Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pc's 2017.  (gelezen 3196 keer)

pc's 2017.
« Gepost op: 2016/01/17, 06:47:28 »
hier even een vraag over de nieuwe pc's die in 2017 op de markt komen,de hardware die daar inzit werkt alleen nog maar met windows 10 en dus niet meer met de oude Windows 7 en windows 8.1.  hoe zit dat dan met Linux ?????.

misschien  een rare vraag,maar Windows is nu wel heel hard bezig echt de hele pc markt 100% te gaan overheersen?. :-X :-X :-X
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline Anco

  • Lid
Re: pc's 2017.
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/17, 10:08:46 »
Nee, windows geeft geen ondersteuning ervoor. Is wel iets anders. Voor de rest zal het niks uitmaken. Dus ook niet voor linux. Enige wat windows aan doen is, is windows 10 erg hard pushen
Linux user #485563

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: pc's 2017.
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/17, 11:06:52 »
de hardware die daar inzit werkt alleen nog maar met windows 10
De opmerking was anders, er stond:
Om nog ondersteuning van Microsoft te krijgen, moet er Windows-10 op de PC staan.
Geen probleem dus ...............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: pc's 2017.
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/17, 11:21:30 »
Heel apart dat Windows 10 zo uitdrukkelijk wordt gepushed. Alsof het leven er van afhangt, daar bij de fabrikant.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: pc's 2017.
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/17, 13:28:49 »
Heel apart dat Windows 10 zo uitdrukkelijk wordt gepushed. Alsof het leven er van afhangt, daar bij de fabrikant.
Opzich niet erg vreemd, in dit geval.
Er wordt nieuwe hardware ontwikkeld, door de ondersteuning op nieuwe hardware niet meer te bieden voor oudere software, voorkom je mogelijk een hoop driver-leed.
Voor b.v. een nieuwe video kaart, is een driver voor Win-10 voldoende (voor Microsoft Windows klanten).

Hoe meer ik van dit soort berichten lees, hoe blijer ik ben met Xubuntu :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: pc's 2017.
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/17, 18:39:00 »
Heel apart dat Windows 10 zo uitdrukkelijk wordt gepushed. Alsof het leven er van afhangt, daar bij de fabrikant.
Opzich niet erg vreemd, in dit geval.
Er wordt nieuwe hardware ontwikkeld, door de ondersteuning op nieuwe hardware niet meer te bieden voor oudere software, voorkom je mogelijk een hoop driver-leed.
Voor b.v. een nieuwe video kaart, is een driver voor Win-10 voldoende (voor Microsoft Windows klanten).

Hoe meer ik van dit soort berichten lees, hoe blijer ik ben met Xubuntu :lol:
ben ik geheel met je eens ik ben in 2007 begonnen met Ubuntu maar nu al 4 jaar Xubuntu vindt het voor mijn prettiger werken dan Ubuntu. voor mijn geen Windows meer.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Re: pc's 2017.
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/17, 18:42:25 »
Nee, windows geeft geen ondersteuning ervoor. Is wel iets anders. Voor de rest zal het niks uitmaken. Dus ook niet voor linux. Enige wat windows aan doen is, is windows 10 erg hard pushen
dat Windows Linux niet ondersteund is logisch.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: pc's 2017.
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/20, 09:42:24 »
lees wel ff dit:
http://www.pcworld.com/article/2901262/microsoft-tightens-windows-10s-secure-boot-screws-where-does-that-leave-linux.html

microsoft heeft in de requirements het uitzetten van de secure-boot optioneel gemaakt.
ubuntu heeft daar niet direct last van, aangezien die door MS goedgekeurd is. ook heeft de free-software foundation een "signed" stukje software wat iedere ongesigneerde linux-kernel kan doorstarten.
echter t maakt het wel moeilijker voor developers om hun eigen kernel te draaien, t heeft niks te maken met security aangezien de "leek" onder ons geen eigen kernels probeert te draaien maar toch.
Ik vind t vrij zielig dat microsoft het op deze manier probeert en niet gewoon eerlijk gaat concurreren.
straks trekken ze de key/signature van ubuntu in, of krijg je fabrikanten die extra geld gaan vragen voor het kunnen uitzetten van de secure-boot (developer-edition laptops)
Ik ben in ieder geval niet blij met deze ontwikkelingen.

Re: pc's 2017.
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/20, 10:02:27 »
Maar dat geld toch alleen voor een dualboot?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: pc's 2017.
« Reactie #9 Gepost op: 2016/01/20, 10:15:28 »
microsoft heeft in de requirements het uitzetten van de secure-boot optioneel gemaakt.
Wilde laatst een Samsung netbook 5-series voorzien van een dual boot. Wat bleek: na het uitzetten van secure boot (naast een hele trits van andere opties die nodig waren om dit voor elkaar te krijgen), kan Win8 niet meer booten! Concreet houdt dat je praktisch gezien geen dual boot kunt maken met linux (anders dan ubuntu): want bij een switch van OS zul je in de BIOS/EUFI die setting om moeten gooien. En bedankt hè Microsoft!!!!
Citaat
ubuntu heeft daar niet direct last van, aangezien die door MS goedgekeurd is
Goh, we krijgen goedkeuring van MS om iets anders met onze eigen PC te doen dan MS eigenlijk zou willen. We danken MS op onze blote knieën van deze ongeëvenaarde barmhartigheid.

Re: pc's 2017.
« Reactie #10 Gepost op: 2016/01/20, 11:53:41 »
Heel apart dat Windows 10 zo uitdrukkelijk wordt gepushed. Alsof het leven er van afhangt, daar bij de fabrikant.

Dat is ook zo: Win8 was een flop en Win10 heeft een kompleet ander 'verdienmodel'....
De gratis (en sneaky!) upgrades naar Win10 zijn ook niet vanuit filantropisch oogpunt.  ???
Win10 gebruikers worden steeds meer het produkt ipv de klant.  :|

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: pc's 2017.
« Reactie #11 Gepost op: 2016/01/20, 15:42:22 »
Win10 gebruikers worden steeds meer het produkt ipv de klant.  :|

en grappig genoeg betaal je daar ook nog voor!
een windows 10 licentie kost toch al gauw een kleine €130,- zie:
https://www.xnotebooks.nl/17-inch-18-inch-configure-custom-build-compose-gaming-laptops-notebooks-zelf-samenstellen-op-maat/inferno-sky17-17inch-gaming-laptop-notebook-nvidia-gt940-ntel-hd-530-optimus.html

Re: pc's 2017.
« Reactie #12 Gepost op: 2016/01/20, 16:07:25 »
Ja; geniaal verdienmodel!

Offline DeBaas

  • Lid
Re: pc's 2017.
« Reactie #13 Gepost op: 2016/01/20, 23:06:50 »
Microsoft levert voor de nieuwe PC's geen hardwaredriverondersteuning voor de oudere Windows versies meer.
Alleen PC's die geen optie meer hebben om secureboot uit te zetten kunnen voor Linux distro's problemen opleveren als deze geen signed kernel hebben.

Dus opletten wat je (in de toekomst) koopt.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: pc's 2017.
« Reactie #14 Gepost op: 2016/01/21, 09:21:49 »
Microsoft levert voor de nieuwe PC's geen hardwaredriverondersteuning voor de oudere Windows versies meer.
Alleen PC's die geen optie meer hebben om secureboot uit te zetten kunnen voor Linux distro's problemen opleveren als deze geen signed kernel hebben.

Dus opletten wat je (in de toekomst) koopt.

de kernel hoeft niet signed te zijn, alleen de bootloader.
de FSF heeft een signed bootloader vrijgegeven die elke zelfgecompileerde linuxkernel kan doorstarten.
het gevaar zit hem er alleen in dat fabrikanten waarschijnlijk allemaal secure-boot forceren omdat mensen toch niet klagen (net zoals bij de closed-source processor firmware wat 100% van de fabrikanten deden ondanks het feit dat het niet hoefde) Op het moment dat dat zo ver is kan microsoft gewoon de keys veranderen op nieuwe pc's en stoppen met het signeren van Ubuntu's bootloader. en dan?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: pc's 2017.
« Reactie #15 Gepost op: 2016/01/21, 10:18:16 »
Was er niet een uitspraak van een overheid/rechtbank, dat de secure-boot altijd uitgezet moet kunnen worden?
Het staat mij bij, dat dit ook de reden was, dat een hoop UEFI's een update kregen.
Heeft iemand hier duidelijkheid over?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: pc's 2017.
« Reactie #16 Gepost op: 2016/01/21, 11:02:23 »
Was er niet een uitspraak van een overheid/rechtbank, dat de secure-boot altijd uitgezet moet kunnen worden?
Dat. En dat Win 8.1 niet meer boot zodra secure boot is uitgezet. Kan me herinneren dat MS hier (ook) een belofte voor heeft gedaan die kennelijk niet nagekomen is. 

Voor de duidelijkheid: as-we-speak kun je met een willekeurige linux-distro (uitgezonderd ubuntu) praktisch gezien geen dual-boot meer maken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: pc's 2017.
« Reactie #17 Gepost op: 2016/01/21, 12:11:06 »
Dat Win 8.1 niet meer boot zodra secure boot is uitgezet. Kan me herinneren dat MS hier (ook) een belofte voor heeft gedaan die kennelijk niet nagekomen is. 
Is dat niet een kwestie van opnieuw installeren, na het aanpassen?
Voor de duidelijkheid: as-we-speak kun je met een willekeurige linux-distro (uitgezonderd ubuntu) praktisch gezien geen dual-boot meer maken.
ik had begrepen, dat de grotere distributies daarvoor waren aangepast, dan heb ik het over o.a. Red-Hat, Fedora, Debian, Suze enz. en een aantal afgeleiden hiervan.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: pc's 2017.
« Reactie #18 Gepost op: 2016/01/21, 12:55:29 »
Dat Win 8.1 niet meer boot zodra secure boot is uitgezet. Kan me herinneren dat MS hier (ook) een belofte voor heeft gedaan die kennelijk niet nagekomen is. 
Is dat niet een kwestie van opnieuw installeren, na het aanpassen?
Je bedoelt Windows opnieuw installeren nadat je secure boot hebt uitgezet? Lijkt me onpraktisch.
Citaat
Voor de duidelijkheid: as-we-speak kun je met een willekeurige linux-distro (uitgezonderd ubuntu) praktisch gezien geen dual-boot meer maken.
ik had begrepen, dat de grotere distributies daarvoor waren aangepast, dan heb ik het over o.a. Red-Hat, Fedora, Debian, Suze enz. en een aantal afgeleiden hiervan.
Wat ik bedoel dat ik ondervonden heb dat Win8.1 niet meer boot zodra secure boot is uitgezet. Dus zonder dat er überhaupt iets van linux op staat.
(waar jij het over hebt Ron, dat klopt, maar dit gaat er nog aan vooraf dus heeft alleen met Win te maken)

Re: pc's 2017.
« Reactie #19 Gepost op: 2016/01/21, 12:59:06 »
Voor de duidelijkheid: as-we-speak kun je met een willekeurige linux-distro (uitgezonderd ubuntu) praktisch gezien geen dual-boot meer maken.

What's the problem? (geen dualboot voor mij. Linux only)

Dat windows deze monopolypositie maar doorzet. DAN WORDT IK SCHATRIJK!!! :evil:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=95927.msg973561#msg973561
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: pc's 2017.
« Reactie #20 Gepost op: 2016/01/21, 13:13:09 »
What's the problem? (geen dualboot voor mij. Linux only)
Tuurlijk, dat speelt ook voor mij. Maar het gaat om mensen die nog angstig zijn om cold turkey over te gaan, die willen uit "veiligheid" toch liever de Win-partitie behouden (mijn voorkeur heeft het niet, maar wordt aangeraden door sommige forumleden). Maw overstappers MOETEN in 1x over terwijl ze voorheen de keuze hadden.

Re: pc's 2017.
« Reactie #21 Gepost op: 2016/01/21, 14:40:01 »
Geen cold turkey? Dan laat je er toch nog even een pc naast staan met win. Zo heb ik het ook gedaan tot een week of wat terug.
Aan de andere kant, je gaat toch ook cold turkey naar een 'volgende versie'?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore