Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI  (gelezen 11947 keer)

Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Gepost op: 2011/02/13, 20:48:00 »
Hallo :D

Ik ben nu al een paar dagen bezig met het oplossen van een probleem , voor de rest werkt ubuntu perfect en ben ik er erg blij mee maar dit krijg ik maar niet opgelost.

Ik heb dus mijn Laptop aangesloten aan mijn nieuwe 40 Inch TV via HMDI , alleen dat was een drama dus , eerst kreeg ik geen beeld, daarna wel maar niet volledig , en toen ik dat opgelost had zat ik nog steeds zonder geluid... , en hier zit ik nu vast GRRRR XD

Ik heb letterlijk alles goed staan , HDMI Output bij Geluidsinstellingen , de ALSA Mixer staat ook goed... , maar het heeft geen nut , het geluid blijft lekker uit mijn laptop komen -__- , dit to frustratie toe...

Dus bij deze geef ik het op en stel ik mijn vraag hier , is dit een bug?? , of zie ik hier iets doms over het hoofd?

Als jullie iets meer willen weten , zeg het me.

 ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/02/13, 21:04:48 door Mysticmaus »

Offline koos4401

  • Lid
Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/14, 10:24:59 »
Zoek eens op dit forum, trefwoorden  "HDMI geluid". ik denk dat je dan wel goede aanwijzingen vindt.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/14, 11:57:05 »
Zoek eens op dit forum, trefwoorden  "HDMI geluid". ik denk dat je dan wel goede aanwijzingen vindt.

Dat heb ik uiteraard natuurlijk al gedaan maar die dingen werken niet helaas , vandaar dat ik mijn vraag hier stel... :|

Iemand die een goede oplossing hier voor heeft of misschien weet wat ik fout doe? :rolleyes:

Offline koos4401

  • Lid
Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/14, 13:45:29 »
Voor zover ik uit Wikipedia en wat fora heb begrepen, komt pas vanaf HDMI versie 1.4 het geluid met het videosignaal mee. Separate audiokabel dus. Voordien was de expliciete aanduiding HDMI ARC vereist om zeker te weten dat het audiosignaal meekwam. Geen idee of ik dat volledig juist heb begrepen én geen idee of dat op jouw situatie van toepassing is.

BTW: niet iedereen vermeldt dat hij de forumzoekfunctie al gebruikt heeft. Vaak blijkt dat ook niet het geval te zijn, vandaar.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/14, 14:16:15 »
Voor zover ik uit Wikipedia en wat fora heb begrepen, komt pas vanaf HDMI versie 1.4 het geluid met het videosignaal mee. Separate audiokabel dus. Voordien was de expliciete aanduiding HDMI ARC vereist om zeker te weten dat het audiosignaal meekwam. Geen idee of ik dat volledig juist heb begrepen én geen idee of dat op jouw situatie van toepassing is.

Hmm , zou best is kunnen , ik gebruik nog gewoon 1.3 HDMI , ik zou niet weten of mijn TV 1.4 aankan , maar ik kan het natuurlijk proberen. ;)

Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/15, 16:27:40 »
Verder geen Ubuntu Expert die mij kan helpen?? -__- ???

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/15, 16:39:33 »
Welke versie van Ubuntu gebruik je?
En welke videokaart heb je?

Wat je in ieder geval al kan proberen:
Open een terminal, en voer alsamixer uit.
Ga met de pijltjestoetsen naar de SPDIF-schuifjes en druk op de m om de mute op te heffen.
Druk op escape om het programma te verlaten.

Vervolgens kan je bij Systeem>Voorkeuren>Geluid in het hardware-tabblad kiezen voor digitaal geluid.

Werkt dit niet, dan hebben we meer informatie nodig.

Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/15, 16:41:37 »
Welke versie van Ubuntu gebruik je?
En welke videokaart heb je?

Wat je in ieder geval al kan proberen:
Open een terminal, en voer alsamixer uit.
Ga met de pijltjestoetsen naar de SPDIF-schuifjes en druk op de m om de mute op te heffen.
Druk op escape om het programma te verlaten.

Vervolgens kan je bij Systeem>Voorkeuren>Geluid in het hardware-tabblad kiezen voor digitaal geluid.

Werkt dit niet, dan hebben we meer informatie nodig.

Ik heb de nieuwste 10.10 versie in het nederlands :D
Ik gebruik een NVIDIA videokaart die ook gelijk voor mijn audio zorgt.

Ik zal even jou idee proberen. ;)

Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/16, 20:22:11 »
Welke versie van Ubuntu gebruik je?
En welke videokaart heb je?

Wat je in ieder geval al kan proberen:
Open een terminal, en voer alsamixer uit.
Ga met de pijltjestoetsen naar de SPDIF-schuifjes en druk op de m om de mute op te heffen.
Druk op escape om het programma te verlaten.

Vervolgens kan je bij Systeem>Voorkeuren>Geluid in het hardware-tabblad kiezen voor digitaal geluid.

Werkt dit niet, dan hebben we meer informatie nodig.

Ik heb dit getest maar dit werkt helaas niet , MEH ???

Offline kasper2

  • Lid
Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/16, 21:11:43 »
Is er in het BIOS ook een optie met 'onboard audio' of iets van die strekking?

Ik heb ook geluid via de HDMI van mijn videokaart, maar ik kreeg het eerst ook niet aan de gang (ook niet onder Widows). Het bleek dat mijn pc geen twee geluidskaarten tegelijk kan gebruiken, dus de onboard geluidskaart moest uitgezet worden.
In het BIOS moest onboard audio op 'disabled' gezet worden, waarna ik wel geluid via HDMI had. Het enige probleem is dat ik nu geen geluid meer heb via de gewone uitgangen. Voor mij is dat geen probleem, maar ik kan mij voorstellen dat je op een laptop ook wel eens de ingebouwde speakers/audioaansluitingen wilt gebruiken. Dan is het minder handig om steeds die optie weer te moeten veranderen.
Alles is relatief

Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/16, 21:30:30 »
Is er in het BIOS ook een optie met 'onboard audio' of iets van die strekking?

Ik heb ook geluid via de HDMI van mijn videokaart, maar ik kreeg het eerst ook niet aan de gang (ook niet onder Widows). Het bleek dat mijn pc geen twee geluidskaarten tegelijk kan gebruiken, dus de onboard geluidskaart moest uitgezet worden.
In het BIOS moest onboard audio op 'disabled' gezet worden, waarna ik wel geluid via HDMI had. Het enige probleem is dat ik nu geen geluid meer heb via de gewone uitgangen. Voor mij is dat geen probleem, maar ik kan mij voorstellen dat je op een laptop ook wel eens de ingebouwde speakers/audioaansluitingen wilt gebruiken. Dan is het minder handig om steeds die optie weer te moeten veranderen.

Dit is inderdaad geen optie voor mij , ik heb dus een laptop met speakers en daar moet wel geluid uitkomen XD :P

Maar toch bedankt voor je idee. :D

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/17, 07:08:14 »
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn htpc. Wat er mogelijk gebeurt is dat je video kaart/tv denkt dat het volwaardig hdmi binnenkrijgt, dus geluid en beeld via hdmi. In werkelijk is dat niet zo want die nvidia kaart stuurt geen geluid uit en dat moet dus met een apart audio kabeltje. Mijn tv is op deze manier aangesloten, beeld via DVI--> hdmi en geluid via apart audio kabeltje. Toen accepteerde mijn tv geen aparte audio meer ivm de (geluidloze) hdmi connectie en heb ik eenmalig wat aan moeten passen volgens de bijgevoegde link.

http://analogbit.com/hdmi_dvi_audio

Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/22, 23:47:14 »
Is er verder helemaal niemand die me kan helpen met dit probleem? :|

Hmm , misschien is het in Ubuntu 11.04 opgelost :P , Duurt niet lang meer gelukkig :D

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/23, 07:33:38 »
Heb je het al eens geprobeerd met een apart audio kabeltje, want ik ben eerlijk gezegd niet overtuigd dat jouw nvidia kaart geluid mee kan sturen over hdmi? Met een apart audio kabeltje zou ook automagisch het geluid niet meer over de laptop speakers moeten komen omdat het systeem denkt dat je een headset gebruikt.

Om je verder te kunnen helpen moet je anders misschien wat meer specifieke info over je laptop geven. Dus welk type laptop, welke type nvidia kaart zit erin (belangrijkste!) etc.

Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/23, 12:11:25 »
Heb je het al eens geprobeerd met een apart audio kabeltje, want ik ben eerlijk gezegd niet overtuigd dat jouw nvidia kaart geluid mee kan sturen over hdmi? Met een apart audio kabeltje zou ook automagisch het geluid niet meer over de laptop speakers moeten komen omdat het systeem denkt dat je een headset gebruikt.

Om je verder te kunnen helpen moet je anders misschien wat meer specifieke info over je laptop geven. Dus welk type laptop, welke type nvidia kaart zit erin (belangrijkste!) etc.

Eigenlijk ben ik dat nog van plan , ik ben jou idee zeker niet vergeten alleen ik heb die kabel niet op dit moment :|

Maar ga ik zeker nog proberen! :D

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/23, 12:40:01 »
Aha ok, nou ja succes dan en meldt je maar weer mocht het niet wat worden.

Liefst overigens ook als het wel lukt want dat is toch leuke feedback voor de helpers in dit topic.

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/26, 20:39:09 »
hoi,

Mocht dit niet lukken dan heb ik misschien nog een oplossing:


bij mij kwam er ook eerst geen geluid uit mijn hdmi.
zelfs niet nadat ik alsa selecteerde met HDMI.

dit had ik opgelost door de laatste driver van alsa te installeren.
download de laatste driver van alsa
ga naar de map
voer het volgende uit
./configure
make
sudo make

"make duurt lang"
Daarna had ik na opnieuw starten van de pc opeens een lange lijst van o.a. 5.1 audio en werkte HDMI output wel
met XBMC moest ik wel eerst de juiste audio source kiezen (stond eerst op analoog ofzo en had geloof ik hdmi gekozen)

succes nog
« Laatst bewerkt op: 2011/02/26, 20:44:03 door Gr8Jen »

Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/26, 20:41:20 »
hoi,

Mocht dit niet lukken dan heb ik misschien nog en oplossing:


bij mij kwam er ook eerst geen geluid uit mijn hdmi.
zelfs niet nadat ik alsa selecteerde met HDMI.

dit had ik opgelost door de laatste driver van alsa te installeren.
download de laatste driver van alsa
ga naar de map
voer het volgende uit
./configure
make
sudo make

"make duurt lang"
Daarna had ik na opnieuw starten van de pc opeens ene lange lijst van o.a. 5.1 audio en werkte HDMI output wel
met XBMC moest ik wel eerst de juiste audio source kiezen (stond eerst op analoog ofzo en had geloof ik hdmi gekozen)

succes nog

Hmm , dit ga ik eerst even testen , als dit werkt heb ik geen kabeltje nodig , nog beter :P

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #18 Gepost op: 2011/02/26, 20:47:56 »
nog één puntje van aandacht:

bij een nieuwe kernel moet je opnieuw de vorige stappen uitvoeren omdat die kernel weer niet met de kaart kan omgaan.
dus één keer in de 2 maanden ofzo. Ik heb daar nog geen oplossing voor gevonden, maar ik gebruik ook meestal mijn mediaspeler en audio via hdmi was ook meer een principe kwestie dan noodzaak ;)

Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #19 Gepost op: 2011/02/27, 00:09:33 »
Het lukt met niet echt met dat ¨make¨ gedoe , ik snap er niks van  :P

Waar en hoe moet je dat doen , in een terminal neem ik aan maar dan zegt hij dat de map niet bestaat als ik jou code in voer..

Offline softbart

  • Lid
Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #20 Gepost op: 2011/02/27, 09:42:39 »
./configure
make
sudo make

Is alleen mogelijk wanneer je  alle onderdelen hebt om te kunnen compileren.
Met "build-essential" heb je voorlopig voldoende.

sudo apt-get install build-essential
groet,

Theo

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #21 Gepost op: 2011/02/27, 09:55:33 »
Het lukt met niet echt met dat ¨make¨ gedoe , ik snap er niks van  :P

Waar en hoe moet je dat doen , in een terminal neem ik aan maar dan zegt hij dat de map niet bestaat als ik jou code in voer..

mijn fout. :)
stap voor stap:


druk de volgende toetsen in ctrl+alt+t        (op een terminal te openen)
je ben nu in je home directory van je gebruiker op ubuntu bv: /home/Mysticmaus

dan voer je het volgende uit :

sudo apt-get install build-essential                                     /*zorg ervoor dat er een compiler en dergelijke opstaat zodat hij make kan uitvoeren*/
wget -c ftp://ftp.alsa-project.org/pub/driver/alsa-driver-1.0.24.tar.bz2 /*download de tar*/
tar xjf alsa-driver-*                                                    /*pak deze uit op de plek waar die is neergezet*/
cd alsa-driver-*                                                         /*open de map*/
./configure                                                              /*kijk of alle benodigdheden er zijn (install de pakketten die hij mist)*/
make                                                                     /*maak de bestanden aan om te installeren (dit duurt dus minstens 5 minuten)*/
sudo make install                                                        /*installeer de software onder "super user" (hij vraagt vervolgens om het wachtwoord van deze gebruiker)/*
de laatste is driver-1.0.24 maar kijk ook even op site of er tussendoor een nieuwe is als iemand dit na een maand bekijkt.
en plak het spul zonder commentaar.

aan het eind geeft hij in principe de waarschuwing om te kijken of je geluid niet gedempt staat.
herstart de PC en je moet vervolgens een hele lijst zien staan
als dit niet werkt kun je veel meer dan alleen de driver installeren maar ik denk dat die al een half jaar geleden heb geinstalleerd met:
sudo apt-get install alsa
EDIT: ik moet sneller leren typen: iemand was me al voor :P
« Laatst bewerkt op: 2011/02/27, 09:58:56 door Gr8Jen »

Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #22 Gepost op: 2011/02/27, 10:55:16 »
Nou ik weet niet precies wat er gebeurt maar ik precies gedaan zoals je zei en het ging allemaal vanzelf alleen na het opstarten is mijn probleem nog groter geworden :|

Ik krijg geen lijst te zien , en daarbovenop heb ik geen internet meer omdat mijn netwerk kaart ineens niet meer herkend word :|

Rarara , hoe kan dit? ???

P.S , nu helemaal geen geluid meer omdat er totaal niks meer herkend word in de hardware lijst bij Geluid.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/27, 10:58:29 door Mysticmaus »

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #23 Gepost op: 2011/02/27, 12:24:11 »
heb je eerst alsa geïnstalleerd nadat je de bovenstaande acties had uitgeoerd met configure en make.
zo ja dan moet je de ./configure en make en make install nogmaals uitvoeren.

alsa heeft niets met je netwerkkaart te maken dus dat is iets anders wat je hebt uitgevoerd/

heb je geen foutmeldingen gekregen toen je de commando's uitvoerde?


wil je de output geven van:

lspci
dan kan ik zien wat herkend wordt op je pc

Re: Geluid op Samsung 40 Inch TV via HDMI
« Reactie #24 Gepost op: 2011/02/27, 13:33:26 »
heb je eerst alsa geïnstalleerd nadat je de bovenstaande acties had uitgeoerd met configure en make.
zo ja dan moet je de ./configure en make en make install nogmaals uitvoeren.

alsa heeft niets met je netwerkkaart te maken dus dat is iets anders wat je hebt uitgevoerd/

heb je geen foutmeldingen gekregen toen je de commando's uitvoerde?


wil je de output geven van:

lspci
dan kan ik zien wat herkend wordt op je pc

Ik snap helemaal wat je bedoelt maar toch is er iets erg mis gegaan na die installatie van Alsa.
Ik moet nu antwoord geven via Windows omdat ik geen internet meer krijg in Ubuntu , echt heel vaag want dat had altijd gewerkt..

En ja ik had ALSA Mixer er al op staan , en ik kreeg geen foutmeldingen te zien , alles ging vanzelf als een speer.

Hier de output >

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Core Processor DMI (rev 11)
00:03.0 PCI bridge: Intel Corporation Core Processor PCI Express Root Port 1 (rev 11)
00:08.0 System peripheral: Intel Corporation Core Processor System Management Registers (rev 11)
00:08.1 System peripheral: Intel Corporation Core Processor Semaphore and Scratchpad Registers (rev 11)
00:08.2 System peripheral: Intel Corporation Core Processor System Control and Status Registers (rev 11)
00:08.3 System peripheral: Intel Corporation Core Processor Miscellaneous Registers (rev 11)
00:10.0 System peripheral: Intel Corporation Core Processor QPI Link (rev 11)
00:10.1 System peripheral: Intel Corporation Core Processor QPI Routing and Protocol Registers (rev 11)
00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset USB2 Enhanced Host Controller (rev 05)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset High Definition Audio (rev 05)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset PCI Express Root Port 1 (rev 05)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset PCI Express Root Port 2 (rev 05)
00:1c.4 PCI bridge: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset PCI Express Root Port 5 (rev 05)
00:1c.7 PCI bridge: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset PCI Express Root Port 8 (rev 05)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset USB2 Enhanced Host Controller (rev 05)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev a5)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation Mobile 5 Series Chipset LPC Interface Controller (rev 05)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset 6 port SATA AHCI Controller (rev 05)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset SMBus Controller (rev 05)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation GT216 [GeForce GT 320M] (rev a2)
01:00.1 Audio device: nVidia Corporation High Definition Audio Controller (rev a1)
02:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM43225 802.11b/g/n (rev 01)
04:00.0 FireWire (IEEE 1394): JMicron Technology Corp. IEEE 1394 Host Controller
04:00.1 System peripheral: JMicron Technology Corp. SD/MMC Host Controller
04:00.2 SD Host controller: JMicron Technology Corp. Standard SD Host Controller
04:00.3 System peripheral: JMicron Technology Corp. MS Host Controller
04:00.4 System peripheral: JMicron Technology Corp. xD Host Controller
05:00.0 USB Controller: NEC Corporation uPD720200 USB 3.0 Host Controller (rev 03)
ff:00.0 Host bridge: Intel Corporation Core Processor QuickPath Architecture Generic Non-Core Registers (rev 04)
ff:00.1 Host bridge: Intel Corporation Core Processor QuickPath Architecture System Address Decoder (rev 04)
ff:02.0 Host bridge: Intel Corporation Core Processor QPI Link 0 (rev 04)
ff:02.1 Host bridge: Intel Corporation Core Processor QPI Physical 0 (rev 04)
ff:03.0 Host bridge: Intel Corporation Core Processor Integrated Memory Controller (rev 04)
ff:03.1 Host bridge: Intel Corporation Core Processor Integrated Memory Controller Target Address Decoder (rev 04)
ff:03.4 Host bridge: Intel Corporation Core Processor Integrated Memory Controller Test Registers (rev 04)
ff:04.0 Host bridge: Intel Corporation Core Processor Integrated Memory Controller Channel 0 Control Registers (rev 04)
ff:04.1 Host bridge: Intel Corporation Core Processor Integrated Memory Controller Channel 0 Address Registers (rev 04)
ff:04.2 Host bridge: Intel Corporation Core Processor Integrated Memory Controller Channel 0 Rank Registers (rev 04)
ff:04.3 Host bridge: Intel Corporation Core Processor Integrated Memory Controller Channel 0 Thermal Control Registers (rev 04)
ff:05.0 Host bridge: Intel Corporation Core Processor Integrated Memory Controller Channel 1 Control Registers (rev 04)
ff:05.1 Host bridge: Intel Corporation Core Processor Integrated Memory Controller Channel 1 Address Registers (rev 04)
ff:05.2 Host bridge: Intel Corporation Core Processor Integrated Memory Controller Channel 1 Rank Registers (rev 04)
ff:05.3 Host bridge: Intel Corporation Core Processor Integrated Memory Controller Channel 1 Thermal Control Registers (rev 04)
« Laatst bewerkt op: 2011/02/27, 13:36:27 door Mysticmaus »