Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Alc888 Realtek: ik heb het gehad! Op zoek naar een goede geluidskaart  (gelezen 1661 keer)

Offline SLH

  • Lid
    • Sweetlikehoney's blog
Ok, als het zou kunnen, zou ik deze geluidskaart zo het raam uitwerpen, maar helaas is hij er helemaal ingebakken....

Na echt -tig dingen te hebben geprobeerd, ga ik maar gewoon een simpele geluidskaart kopen die goed compatibel is met Ubuntu 9.04. Dat lijkt me de simpelste oplossing (met hardware wordt de geluidskaart wel gevonden, met alsa niet).

Info
Via aplay -l krijg ik nl. de melding dat er geen geluidskaart gevonden is, dat zou (als ik het goed begrepen heb) op een driverprobleem moeten duiden, maar ik heb al gemerkt dat met de ALC888 niets echt simpel is (of heb ik het mis?).
Tja, kan wel in instellingen gaan kijken, maar hij kan dus de geluidskaart niet eens vinden.

Met Kubuntu heeft het geluid op deze pc nooit gewerkt, Windows niet geïnstalleerd, maar in het verleden wel gewerkt.


1. Name your Ubuntu revision

Kubuntu 9.04 Jaunty

2. Kernel revision

kernel 2.6.27-13-generic (SMP).

3. Alsa revision

Advanced Linux Sound Architecture Driver Version 1.0.20.
Compiled on Jul 25 2009 for kernel 2.6.28-13-generic (SMP).

5. Meer info

Hardware list toegevoegd als bijlage

shw -class sound
  *-multimedia UNCLAIMED
       description: Audio device
       product: SBx00 Azalia (Intel HDA)
       vendor: ATI Technologies Inc
       physical id: 14.2
       bus info: pci@0000:00:14.2
       version: 00
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm cap_list
       configuration: latency=64

lsmod | grep snd
snd_hda_intel          38536  0
snd_hda_codec          93824  1 snd_hda_intel
snd_hwdep              17032  1 snd_hda_codec
snd_pcm_oss            51872  0
snd_mixer_oss          25088  1 snd_pcm_oss
snd_pcm                98696  3 snd_hda_intel,snd_hda_codec,snd_pcm_oss
snd_seq_oss            40320  0
snd_seq_midi_event     16640  1 snd_seq_oss
snd_seq                66976  4 snd_seq_oss,snd_seq_midi_event
snd_timer              33168  2 snd_pcm,snd_seq
snd_seq_device         16532  2 snd_seq_oss,snd_seq
snd                    82888  10 snd_hda_intel,snd_hda_codec,snd_hwdep,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_pcm,snd_seq_oss,snd_seq,snd_timer,snd_seq_device
soundcore              16800  1 snd
snd_page_alloc         18960  2 snd_hda_intel,snd_pcm

Output hardware toegevoegd

6. A bit of background what you've done resp. done before

Alsamixer geeft aan: alsamixer function snd_ctl_open failed for default no such file or directory

Alsa 1.0.20 geïnstalleerd, weer verwijderd.

Alles met OSS verwijderd, alleen alles van Pulseaudio geïnstalleerd, weer volledig verwijderd en ALSA geïnstalleerd (ik vermoed dat hier toch de oplossing ligt).

Ook alsa 1.0.19 en 1.0.18 zijn ook eerder geïnstalleerd geweest, maar geen van allen werken. Andere kernel werkt niet.

Iemand nog een ideetje? En anders maar gewoon een echt niet al te dure geluidskaart (heb helaas geen geld voor iets mooiers :-( ) waar ik minder trouble mee zal hebben.

Thanx,

Nicky
« Laatst bewerkt op: 2009/08/09, 18:40:11 door SLH »
And if de-elevator tries 2 bring u down
Go crazy - punch a higher floor

Re: Alc888 Realtek - ik heb het gehad! Op zoek naar een goede geluidskaart
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/09, 13:13:18 »
De ALC888 is inderdaad niet de makkelijkste, misschien heb je hier wat aan, laatste post
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/moeilijk-geluidsprobleem-bijna-geen-geluid/
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline SLH

  • Lid
    • Sweetlikehoney's blog
Re: Alc888 Realtek - ik heb het gehad! Op zoek naar een goede geluidskaart
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/09, 13:23:59 »
Helaas, alle links, info e.d. die hier worden gegeven, heb ik al opgevolgd. Ik denk dat ik nog één keer alle alsa-software verwijder, opnieuw alles erop zetten en dan -en echt voor een allerlaatste keer- inderdaad de stappen uit https://help.ubuntu.com/community/HdaIntelSoundHowto doorneem en dan is het exit.

*mompel wat in mezelf* waarom heb ik me nu om laten praten om de oude pc de deur uit te doen....

Thanx Gijsbert!

De ALC888 is inderdaad niet de makkelijkste, misschien heb je hier wat aan, laatste post
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/moeilijk-geluidsprobleem-bijna-geen-geluid/
And if de-elevator tries 2 bring u down
Go crazy - punch a higher floor

Re: Alc888 Realtek - ik heb het gehad! Op zoek naar een goede geluidskaart
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/09, 13:27:11 »
Een Soundblaster/Audigy voldoet denk ik al :)

Re: Alc888 Realtek - ik heb het gehad! Op zoek naar een goede geluidskaart
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/09, 13:36:50 »
Ik heb hier nog een Soundblaster Live! kaartje liggen, deze heeft het in alle versies van Ubuntu goed gedaan, is wel een ouder kaartje. Door dat ik een statische koeling op mijn grafische kaart heb gezet, was er geen plaats meer voor de Soundblaster, ik gebruik nu de
de onboard kaart.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline SLH

  • Lid
    • Sweetlikehoney's blog
Re: Alc888 Realtek - ik heb het gehad! Op zoek naar een goede geluidskaart
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/09, 18:21:38 »
Een Soundblaster/Audigy voldoet denk ik al :)


Fijn! Ik word altijd een beetje huiverig van Sweex (wat mij te veel doet denken aan het geluid van een piepend iets) en Trust (op de een of andere manier krijg ik weinig vertrouwen in bedrijven die je schijnbaar moet vertrouwen ;)). Ik ga Gijsbert even privé mailen (gezellig! - nee heren, niets slechts achterzoeken ;)).

Nicky
And if de-elevator tries 2 bring u down
Go crazy - punch a higher floor