Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Valse melding "Proficiat (enzovoort)" in Firefox  (gelezen 1143 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Valse melding "Proficiat (enzovoort)" in Firefox
« Gepost op: 2020/01/30, 12:36:57 »
Ik krijg de laatste dagen op mijn Firefox, als ik een nieuw tabblad open, af en toe een melding (met confetti die over het scherm loopt) dat ik misschien een prijs zou gewonnen hebben, een of andere Apple I-phone. Als ik over het adres zweef, kom ik op een of ander onduidelijk mailadres.
Ik heb dat dus nog nooit aangeklikt en zal dat ook niet doen.
MAARRRRR ... betekent dit dat er iets mis is met mijn firefox of ... erger, met mijn Ubuntu (19.10)?
En hoe kan ik dat vermijden?
Of ligt dat aan een koppeling in de website die ik bezoek? In dit geval bezocht ik een pagina op youtube waar uitleg stond over het gebruik van een wacom-tablet.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Valse melding "Proficiat (enzovoort)" in Firefox
« Reactie #1 Gepost op: 2020/01/30, 12:46:09 »
Rotzooi in je Firefox-profiel. Exporteer je bladwijzers, noteer je webstekwachtwoorden, sluit Firefox en donder dan je .mozilla weg in je persoonlijke map.

Open daarna Firefox opnieuw, met een schone lei. Importeer je bladwijzers en trek een koud biertje open.  =D

Offline Jenske

  • Lid
Re: Valse melding "Proficiat (enzovoort)" in Firefox
« Reactie #2 Gepost op: 2020/01/30, 14:58:23 »
Heb dit ondertussen gedaan en krijg niet meer dit soort meldingen.
Wél een nadeel: mijn addons, die ik op Firefox had gezet, moet ik nu opnieuw installeren. Da's geen drama, maar wel lastig om me nog te herinneren wélke ik nu juist had geïnstalleerd*
*Het waren er maar enkele, waaronder U-block en Zotero-connector, maar ik zou verwachten dat je bij een synchronisatie van Firefox ook te zien krijgt welke addons er van toepassing waren.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Valse melding "Proficiat (enzovoort)" in Firefox
« Reactie #3 Gepost op: 2020/01/31, 20:25:25 »
Addons kun je mee synchroniseren. Heb je dat wel aangevinkt bij Firefox in je instellingen?
Kubuntu 20.04

Offline Jenske

  • Lid
Re: Valse melding "Proficiat (enzovoort)" in Firefox
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/03, 19:02:24 »
Jep, maar mogelijk heeft mijn "nieuwe", lege - "leeg" omdat al mijn profielgegevens mee uit de mozilla-map zijn gegooid - Firefox op Ubuntu zichzelf als norm genomen, ook bij het synchroniseren en vervolgens, toen ik dan synchroniseerde, alle eerder wél geïnstalleerde addons eruit gegooid.
Zoals gezegd géén ramp.
"'t Is soms goed van een blanco papier te starten" zou Bredero gezegd hebben.*


*Denk ik.

Addons kun je mee synchroniseren. Heb je dat wel aangevinkt bij Firefox in je instellingen?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Valse melding "Proficiat (enzovoort)" in Firefox
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/03, 19:12:59 »
Ik gebruik maar 2 addons in Firefox. Eigenlijk niet de moeite van het synchen waard. =D
Kubuntu 20.04

Offline Nero

  • Lid
Re: Valse melding "Proficiat (enzovoort)" in Firefox
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/06, 13:44:58 »
Heb dit ondertussen gedaan en krijg niet meer dit soort meldingen.
Wél een nadeel: mijn addons, die ik op Firefox had gezet, moet ik nu opnieuw installeren. Da's geen drama, maar wel lastig om me nog te herinneren wélke ik nu juist had geïnstalleerd*
*Het waren er maar enkele, waaronder U-block en Zotero-connector, maar ik zou verwachten dat je bij een synchronisatie van Firefox ook te zien krijgt welke addons er van toepassing waren.
Daarom raad ik het klakkeloos wegdonderen van de .mozilla-map nooit aan.
Beter is om firefox eens op te starten met de -profilemanager parameter. Dit kan zowel in de terminal als met de Alt-F2 combinatie. Dan kan je een nieuw profiel aanmaken en steeds even terug vallen op het oude om te kijken wat je allemaal mist.
firefox -profilemanager