Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub en eufi moederbord  (gelezen 493 keer)

Offline glda19

  • Lid
grub en eufi moederbord
« Gepost op: 2013/07/07, 09:59:51 »
Hi
De configuratie is als volgt van de pc.
1ste 1 SSD van 128GB 1Partie Windows7
2de 1 HD 2TB Met de gebruikers directory's op van win7

Zo heeft de pc altijd standaard gewerkt.

Een tijdje terug een HD van 160 GB op de kop kunnen tikken en die er bij gestoken.
Deze schijf heb ik 2 parties op een lege parties 80 GB waar een test versie  win8 op komt en dan op de andere partie 80 GB ubuntu.

De installatie van ubuntu ging goed. Maar na het opstarten zag ik geen grub.
Ik moest de boot instellingen van mijn uefi(bios) gaan veranderen. Standaard start die op met de ssd maar moet nu die verzetten naar de hd 160GB.

Het is wel de eerste x dat ik ubuntu zet op een totaal andere fysieke hd.
Vroeger stond windows en ubuntu altijd op de zelfde Hd. En zag ik na install ubuntu de grub verschijen.

Maar zou dit iets te maken hebben met dat ik geen gewone bios meer heb maar nu uefi

Groetjes glenn


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: grub en eufi moederbord
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/07, 10:24:29 »
Nee, dit lijkt me een simpel gevalletje van opstartvolgorde van harde schijven.... Zou je met ouderwets BIOS ook hebben gehad.

Overigens: ik heb zelf een flaptop met UEFI en Windows 7, maar bij installatie van Ubuntu moet ik altijd achteraf de gewone Grub installeren. Reden: het UEFI is door Lenovo ingesteld om te functioneren *alsof* het een ouderwets BIOS is.

Ubuntu weet dit niet en installeert automatisch grub-efi, die voor UEFI is ontworpen. Maar dan wil de flaptop niet opstarten, dus dan moet ik alsnog handmatig de gewone Grub installeren.... Daarna gaat het goed.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: grub en eufi moederbord
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/07, 10:45:57 »
Op een UEFI systeem met Windows op GPT ingedeelde harddisk dien je altijd de 64bit Linux versies te installeren.
(32bit kan wel maare........... hebben geen UEFI GRUB ondersteuning)

https://launchpad.net/~yannubuntu/+archive/boot-repair

Dit hulptool kan zelfs middels de liveCD geïnstalleerd en gebruikt worden.
Best natuurlijk indien van de Ubuntu installatie gestart.

Open een terminal (Ctrl+Alt+T) en geef een voor een de volgende regels in gevolgd door Enter:

sudo add-apt-repository ppa:yannubuntu/boot-repair
sudo apt-get update
sudo apt-get install boot-repair

Open nu een tweede terminal en geef in gevolgd door Enter:

sudo boot-repair
Volg de aanwijzingen, kies de voorgesteld standaard optie en geef de opdrachtregels (copy/paste) een voor een in in de andere terminal.(Enter)
De oude Grub wordt vervangen door zijn UEFI ingestelde tegenhanger, niet voortijdig afbreken, de installatie lijkt soms even niets te doen.

Bovenstaande werkt ook voor andere 64bit Ubuntu afgeleiden (Mint enz.)
« Laatst bewerkt op: 2013/07/07, 10:53:27 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL