Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Updaten van KlamAV lukt niet  (gelezen 2092 keer)

Updaten van KlamAV lukt niet
« Gepost op: 2011/08/10, 18:19:11 »
Probleem: als KlamAV aan het updaten gaat, krijg ik op een bepaald moment de melding "Hint: The database must be writable for UID 1000 or GID 1000". Dit probleem werd elders op het forum al aangekaart met als oplossing "Locaties>computer>Bestandsysteem>var>lib>clamav>Eigenschappen>Rechten en die aanpassen!!
Als ik met de rechter muisknop de map 'clamav' naar 'eigenschappen' en 'rechten' ga, zie ik geen mogelijkheid tot aanpassen, maar wel de melding 'U bent niet de eigenaar en kunt dus geen eigenschappen wijzigen'

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik toch de eigenschappen kan aanpassen?

Oh ja: ik werk met Ubuntu 10.04 LTS en KlamAV 0.46 (using ClamAV 0.96.5)

Offline Jitse

  • Lid
Re: Updaten van KlamAV lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/10, 19:25:35 »
Gebruik [Alt]+[F2] gksudo nautilus om nautilus als root te openen, navigeer dan weer naar /var/lib/clamav en ga naar eigenschappen. Nu kun je de rechten aanpassen met behulp van de drop-down menu's.

Re: Updaten van KlamAV lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/12, 14:54:30 »
Volgens je aanwijzingen ben ik aan de slag gegaan (plus een herstart), maar dit had geen effect.
Vervolgens heb ik KlamAV verwijderd en de computer herstart. Toen de map /var/lib/clamav incl. inhoud handmatig verwijderd en keurig afgesloten en herstart. Toen KlamAV weer geinstalleerd, weer de klassieke foutmelding, weer volgens je aanwijzingen met Nautilus de eigenschappen aangepast. Deze zijn nu:
- eigenaar clamav; maptoegang bestanden aanmaken en verwijderen; bestandstoegang springt altijd terug naar ---
- groep clamav; maptoegang bestanden aanmaken en verwijderen; bestandstoegang springt altijd terug naar ---
- anderen; maptoegang bestanden gebruiken
Vervolgens heb ik de bestanden in de map nagekeken en gezet op:
- eigenaar clamav; toegang lezen en schrijven;
- groep clamav; toegang lezen en schrijven;
- anderen; toegang lezen en schrijven.

Maar de foutmelding blijft....
 

Offline HarzG

  • Lid
Re: Updaten van KlamAV lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/12, 15:50:27 »
Voor een virusscanner is het ook onder Linux niet verstandig dat iedereen in deze mappen iets mag wijzigen.
De rechten van de map /var/lib/clamav behoren zo te staan:
user clamav: lezen/schrijven/uitvoeren
groep & overige: alleen lezen

De reden voor de fout zag men hierin:
Citaat
I guess the uid 1000 or gid 1000 error occurs when clamav and klamav are installed on the same system when using kubuntu 10.04.

De rechten van de map /var/lib/clamav terugzetten zoals die boven zijn genoemd. Hierna het advies van Ubuntuforums opvolgen:
1. De map /var/lib/clamav niet wissen.
2. Open een terminal en
mkdir /home/(bert of whatever your username is)/.klamav/database3. Open KlamAV en verander de locatie waar de virus-database moet staan in /home/bert_ofzo/.klamav/database
4. Hierna de database laten actualiseren.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline jolo

  • Lid
Re: Updaten van KlamAV lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/12, 17:04:24 »
Had je wel de grafische interface ClamTk geïnstalleerd? Waarin ik zie dat bij Geavanceerd > Voorkeuren. Tabblad Opstartvoorkeren Zoeken naar antivirus-kernel updates en GUI-updates, zo te zien al gevinkt zijn. Verder zie ik dat je via Geavanceerd > Schema een tijd kan selecteren, om automatisch de virusdefinities te updaten. De GUI-versie kan handmatig worden geüpdatet via http://clamtk.sourceforge.net/ Dan blijft alleen de Antivirus-engine verouderd.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline HarzG

  • Lid
Re: Updaten van KlamAV lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/12, 18:30:08 »
Had je wel de grafische interface ClamTk geïnstalleerd?
@jolo: volgens mij is voor Kubuntu e.a. KDE-systemen KlamAV de "standaard" grafische schil. Daar zitten volgens mij ook meer opties in dan in de ClamTK-interface die voor de Gnome/Xfce-systemen bedoeld is.
Citaat
klamav: KDE frontend for ClamAV
ClamTk is a GUI front-end for ClamAV using perl-Gtk2.

Maar het is mogelijk om met de ClamTK-interface onder KDE te werken. Dat wat volgens mij dan bijv. ontbreekt, is "mail scanning (KMail and Evolution)".
Overigens zie ik mailscans als een standaard-taak van de providers. Dat zien de meeste providers tegenwoordig ook zo. Sommigen bieden dat gratis aan, bij anderen moet men dat betalen. Ik zou geen provider willen die de mails niet controleert voordat ze aan de gebruiker worden getoond.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Updaten van KlamAV lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/12, 20:28:33 »
Antwoord aan HarzG

Ik heb je aanwijzingen gevolgd en inderdaad: de virusdatabase werd probleemloos geupdate.

Wel nog even dit: ik kon die mappen niet op 'bestanden lezen' zetten, maar wel op 'bestanden gebruiken'. Ik neem aan dat je dat hebt bedoeld.

Bedankt voor de hulp!!

Re: Updaten van KlamAV lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/12, 20:34:03 »
Antwoord aan Jolo:

De grafisch interface ClamTK was niet geinstalleerd volgens Synaptic. Dus alsnog gedaan. Maakt voor het uiterlijk van mijn KlamAV niets uit!. Ik heb geen knop 'geavanceerd', dus ook geen voorkeuren, tabblad opstartvoorkeuren enz.

Ik werk met KlamAv 0.46 (using ClamAV 0.96.5). Ik 'draai' minstens een keer per week updatebeheer, dus ik denk dat ik wel met de laatste versie werk.
Misschien maakt het uit dat ik werk met het 'oude' Ubuntu 10.4 ??

Zoals je hierboven  kunt lezen: KlamAV haalt nu wel de updates binnen.

Bedankt voor je bijdrage.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Updaten van KlamAV lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/12, 20:59:56 »
Wel nog even dit: ik kon die mappen niet op 'bestanden lezen' zetten, maar wel op 'bestanden gebruiken'. Ik neem aan dat je dat hebt bedoeld.
Klopt. (Mijn systeem praat EN, DE en NL tegen mij :) - de NL vertaling wijkt soms af van de letterlijke vertaling, vandaar ...)

Als Klamav nu naar behoren werkt, zou ik ClamTk (de grafisch schil voor GTK, zoals Gnome/Xfce) weer verwijderen in Synaptic.
Elk extra programma dat toegevoegd wordt, wordt telkens weer ook meegenomen bij de upgrades. Dat wat niet nodig is, kan verwijderd worden want het vertraagt alleen het systeem bij de upgrades terwijl je er niets mee doet.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Updaten van KlamAV lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/16, 14:49:46 »
Goede tip om ClamTK te verwijderen. Ballast heb ik niet nodig.

Het updaten draait nu zoals het hoort.