Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Update geschiedenis van Ubuntu bekijken  (gelezen 1392 keer)

Offline Robertos

  • Lid
[OPGELOST] Update geschiedenis van Ubuntu bekijken
« Gepost op: 2010/01/29, 01:57:18 »
Is het mogelijk om de gehele update geschiedenis te zien?
Via Systeem -> Beheer -> Synaptic pakketbeheer kan ik het wel gedeeltelijk bekijken onder Bestand -> Geschiedenis, maar ik heb bijvoorbeeld net geüpdatet en die updates kan ik daar niet terugvinden. Het mag niets uitmaken of je nu grafisch update of via de terminal neem ik aan? Het is altijd handig als je weet wat er nu allemaal precies geïnstalleerd/bijgewerkt is, is er naderhand iets mis dan weet je tenminste iets beter waar je de oorzaak moet zoeken.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/30, 19:34:26 door Robertos »

Re: Update geschiedenis van Ubuntu bekijken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/29, 11:59:38 »
Citaat
Bestand -> Geschiedenis, maar ik heb bijvoorbeeld net geüpdatet en die updates kan ik daar niet terugvinden.

Via die weg zie je in het linker deelvenster toch de maanden staan, en als je op het pijltje van zo'n maand klikt gaat die open en kan je daar iets selecteren, dan zie je in het rechter deelvenster toch wat daarmee gebeurd is (geupdate, geïnstaleerd of verwijderd)?  
« Laatst bewerkt op: 2010/01/29, 12:03:31 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline MataS

  • Lid
Re: Update geschiedenis van Ubuntu bekijken
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/29, 20:56:52 »
In het bestand '/var/log/dpkg.log' staan alle pakketten die je de laatste paar dagen/weken? hebt geinstalleerd, verwijderd, geupgrade etc.
Je moet er wel rekening mee houden dat de laatste acties onderaan in het bestand staan.

Wil je nu alleen de updates, kun je in een terminalvenster het volgende commando intypen:
grep upgrade /var/log/dpkg.log | lessvervang upgrade door:
'install' om de verse installaties te bekijken
'remove' om alle verwijderde pakketten te zien
'purge' om alle volledig verwijderde pakketten te zien

NB. het zou kunnen dat er nog een beetje rommel tussen zit, bij 'remove' komen er bij mij ook dingen van update-alternatives bij te staan =/

Offline Robertos

  • Lid
Re: Update geschiedenis van Ubuntu bekijken
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/30, 18:58:46 »
Bedankt voor jullie reactie.

Progger, via Bestand -> Geschiedenis zie ik inderdaad een groot gedeelte, echter blijkt dat op de een of andere manier geen complete weergave te zijn. Ik mis gewoon updates daar, in dit geval had ik via de terminal geüpdatet en net dat zie ik daar niet terug. Ik keek net op een andere PC waarbij de updates grafisch zijn gedaan d.m.v. Systeem -> Beheer -> Updatebeheer en daar is het dus wel te zien. Blijkbaar kan dit dus toch verschil maken?

MataS, bedankt voor je tip! Dat is inderdaad een goede optie om je geschiedenis te bekijken en op die manier zie ik dus wel alles.  :)