Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) Dual boot Ubuntu en windows xp  (gelezen 3881 keer)

Offline Erry

  • Lid
(opgelost) Dual boot Ubuntu en windows xp
« Gepost op: 2010/06/16, 16:34:46 »
Hallo mensen,

Ik heb een paar dagen geleden ubuntu 10.04 geinstaleerd op een 8 jaar oude pc om het even uit te proberen. Dit bevalt mij zo goed dat ik het ook op me eigen pc  wil instaleren. nu wil ik wel windows xp behouden voor games en itunes. Op de andere pc heb ik een dual boot systeem gemaakt door gewoon in het instalatie menu van ubuntu aan te geven dat ik ubuntu wil draaien naast windows..... dan wordt ubuntu wel op dezelfe schijf geinstaleerd als waar windows op staat... Nu heb ik op mijn eigen pc 2 harde schijven en wil ik graag op de ene ubuntu en de andere windows... nu heb ik het volgende gevonden m.b.v. even googlen: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualBoot. Nu vraag ik mij af dat als ik op die manier ubuntu instaleer op de 2e harde schijf ik nog wel zo'n mooi dual boot systeem krijg... of moeten beide besturingsstystemen op de zelfde schijf staan???

-edit- Ik ga er trouwens maar vanuit dat de instalatie van 10.04 hetzelfde gaat als bij 7.10....
« Laatst bewerkt op: 2010/06/18, 12:53:29 door Erry »

Re: Dual boot Ubuntu en windows xp
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/16, 16:56:20 »
Nee hoor, je krijgt een Grub menu te zien bij het opstarten van de PC. Ik heb ook twe harde schijfen, in Ubuntu heten ze sdx <-- bij mij dus sda en sdb. Tijdens de installatie kan je op een gegeven moment op een knop geavanceerd drukken en aangeven op welke schijf je Grub wilt plaatsen, als je hier niet voor kiest wordt Grub standaard in het MBR van de eerste harde schijf geplaatst. Je kan ook van te voren in de BIOS de opstartvolgorde veranderen van de harde schijf. Zo heb ik het gedaan, zo kan je in het BIOS bepalen welke MBR gekozen wordt, die van sda of sdb. Het is net wat jij makkelijk vind.
Tegenwoordig hoef je niet meer te defragmenteren, wel de schijf controle uitvoeren.
Een beetje duidelijk zo?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Erry

  • Lid
Re: Dual boot Ubuntu en windows xp
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/16, 17:11:16 »
Dus als ik die handleiding volg maar dan i.p.v. sda sdb invul dan komt het goed???? en dant werkt het op dezelfde de manier als op mijn andere pc??

Re: Dual boot Ubuntu en windows xp
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/16, 17:36:19 »
Wel even in je bios de schijf waar ubuntu op komt eerst zetten en de windows schijf op de 2de plaats. en bij de partitie manager kiezen voor manueel.
Eventueel kijken op m'n site (onder constructie) : http://sites.google.com/site/guyenlutgard/
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Erry

  • Lid
Re: Dual boot Ubuntu en windows xp
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/16, 17:48:31 »
Wel even in je bios de schijf waar ubuntu op komt eerst zetten en de windows schijf op de 2de plaats. en bij de partitie manager kiezen voor manueel.
Eventueel kijken op m'n site (onder constructie) : http://sites.google.com/site/guyenlutgard/

Welke partitie manager als ik vragen mag??? of bedoel je gewoon dat onderdeeltje dat ervoor komt tijdens de instalatie waarin je de partities kan aanpassen ??

Re: Dual boot Ubuntu en windows xp
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/16, 17:58:29 »

Welke partitie manager als ik vragen mag??? of bedoel je gewoon dat onderdeeltje dat ervoor komt tijdens de instalatie waarin je de partities kan aanpassen ??

Gewoon het onderdeel waar je partites kan aanpassen tijdens de installatie.

Wat ik dan zou doen op de 2e harde schijf is een aparte partitie van je home maken.

Je maakt dan dus een partitie aan met de volgende aankoppelpunten
Citaat
/
Citaat
/home

Als er dan iets mis gaat met je ubuntu installatie ben je niet direct je bestanden kwijt.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Erry

  • Lid
Re: Dual boot Ubuntu en windows xp
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/16, 18:08:32 »

Welke partitie manager als ik vragen mag??? of bedoel je gewoon dat onderdeeltje dat ervoor komt tijdens de instalatie waarin je de partities kan aanpassen ??

Gewoon het onderdeel waar je partites kan aanpassen tijdens de installatie.

Wat ik dan zou doen op de 2e harde schijf is een aparte partitie van je home maken.

Je maakt dan dus een partitie aan met de volgende aankoppelpunten
Citaat
/

Citaat
/home

Als er dan iets mis gaat met je ubuntu installatie ben je niet direct je bestanden kwijt.

dat doen ze toch al in de handleiding die ik in me begin post heb gezet???

Re: Dual boot Ubuntu en windows xp
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/16, 18:17:53 »
Wel even in je bios de schijf waar ubuntu op komt eerst zetten en de windows schijf op de 2de plaats. en bij de partitie manager kiezen voor manueel.
Eventueel kijken op m'n site (onder constructie) : http://sites.google.com/site/guyenlutgard/

Welke partitie manager als ik vragen mag??? of bedoel je gewoon dat onderdeeltje dat ervoor komt tijdens de instalatie waarin je de partities kan aanpassen ??
Klopt.

Een aparte /home partitie werd vroeger aangeraden maar nu niet meer. Gewoon partitie voor je systeem; koppelpunt "/" en eentje voor je swap (grootte 1,5 de grootte van je ram geheugen)

Belangrijke persoonlijke bestanden kun je altijd op een andere partitie zetten (eventueel in NTFS - kun je ze ook met windows benaderen)
« Laatst bewerkt op: 2010/06/16, 18:20:55 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Dual boot Ubuntu en windows xp
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/16, 18:45:49 »
Het enigste voordeel van een aparte home partitie(/home), is dat je de gegevens en instellingen kan behouden en op je root partitie (/) eventueel een nieuwere versie kan installeren, alleen de programma's die niet in de standaard installatie zitten moet je na de nieuwe installatie opnieuw installeren, wel alle instellingen die jij hebt gemaakt blijven bewaart. Ik doe dit zelf ook op deze manier. Maar ja zoveel mensen zoveel smaken. :) Ik zou gewoon een keuze maken uit alle mogelijkheden, deze hier plaatsen, en dan lozen we jou er wel doorheen op het forum.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Dual boot Ubuntu en windows xp
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/16, 18:51:29 »

Een aparte /home partitie werd vroeger aangeraden maar nu niet meer. Gewoon partitie voor je systeem; koppelpunt "/" en eentje voor je swap (grootte 1,5 de grootte van je ram geheugen)

Ik heb zelf nare ervaringen met een swap partitie op computers met grote hoeveelheden RAM geheugen. Persoonlijk maak ik op computers met meer dan 4 Gb RAM geheugen die geen serverfunctie hebben geen swap partitie aan. Swappen vertraagt normaal de boel (voor mijn gevoel veel). Het is nuttig bij computers met weinig RAM geheugen.

Wel na de installatie de swap neiging terug brengen, zodat er niet onnodig veel geswapt wordt als je een swap partitie maakt.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline timosha

  • Lid
Re: Dual boot Ubuntu en windows xp
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/16, 19:01:27 »
Geen swap partitie = geen hibernate functie.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Dual boot Ubuntu en windows xp
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/16, 19:03:52 »
Geen swap partitie = geen hibernate functie.

Hibernate gebruik ik zelf sowieso al nooit. Het is of aan of uit. Net als dat ik de slaapstand eigenlijk ook nooit gebruik. Ben ik bezig op een pc dan is die aan, ben ik niet bezig dan is die uit.

Nooit heeft iemand mij kunnen overtuigen van het  grote voordeel van hibernate t.o.v. uitzetten en later weer aanzetten.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline timosha

  • Lid
Re: Dual boot Ubuntu en windows xp
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/16, 19:12:26 »
Geen swap partitie = geen hibernate functie.

Hibernate gebruik ik zelf sowieso al nooit. Het is of aan of uit. Net als dat ik de slaapstand eigenlijk ook nooit gebruik. Ben ik bezig op een pc dan is die aan, ben ik niet bezig dan is die uit.

Nooit heeft iemand mij kunnen overtuigen van het  grote voordeel van hibernate t.o.v. uitzetten en later weer aanzetten.

Het ging in mijn antwoord niet over jou en jouw voorkeuren, het ging over: Geen swap partitie = geen hibernate functie.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Dual boot Ubuntu en windows xp
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/16, 19:25:58 »
Allemaal mooi maar daar is Erry nu niet mee bezig. Aanpassen van de swap kan altijd nadien nog :
http://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Computers-met-vrij-weinig-RAM-geheu
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Erry

  • Lid
Re: Dual boot Ubuntu en windows xp
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/16, 20:39:41 »
nou ik ga ut morgen ochtend proberen...... ik doe gewoon precies wat in de handleiding staat en plaats dan de ubuntu harde schijf boven de windows schijf in het bios en ik hoop dan dat het werkt....
« Laatst bewerkt op: 2010/06/16, 21:14:14 door Erry »

Offline Erry

  • Lid
Re: Dual boot Ubuntu en windows xp
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/17, 11:30:57 »
nou heb ik het geinstaleerd en het ubuntu werkt prima maar...... als ik tijdens het op starten het schermpje ervoor krijg waarin de besturings systemen kan kiezen... dan werken mijn pijltjes toetsen niet meer.....dus ik kan helemaal niet kiezen en hij start dan gewoon standaard ubuntu op omdat die boven aan staat en ik kan nu niet meer in windows komen..... wat is er fout gegaan????? en hoe kan ik het weer werkend maken???

-edit- mijn hele toetsenbord werkt niet....... ik kan ook niet op enter drukken.....
« Laatst bewerkt op: 2010/06/17, 12:08:28 door Erry »

Re: Dual boot Ubuntu en windows xp
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/17, 14:56:21 »
Kun je even de voornaamste specificaties van de pc in kwestie (MB, CPU, enz..) posten. en heb je misschien een draadloos keyboard met bluetooth?
Daar heb ik bij menige installaties problemen mee gehad :(
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Erry

  • Lid
Re: Dual boot Ubuntu en windows xp
« Reactie #17 Gepost op: 2010/06/17, 17:49:17 »
MoBo: Asrock AM2NF4G-SATA2
CPU: AMD Athlon 3500+ (2,20 GHz)
GPU: nVidia GeForce 7900 gt/gto (volgens mij een asus maar dat weet ik niet cker)
Hardeschijf 1: Maxtor 160gb
Hardeschijf 2: WD 320gb

-edit- ik heb een logitech premium x toetsenbord.... is met draad
« Laatst bewerkt op: 2010/06/17, 17:57:50 door Erry »

Re: Dual boot Ubuntu en windows xp
« Reactie #18 Gepost op: 2010/06/17, 18:14:55 »
USB keyboard of ps2
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Erry

  • Lid
Re: Dual boot Ubuntu en windows xp
« Reactie #19 Gepost op: 2010/06/17, 19:07:35 »

Re: Dual boot Ubuntu en windows xp
« Reactie #20 Gepost op: 2010/06/17, 19:25:16 »
Dat zou problemen kunnen opleveren bij het opstarten. In je bios moet usb legacy enabled staan maar dat zal wel (anders zou xp ook niet goed werken) Misschien even checken. Als je een verloopstekkertje hebt (usb>PS2) kun je het keyboard eens proberen aan te sluiten op de PS2 poort. Laat iets weten.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Erry

  • Lid
Re: Dual boot Ubuntu en windows xp
« Reactie #21 Gepost op: 2010/06/18, 12:53:04 »
usb legacy was disabled in het bios...... heb het even enabled en nu werkt het allemaal weer.

Iedereen die me geholpen heeft hartelijk dank!

Re: (opgelost) Dual boot Ubuntu en windows xp
« Reactie #22 Gepost op: 2010/06/18, 16:01:32 »
Prima zo, succes verder ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk