Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu installatie gaat niet goed  (gelezen 689 keer)

Gast

  • Gast
ubuntu installatie gaat niet goed
« Gepost op: 2006/08/26, 23:12:16 »
Hey hey!
Ik heb net van een goede maat van me de originele cd van Ubuntu 6.06 LTS gekregen en wil hem graag installeren. ik ben wel een linux newbie dus ik weet helemaal niks over al die commando's.

Ik heb 1 Hdd van 200 Gb. Ik heb deze gepartitioneerd naar 160Gb voor Windows XP ( die stond er al op ) en 30 Gb voor Ubuntu en 1Gb voor de Swap ( ik had ergens gelezen dat die nodig was ofzo... ). Ik stop de CD erin en laat die opstarten. Ik krijg dan keuze uit 2 installatie mogelijkheden. In tegenstelling van wat ik van iedereen hoor is dat het een text-based installatie is. Ik krijg alleen maar graphic installatie's. Ik ga dus verder, en kom erachter dat mn muis het niet doet. Ik heb op verschillende forums gelezen dat dit al langer bekend is en gebruik dan maar mn keyboard. Ik vul alles netjes in en als ik dan bij de laatste stap ben, gaat hij iets doen met partities. Ik zie snel even een schermpje dat daar iets over zegt en dan zie ik alleen maar het "denk beeld" van de muis ( in Windows is dit het zandlopertje ). Elke keer wat ik ook doe blijft het hetzelfde. Ik zal hieronder mijn PC specificaties zetten zodat jullie misschien weten wat ik verkeerd doe ( als het aan de hardware ligt )

ASUS K8N4E-DeLuxe
200Gb Maxtor Hdd Sata-2
AMD Sempron 3300+
nVidia Geforce 6600 GT Extreme
DVD barndertje van Sony
Logitech G5 muis
Logitech G15 keyboard

Op school ( jaja ik zit nog op school, ICT 2de jaars ) hadden we Linux Red Hat geinstaleerd, en daar kon je wel kiezen tussen grafische en text-based instalatie. En hier werkte de muis wel. Aangezien ik graag meer over verschillende OS'en wil leren waaronder Ubuntu wil ik deze graag werkende leren. Dat ik overal zelf achterkom. Dat is toch het leukste? En Red Hat is een beetje gedateerd, ik wil wel dat het grafisch ook best goed eruit ziet. Als er een andere OS is van Linux die dat is laat het em alsjeblieft weten.

vriendelijke groeten,
ccKane

budster

  • Gast
ubuntu installatie gaat niet goed
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/27, 00:08:04 »
De officiele CD is een grafische install, maar je hebt je muis toch niet nodig.
Als je bij het gedeelte van de partities komt moet je voor handmatig partitie maken kiezen.

Dan van die 30 gig ext3 maken en van die ene gig swap partitie maken.

Knippert het lampje van je HD? kan zijn dat de harddisk aan het formateren is, dat duurt wel ff bij 30 gig.

Als je echte text installer wilt moet je de alternate CD downloaden en branden.

Gast

  • Gast
ubuntu installatie gaat niet goed
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/27, 01:55:01 »
Dat is juist het probleem. Ik kan geen partities selecteren. Hij blijft maar wachten en wachten. En het kan niet zijn dat hij dan al aan het formateren is. Ik zal de alternate cd wel downloaden en kijken of het dan beter gaat.
Bedankt voor je snelle antwoord!

ubuntu installatie gaat niet goed
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/27, 03:02:55 »
Hmz ik snap je post niet echt geloof ik.
Wanneer je de Live  cd erin doet kies je installeren, dat doet hij virtueel want hij installeert alleen in het geheugen.

Wanneer je definitief wilt installeren zit je in een grafische omgeving en ook de wizzard is grafisch ???

Klik op deze link :
https://help.ubuntu.com/community/GraphicalInstall#head-aa0c00f628d318f09395c532844ba71fcfa97bc6

Nu moet je bij stap 5 opletten.
Hier moet je de optie kiezen :
1. use the largest free space , wanneer je die partitie voor Ubuntu niet geformateerd hebt.
2. Manually edit partition table, wanneer je echt kontrole wilt hebben.

Voor mooi mis ik nu nog 1 plaatje in die HowTo want je ziet nu nix van de HD wizzard.

enyway.
Als je in die wizzard bent klik je in het bovenscherm op de HD (of partitie) die je wilt gebruiken.
Vanaf dat moment kan je hem indelen zoals je wilt.
Dus,  Swap en ex3 of  Swap / ex3 & home wat je maar wilt.

Nu moet er een vinkje staan bij formateren en let je op dat er geen vinkjes staan bij die andere partities of harddisken anders formateerd hij die ook en ben je Windows kwijt.

nog ff doorklikken en dan gaat hij aan de gang zoals in die HowTo beschreven staat.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D