Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pc start niet meer op  (gelezen 897 keer)

Offline kali

  • Lid
Pc start niet meer op
« Gepost op: 2019/05/09, 12:27:35 »
Hallo iedereen,

Sedert eergisteren vertoont mijn pc opstartproblemen.
Omdat ik hardware problemen vermoed (zie bijgevoegde foto's), heb ik met Déjà Dup een backup gemaakt. Langs de andere kant, toen ik gisteren mijn pc met foutmeldingen en al aan de praat kreeg, heb ik het programma 'schijven' laten lopen. Volgens schijven is mijn harde schijf in orde.
Mijn backup staat ondertussen geparkeerd op een externe harde schijf.
Ook heb ik door middel van het ctrl-H commando mijn thunderbird bestanden kunnen vinden en gekopieerd naar dezelfde schijf.
Ik wilde vervolgens de backup controleren en ik vond op de schijf enkel gpg bestanden terug. Tijdens het maken van de backup had ik de indruk dat er een img bestand werd aangemaakt.
Ik heb dus geen idee wat die gpg bestanden zijn.
Ook zou ik willen weten of ik nu met een hardware of met een opstartprobleem te maken heb. De problemen begonnen namelijk na een update van Ubuntu 18.04 LTS


Offline kali

  • Lid
Re: Pc start niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/09, 12:28:41 »
Hierbij de tweede foto ter illustratie van het probleem

Offline kali

  • Lid
Re: Pc start niet meer op
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/09, 21:13:56 »
Ondertussen is het probleem opgelost door een oude versie van de kernel terug te zetten.
Deze oplossing heb ik gevonden door te googlen.
De tekst heet: Reverting to a previous kernel en bevat een gebruikersvriendelijke handleiding van hoe je dat kunt doen.
Gelukkig is er dus geen sprake van een gecrashte harde schijf of iets dergelijks, maar wel van een oude pc die niet meer compatibel is met de kernels die je nu meekrijgt in Ubuntu basis tijdens de updates.
https://karlcode.owtelse.com/blog/2017/03/13/reverting-to-a-previous-kernel/

Re: Pc start niet meer op
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/09, 22:30:46 »
Dat betekent dus voor jou dat het het beste is om je kernels niet meer te updaten, maar om deze vast te zetten. Dat doe je zo (met dank aan Pjotr).
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline kali

  • Lid
Re: Pc start niet meer op
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/12, 13:59:13 »
Hartelijk dank voor de tip Margeaux!

Offline peer

  • Lid
Re: Pc start niet meer op
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/12, 15:36:18 »
kernels vastzetten werkt prima bij een update.  Bij een upgrade van 18.10 naar 19.04 heb ik gemerkt dat kubuntu toch een nieuwere kernel installeerde.