Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Datum in Menubalk  (gelezen 1331 keer)

Datum in Menubalk
« Gepost op: 2018/12/04, 15:33:18 »
Had Ubuntu 18.04 en heb upgrade gedaan naar 18.10.

De datum in de bovenste menubalk is actueel:
di dec 4  15:32

Hoe kan ik dat aanpassen zodat de volledig dag en correcte datum getoond wordt.
dinsdag 4 december 2018  15:32
 :-[

Re: Datum in Menubalk
« Reactie #1 Gepost op: 2018/12/04, 15:55:40 »
Volgens mij kan dat niet.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Datum in Menubalk
« Reactie #2 Gepost op: 2018/12/04, 15:59:23 »
Bij Xubuntu doe ik het zoals hieronder, kan je daar iets mee?
Rechter muistoets op de tijd en daarbij het formaat opgeven als %a, %d %b %Y - %H:%M:%SDit geeft b.v. di, 04 dec 2018 - 15:58:32
Is dat voldoende?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Datum in Menubalk
« Reactie #3 Gepost op: 2018/12/04, 16:00:18 »
Je zou eventueel een Gnome Shell extension kunnen installeren--> https://extensions.gnome.org/

Zoeken op time of clock override
« Laatst bewerkt op: 2018/12/05, 11:55:40 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: Datum in Menubalk
« Reactie #4 Gepost op: 2018/12/05, 11:24:00 »
Je zoekt de extensie Clock Override. Zoals een recent commentaar, dat vandaag toevallig nog bovenaan staat, aangeeft, kan je met de code `%A %e %B %Y %H:%M` een mooi voluit geschreven datum hebben.

Citaat van: ThaJay
Use `%A %e %B %Y %H:%M` for European fully written human readable datetime. It gets you: `dinsdag 4 december 2018 17:58` with the names in your system language. These settings should be part of the localization in core ubuntu.

Re: Datum in Menubalk
« Reactie #5 Gepost op: 2018/12/05, 11:45:02 »
Citaat
Je zoekt de extensie Clock Override
Sorry, maar het is niet duidelijk wat ik juist moet doen en hoe!
 :-[
Volgende heb ik reeds gedaan:
$ sudo apt install gnome-shell-extension-gsconnect


Re: Datum in Menubalk
« Reactie #6 Gepost op: 2018/12/05, 11:58:22 »
Welke Ubuntu versie gebruik je?

Want dat maakt wel een verschil in de oplossing!
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: Datum in Menubalk
« Reactie #7 Gepost op: 2018/12/05, 18:29:25 »
Welke Ubuntu versie gebruik je?
Want dat maakt wel een verschil in de oplossing!
Jazeker, dat maakt verschil, maar graag toch ook eens terug kijken naar de oorspronkelijke vraag voor je antwoordt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Datum in Menubalk
« Reactie #8 Gepost op: 2018/12/05, 18:42:47 »
Sorry, maar het is niet duidelijk wat ik juist moet doen en hoe!
 :-[
De extensie Clock Override kan je niet uit het software centrum installeren. Eerst moet je enkele ingrepen doen om op je computer extensies van de Gnome Shell extensie website te installeren. Ik ga ervan uit dat je de standaard Firefox browser gebruikt.

1)  Installeer het pakket "chrome-gnome-shell" via Synaptic Package manager of, vlugger, met het volgende terminal commando: sudo apt install chrome-gnome-shell
2) Installeer de addon "Gnome Shell Integration" voor je browser.  In Firefox, klik het hamburger menu (rechts boven onder de sluit-het-venster-knop), klik "Add-ons", en in de "Add-ons Manager" tab die verschijnt, zoek "gnome shell integration". Installeer die add-on.

3) Sluit de browser helemaal af en start terug op. Ga nu naar https://extensions.gnome.org/. Zoek daar "Clock Override" en klik op "Clock Override by .ext".  Door de ingrepen die je in stap 1) en 2) hebt gedaan, zie je een knop "Off". Klik die zodat de knop op "On" komt. Nu zal de extensie automatisch geïnstalleerd worden.

4) Dan moet je de extensie nog configureren. Dit kan je doen op dezelfde webpagina: na installatie krijg je een blauw icoontje met sleutels. Klik dat, en je krijgt de gelegenheid de string in te voeren die het gewenste formaat van de tijd aangeeft, bijvoorbeeld '%a, %d %b %Y - %H:%M:%S'.

De extensie aan en afzetten, en configureren, kan je ook doen met Gnome Tweaks, op het tab blad "Extensions". Dit gereedschapje kan je installeren uit het software centrum. Gnome Tweaks laat toe nog heel wat andere instellingen van je desktop aan te passen.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/05, 18:45:32 door vanadium »

Re: Datum in Menubalk
« Reactie #9 Gepost op: 2018/12/06, 12:59:42 »
vanadium
Mag ik je hartelijk danken voor de duidelijke info.
 ;)
De datum wordt nu correct weergegeven:
donderdag - 06 december 2018 - 12:59
 :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Datum in Menubalk
« Reactie #10 Gepost op: 2018/12/06, 13:35:00 »
Goed zo. Best ook je topic als opgelost markeren (kan je doen, denk ik, door je allereerste bericht te wijzigen: dan zal je daar een knop vinden om de vraag als opgelost te markeren).