Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CD's Rippen met hoge kwaliteit  (gelezen 13490 keer)

Offline Johan1952

  • Lid
CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Gepost op: 2009/01/31, 13:54:38 »
Ik wil graag mijn CD collectie naar mijn HD rippen. Nu gebruik ik Rythmbox daarvoor maar die gaat niet hoger dan mp3's van 128 en ik wil eigenlijk een betere kwaliteit.
Weet iemand welk programma ik daarvoor moet gebruiken?
En heeft iemand daar ervaring mee?

Johan

Offline vanadium

  • Lid
Re: CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/31, 15:06:33 »
Je kan toch wel de instellingen in Rythmbox aanpassen? Het gaat blijkbaar via die obscure "gstreamer pipeline". Ik zie bij mij dat dit op "vbr-quality=6" ingesteld staat. Verander dat eens naar 2 (of lager). Als dat overeenkomt met de lame instelling -V 2, dan krijg je vbr mp3s met een gemiddelde bitrate van 192, wat al een gigantisch goede kwaliteit is.

Offline Johan1952

  • Lid
Re: CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/01, 10:05:51 »
Ik was in de war met het programma, inderdaad gebruik ik sound juicer. Maar ik ben aan het wijzigen geweest met wat instellingen zoals vbr quality = verlaagd van 6 naar 1, maar de uiteindelijke bitrate blijft 128 kbps.
Moet ik iets anders wijzigen?

Offline Dorst

  • Lid
Re: CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/01, 10:11:33 »
Maak onder Uitvoerformat een profiel aan met onderstaande regel, dan zou het wel moeten kunnen.

audio/x-raw-int,rate=44100,channels=2 ! lame name=enc vbr=0 bitrate=192 ! id3v2mux

DarkEra

  • Gast
Re: CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/01, 10:46:08 »
Mocht het nou echt niet lukken met het aanpassen dan zou je eventueel kunnen overwegen om Banshee te installeren. In Banshee kun je de bitrate van mp3 iets makkelijker instellen.  ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/01, 10:51:17 »
Het is nog even slecht als jaren geleden. In deze post https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/sound-juicer/+bug/195483/comments/22 zie je dat er serieuze problemen zijn. Geen probleem als je enkel een muziekje wil horen door je PC luidsprekers, maar een *no go* als je goede kwaliteit lame mp3's wil maken.

Soundjuicer en Rythmbox gebruiken beide gstreamer. Beide zijn dus voor het ogenblik niet te gebruiken als je kwaliteit wil.

Offline Roos

  • Lid
Re: CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/01, 12:39:01 »
Waarom gebruik je dan RipperX niet (synaptic), als je niet vergeet VBR uit te zetten maakt ie keurige mp3 encodes in elke ingestelde snelheid.
Als ik nu alleen nog uit kan vinden hoe ik de CD track info in dit programma kan laten gebruiken.. :-(
Maar goed, de kwaliteit van de mp3's is uitstekend!

Wilco

Offline mrGee

  • Lid
Re: CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/01, 12:59:46 »
Hallo

Heb zelf al een tijdje niets geript, maar ik gebruikte grip hiervoor, vanwege meerdere
voordelen;
                Je kunt de kwaliteit van het inlezen/rippen erg goed instellen
                Hij haalt de tracknamen uit een database
                Je kunt exact bepalen hoe de kwaliteit van de mp3/ogg eruit komt te zien
                Zowel via een frontend instelbaar als commandline hacks

Kijk ook even in hun doc; http://nostatic.org/grip/

Net zoiets als exact audio copy onder windows; nog altijd een van de beste (gratis) progjes om
ook cd's met fysieke beschadigingen in te lezen.
Eind kwaliteit van een mp3 begint met de kwaliteit van het rippen zelf.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline vanadium

  • Lid
Re: CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/01, 13:03:44 »
Citaat van: Roos
als je niet vergeet VBR uit te zetten
Waarom zou je dat willen uitzetten? We willen dat juist aan!

Offline Roos

  • Lid
Re: CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/01, 14:12:43 »
Hallo

Heb zelf al een tijdje niets geript, maar ik gebruikte grip hiervoor, vanwege meerdere
voordelen;
                Je kunt de kwaliteit van het inlezen/rippen erg goed instellen
                Hij haalt de tracknamen uit een database
                Je kunt exact bepalen hoe de kwaliteit van de mp3/ogg eruit komt te zien
                Zowel via een frontend instelbaar als commandline hacks

Kijk ook even in hun doc; http://nostatic.org/grip/

Net zoiets als exact audio copy onder windows; nog altijd een van de beste (gratis) progjes om
ook cd's met fysieke beschadigingen in te lezen.
Eind kwaliteit van een mp3 begint met de kwaliteit van het rippen zelf.

Groeten Gerrit


Ah EAC ja die ken ik nog wel ;) al was die wel behoorlijk langzaam meen ik, of was dat omdat mijn pc toen ook een stuk langzamer was? Bedankt, ik moet nog een hele kast vol cd's (van mijn nieuwe ega) toevoegen aan de mediaserver  =D

Wilco

Offline siegi

  • Lid
Re: CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/01, 15:05:45 »
Ik denk als je hoge kwaliteit wil dat je zowiezo al ogg kiest. :)

Offline Roos

  • Lid
Re: CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/01, 15:39:59 »
Ik denk als je hoge kwaliteit wil dat je zowiezo al ogg kiest. :)


Op zich wel waar, maar daar kunnen mijn niet linux media apparaten weer niet mee werken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/01, 15:48:59 »
Vooraf: zelf gebruik ik nu flac en ogg. Als ik ooit mp3 nodig heb, dan kan ik die creƫren van de flacversie.

mp3 is nu eenmaal de 'de facto' standaard. Elke hardware die muziekbestanden afspeelt, kan mp3 aan. lame mp3 is van excellente kwaliteit. Ik durf niet zeggen dat ogg op basis van geluidskwaliteit voor een gegeven bestandsgrootte van betere kwaliteit is. Anders gezegd, ook lame mp3 is een bangelijk goede codec.

Trouwens, voor absolute kwaliteit kies je flac: compressie zonder enig kwaliteitsverlies.

Citaat van: Roos
Ah EAC ja die ken ik nog wel  al was die wel behoorlijk langzaam meen ik
Dat komt omdat EAC "secure ripping" doet. De gegevens worden verschillende malen uitgelezen om te testen of de data consistent zijn. Als EAC zegt dat de rip goed is, dan mag je ervan op aan dat die echt goed is. Met de veel ripsoftware onder Linux weet je het zelfs niet als er iets fout gaat. Je hoort het maar achteraf aan de klikjes of de skips.

Nu is er een nieuwe ontwikkeling die spijtig genoeg niet vrij (wel "gratis") is. Hierbij wordt een databank aangelegd van checksums van rips. Daardoor kan je aan volle snelheid gaan rippen. Als de checksum van jou rip overeenkomt met die in de database, dan kan je op je twee oren slapen. Komt die niet overeen, dan herhaal je best eens in "trage modus".

Offline Roos

  • Lid
Re: CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/02, 08:12:57 »

Nu is er een nieuwe ontwikkeling die spijtig genoeg niet vrij (wel "gratis") is. Hierbij wordt een databank aangelegd van checksums van rips. Daardoor kan je aan volle snelheid gaan rippen. Als de checksum van jou rip overeenkomt met die in de database, dan kan je op je twee oren slapen. Komt die niet overeen, dan herhaal je best eens in "trage modus".

En hoe heet dit? voor sneller maar wel goed stap ik zonder moeite over dat 'niet vrij' heen, ik geloof in open source, maar respecteer hen die andere keuzes maken..

Wilco

Re: CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/24, 14:38:12 »
Ben ook al een tijd opzoek naar een goede vervanger van Exact Audio Copy. waar ik mn eigen V0 of V2 VBR lame rips in kan maken.
CD rippen is een van de weinige dingen die ik niet meer heb gedaan sinds ik ubuntu gebruik.

En het hoeft niet makkelijk te zijn geen gui nodig. Als ik maar het beste resultaat krijg.  Zal grip is bekijken die heb ik nog neit geprobeerd.

Offline jrs77

  • Lid
Re: CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/24, 18:32:48 »
Ben ook al een tijd opzoek naar een goede vervanger van Exact Audio Copy. waar ik mn eigen V0 of V2 VBR lame rips in kan maken.
CD rippen is een van de weinige dingen die ik niet meer heb gedaan sinds ik ubuntu gebruik.

En het hoeft niet makkelijk te zijn geen gui nodig. Als ik maar het beste resultaat krijg.  Zal grip is bekijken die heb ik nog neit geprobeerd.

Rubyripper is het programma dat je zoekt. Het is geinspireerd op EAC en net als EAC controleert het twee keer de cd. Het zou daardoor even betrouwbare rips als EAC moeten opleveren. Om te rippen gebruikt het cdparanoia dat  hoog aangeschreven staat bij audiofielen. Het enige dat EAC heeft en Rubyripper niet is een check met de accurate-rip database, maar daar schijnt aan gewerkt te worden.

Net als bij EAC is het belangrijk dat je de cd offset goed instelt. Voor de rest is rubyripper simpel te configureren. (Simpeler dan EAC in elk geval.)

Dit is een redelijke tutorial: http://filesharefreak.com/tutorials/rubyripper-native-secure-cd-ripping-on-linux/

wiki van rubyripper: http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Rubyripper

Rubyripper zit (nog) niet in de repositaries: je kunt het downloaden via getdeb hier: http://www.getdeb.net/app/Rubyripper

(Oh ja, voordat ik rubyripper kende draaide ik EAC via wine, op zich werkt dat wel)

   
« Laatst bewerkt op: 2009/02/24, 18:37:12 door jrs77 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/24, 20:06:43 »
Citaat
Net als bij EAC is het belangrijk dat je de cd offset goed instelt.
Is in wezen helemaal niet belangrijk. Het is alleen belangrijk als je een exacte 100% accurate kopie van de audio CD wil. Staat de offset niet juist, dan zal je rip een 100 tal samples te vroeg of te laat beginnen: fracties van milliseconden, dus onhoorbaar. Echter, als het accuraat kan, dan hebben we het liever zo.

Verder is Rubyripper inderdaad het dichtste by accuraat rippen dat we hebben onder linux. Het is het enige programma waar ik weet van heb dat een log heeft. Na de rip kan je dus zien of er problemen waren en of die te corrigeren waren. Voor andere rippers is de enige optie voor foutcontrole meestal het doorluisteren van het bestand.

Voor wat het toch nog kunnen lezen van beschadigde audio-cd's betreft, heeft EAC nog een (flink) stapje voor.

Re: CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/25, 13:51:59 »
Bedankt goeie tips. 'Rubyripper' is dus duidelijk de keus. en als dat niks is dan toch maar EAC met wine.
Toch vreemd dat daar niet wat meer keuze in is op het linux platform.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/25, 14:07:56 »
Er zijn wel meer keuzes voor Linux, net als dat je in Windows ook met meerdere programma's kan rippen.
Alleen is Rubyripper (Linux) of EAC (Windows) de beste keuze.

Re: CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Reactie #19 Gepost op: 2009/03/01, 03:49:11 »
lol ja dat is duidelijk . Onder windows is er maar een enkele goed app en dat is Exact Audio Copy.
Omdat ik altijd in de veronderstelling was dat er onder de linux gebruikers meer audiofielen zijn. (Nergens op gebaseerd).
Ging ik er automatisch vanuit dat je wel een console en 10 gui manieren hebt om je muziek te rippen. Laat ik duidelijk zijn: "op een degelijke EAC manier".
Dat hoef je met al die prefab alla norton troep al niet te proberen. Dan ken ik nog wel een paar van die laffe apps.

Rubyripper ript wel echt prima. Alleen dat taggen van mn files. Voor mij werkt Morgoth mp3releaser nogsteeds het beste.
Goed als dat dan mn wine apps zijn kan ik ermee leven LOL
« Laatst bewerkt op: 2009/03/01, 03:59:38 door karlhungus »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Reactie #20 Gepost op: 2009/03/01, 03:58:34 »
Die morgoth mp3 releaser is voor de tags en het renamen van de bestanden? Tenminste dat begrijp ik na een korte zoektocht op Google.

Als je toch hele cd's ript, kan je beter Picard gebruiken. Zit gewoon in de repo's en is echt ideaal voor dat soort dingen.

Re: CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Reactie #21 Gepost op: 2009/03/01, 04:02:24 »
Het punt is vaak dat ik er nog een knap nfootje bij wil hebben en dat regelt morgoth zo mooi. Die maakt zegmaar de totale scenerelease regeltjes nfo sfv m3u allesdropdraan release van je rip. En is wat mij betreft ook nogsteeds de beste in het taggen van je id2 en 3 tags. 
Al die apps hebben wel wat mooie punten. maar niet alles in 1. en dat doet morgoth nogsteeds het beste.
Volgens mij is de beste morgoth vrind ons ook al ontschoten. En is het stukje software ook al 9 jaar oud. Heb het nog niet beter gevonden in iedergeval.

Wat verder inderdaad niks te maken heeft met de kwaliteit van de rip, Maar het oog wil ook wat. Zal picard is bekijken. Kan me alleen niet voorstellen dat je een optie nfo creator in de repos van ubuntu gaat vinden lol

Maargoed buiten dat blijft de keuze uit een "GOED" stuk audio rip software op wat voor een platform dan ook bijzonder karig wat mij betreft
« Laatst bewerkt op: 2009/03/01, 04:25:05 door karlhungus »

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Re: CD's Rippen met hoge kwaliteit
« Reactie #22 Gepost op: 2009/03/07, 16:51:56 »
Asunder is een kleine, lichte ripper.

soundKonverter en KAudioCreator zijn ook goeie