoppelen.
Dan in Linux sudo update-grub om ook je W11 zichtbaar te krijgen.

Zo zou je W11-schijf volledig intact moeten blijven. Wel handig om voor de zekerheid te zorgen voor een herstelmedium van W11. (mogelijkheid tot maken zit in Windows).

Zelf heb ik een dual screen setup waar je op de monitors meerdere aansluitingen hebt en meerdere pc's kunt aansluiten.
Heb een USB-hub met daarop de webcam, draadloze toetsenbord, muis en printer.
Wil ik met Linux werken, dan prik ik de usb-kabel  van de usb-hub in de Linux pc. Wil ik met Windows werken, dan prik ik de usb-kabel van de usb-hub in de Windows pc.
« Laatst bewerkt op: 2022/08/27, 10:40:24 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY