Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schrijvers gezocht voor de volgende onderwerpen:  (gelezen 7424 keer)

Rosalie

  • Gast
Schrijvers gezocht voor de volgende onderwerpen:
« Gepost op: 2007/05/06, 21:43:28 »
Graag wil ik enkele onderwerpen onder de aandacht brengen die wel een wiki-pagina kunnen gebruiken, ik zie ze zeer vaak voorbij komen in het forum:

Hardware
- Resolutie problemen en oplossingen
- Nvidia & Ati videokaarten problemen en oplossingen
Installatie
- Dual-boot op andere HD dan de C:-schijf

Mocht je geinteresseerd zijn; ga naar http://wiki.ubuntu.com/NlDocumentatieTodo en vul je naam in zodat we weten dat er iemand bezig is met het onderwerp.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Schrijvers gezocht voor de volgende onderwerpen:
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/06, 22:14:01 »
Citaat van: Rosalie
- Dual-boot op andere HD dan de C:-schijf
Graag enige uitleg .....
Linux kent geen C schijf en bij het partitioneren kan je alles opgeven (b.v. /dev/hdc2) en dan wordt Ubuntu vandaar opgestart.
Is dit hetgeen je met een verhaaltje wilt, of begrijp ik je verkeerd ?

Domme groeten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Rosalie

  • Gast
Schrijvers gezocht voor de volgende onderwerpen:
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/06, 22:19:05 »
Het gaat erom als mensen Windows hebben draaien op C: en er een extra hardeschijf D: of whatever in hebben zitten. Dat er dan een uitleg wordt gegeven hoe men Ubuntu op die extra hardeschijf kan zetten.

En dit is bedoelt voor beginners en die kennen meestal de term "C:-schijf" zijnde de partitie waar de Windows OS op staat.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Schrijvers gezocht voor de volgende onderwerpen:
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/06, 22:31:15 »
Citaat van: Rosalie
En dit is bedoelt voor beginners en die kennen meestal de term "C:-schijf" zijnde de partitie waar de Windows OS op staat.
God ja, da's waar ook....   :-)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Schrijvers gezocht voor de volgende onderwerpen:
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/06, 22:32:40 »
Ach, zo ben ik ook begonnen, vorig jaar april ....
Zodra ik tijd heb, door de weeks ben ik druk en komend weekeinde komen de kids voor moederdag, zal ik kijken of ik iets uit mijn mouw kan schudden.
Is er over één week niets, stuur dan even een herinnering........

Je bent lekker bezig ! heerlijk zo'n iemand.
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline joop905

  • Lid
Schrijvers gezocht voor de volgende onderwerpen:
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/06, 23:49:05 »
God ja, da's waar ook....   :-)
wat windows lol

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Schrijvers gezocht voor de volgende onderwerpen:
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/06, 23:58:34 »
Ik kan wel weer een dualboot handleiding maken voor Feisty, al weet ik niet of dat deze week nog gaat lukken.
Moet ik dat anders doen dan de eerdere handleiding?

Guus

  • Gast
Schrijvers gezocht voor de volgende onderwerpen:
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/07, 08:56:00 »
Citaat van: Johanvd
Ik kan wel weer een dualboot handleiding maken voor Feisty, al weet ik niet of dat deze week nog gaat lukken.
Moet ik dat anders doen dan de eerdere handleiding?
er zal niet veel verschil zijn behlve dat de migratie assistent is toegevoegd en toetsenbordindeling anders uitziet :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Schrijvers gezocht voor de volgende onderwerpen:
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/07, 12:07:45 »
Het indelen van de partities ziet er ook anders uit, en voor beginnelingen is dat natuurlijk net een lastig moment in de installatie.

Rosalie

  • Gast
Schrijvers gezocht voor de volgende onderwerpen:
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/07, 21:26:04 »
Iemand die dual-boot installeerd zal dat hoogst waarschijnlijk even willen proberen wat Ubuntu nu precies is en het liefst op een andere schrijf dan zijn/haar "heilige" c:-schijf.

Wat ik belangrijk vind is dat de gebruiker weet dat er verschillende mogelijkheden zijn voor het installeren van Ubuntu.

- Ubuntu kan op een fysiek andere HD staan, de d:-schijf.
- Met partitioneren zijn er alleen 4 primaire partities mogelijk; wat moet een gebruiker doen als er al 2 NTSF partities zijn en er in een van de voorbeelden staat dat er 1  ext3 / 1 ext3 /home en nog een linux swap gemaakt moet worden (das in totaal 5!). De beginner weet niet dat hij eerst een extended partitie moet maken.
- Evt verwijzen naar gebruik van Gparted (vind ik persoonlijk wel een super handig programmatje om alvast de schijven in te delen voordat je Feisty erop zet.)

Het zal gedeeltelijk een soort van "Ubuntu dual-boot installation for Dummies" moeten worden.

Let op, de doelgroep zijn beginners die hebben eens gelezen over Ubuntu en willen het een keer proberen!

Succes!!

optiloc

  • Gast
Schrijvers gezocht voor de volgende onderwerpen:
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/11, 09:08:20 »
Ik ben ubuntu gebruiker sinds 6.06 en heb het eerst in VMWARE gehad als test.
Het was hell om de resolutie daar goed te krijgen middels die VMWARE updates e.d.
Ik kan me voorstellen dat veel mensen hier nog steeds mee zitten of is dit sinds 7.04 geen probleem meer ?
Indien dit nog steeds een issue is wil ik op korte termijn daar wel een howto voor maken in het hoofdstuk resoluties.

grtx.