Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: firefox flash plugin  (gelezen 5102 keer)

firefox flash plugin
« Gepost op: 2015/01/03, 23:27:53 »
De laatste tijd krijg ik in firefox steeds de melding dat de flash plugin is verouderd en als ik op "bijwerken" klik, dan krijg ik vervolgens de melding dat flash up to date is.

Wat kan ik doen om flash  gewoon desnoods soort van geforceerd te updaten ?. Terminal commando's zijn ook welkom.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: firefox flash plugin
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/03, 23:33:40 »
Draai Chrome of Chromium met Pepperflash:
https://sites.google.com/site/computertip/chrome

Ik heb die meldingen overigens niet, in Firefox.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/03, 23:35:25 door Pjotr »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: firefox flash plugin
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/03, 23:59:19 »
ONVEILIG
In Firefox type about:config
Vertel dat je voorzichtig zult zijn.
Zoek naar extensions.blocklist.enabled
Verander true naar false
Test

Kijk ook bij de software updates of Synaptic of er een nieuwere FlashPlugin staat.

Bij mij versie 11.2.202.425 van datum 21.11.14

leesvoer:
http://www.howtogeek.com/193876/using-firefox-on-linux-your-flash-player-is-old-and-outdated/
« Laatst bewerkt op: 2015/01/04, 00:08:01 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Bloom

  • Lid
Re: firefox flash plugin
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/04, 10:12:19 »
Als je Chromium gebruikt onder Linux, kun je de pepperflashplugin gebruiken, die is recenter.
Met de browser NIET actief:
sudo apt-get install pepperflashplugin-nonfree
sudo update-pepperflashplugin-nonfree --install
In Google Chrome voor Linux zit dit al ingebouwd.

Een andere methode is de pipelight plugin te gebruiken. Die dient in eerste instantie voor Silverlight onder Linux, maar hij ondersteunt ook de laatste Adobe flash (versie 16.iets dacht ik) en nog een heel pak andere plugins die alleen voor Windows bestaan. Pipelight gebruikt namelijk de Windows versies, draait die onder Wine en gebruikt een speciale plugin voor Linux browsers om die Wine-spullen daarin tevoorschijn te toveren. Werkt uit de kunst!
Installatieinstructies voor Ubuntu en Linux Mint (de Ubuntu-gebaseerde):
sudo add-apt-repository ppa:pipelight/stable
sudo apt-get update
sudo apt-get install --install-recommends pipelight-multi
sudo pipelight-plugin --update
Daarna moet je de gewenste plugins nog 'enablen':
sudo pipelight-plugin --enable pluginnaamof om hem weer uit te schakelen doe je:
sudo pipelight-plugin --disable pluginnaamEen voorbeeld voor Adobe flash zou de pluginnaam 'flash' zijn (zonder aanhalingstekens)
Maar let wel: dit is 32-bit Windows software en vereist dat onder Linux 32 bit video-accelaratiedrivers beschikbaar zijn.
Je kunt ook de 64-bit versie van Adobe Flash voor Windows gebruiken als je een 64-bit Linux draait, dat moet dan eerst ontgrendeld worden.
sudo pipelight-plugin --unlock x64-flash
sudo pipelight-plugin --enable x64-flash

Originele Engelstalige uitleg over de installatie van Pipelight in diverse Linux-distributies.

Re: firefox flash plugin
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/04, 10:54:35 »
De laatste tijd krijg ik in firefox steeds de melding dat de flash plugin is verouderd en als ik op "bijwerken" klik, dan krijg ik vervolgens de melding dat flash up to date is.

Wat kan ik doen om flash  gewoon desnoods soort van geforceerd te updaten ?. Terminal commando's zijn ook welkom.
Voordat we allemaal naar pepper rennen.... :rolleyes:
Is je systeem wel up-to-date? (=flash .425)
Dan heb je dit probleem namelijk niet.
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=87137.msg935851#msg935851

Re: firefox flash plugin
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/08, 15:29:33 »
Volgens mij heeft ie zelf al een update aangedragen, want alles werkt weer......
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Bloom

  • Lid
Re: firefox flash plugin
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/03, 00:29:01 »
Bij het installeren van een nieuwe of gewijzigde plugin in een browser moet je die altijd herstarten voordat hij actief wordt. Dus vergeet niet om Firefox eerst af te sluiten en dan pas mijn instructies hierboven uit te voeren. Neem die eerst op een tekstbestand om ze gemakkelijk met copy & paste te kunnen uitvoeren in een terminal.

Offline Michael-1

  • Lid
Re: firefox flash plugin
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/14, 19:13:59 »
gerlach@gerlach-System-Product-Name:~$ sudo pipelight-plugin --enable pluginnaamsudo: pipelight-plugin: command not found
bovenstaande melding krijg ik.
Wat nu te doen???

Offline Bloom

  • Lid
Re: firefox flash plugin
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/14, 20:08:53 »
Nee, de installatie van het pakket pipelight-multi zal zelf wine installeren. Dat is trouwens een aangepaste versie.

Offline Tom

  • Lid
Re: firefox flash plugin
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/14, 20:25:37 »
Hier ook net gekregen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Bloom

  • Lid
Re: firefox flash plugin
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/14, 21:11:24 »
Dat zijn veiligheidsupdates, die komen er nog wel. Maar een nieuwe versie niet meer. Beslissing van Adobe.

Offline RikRik

  • Lid
Re: firefox flash plugin
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/14, 21:24:44 »
Een éénvoudige oplossing is Google Chrome gebruiken, Flash is dan altijd up to date:
Adobe Flash Player is rechtstreeks geïntegreerd met Google Chrome en is standaard ingeschakeld.
https://www.google.nl/chrome/browser/desktop/

Offline Bloom

  • Lid
Re: firefox flash plugin
« Reactie #12 Gepost op: 2015/04/14, 21:35:11 »
Wat mij betreft is Chrome closed source gelijk aan Chromium open source + Google spyware.
Ik raad dus iedereen aan die geïnteresseerd is in Chrome om in plaats daarvan Chromium te installeren, wat kan via het softwarecentrum. Installeer daarna pepperflashplugin-nonfree om die laatste flash te hebben. Deze pepper-variant wordt gewoon uit de code van Chrome geplukt en werkt alleen met Chromium, niet met Firefox.
Overigens wordt de flash in Chrome wél bijgewerkt met nieuwe versies in Linux omdat Google daarvoor een contract heeft afgesloten met Adobe. Adobe doet het niet meer voor de losse flash die in alle andere Linuxen verspreid wordt voor gebruik met eender welke browser.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: firefox flash plugin
« Reactie #13 Gepost op: 2015/04/14, 21:57:59 »
Hier ook net gekregen.

Hier ook, maar de update manager loopt helaas vast op die update.... Het lijkt alsof de download niet verder wil

Instellen van update-notifier-common (0.154.1ubuntu1) ...
flashplugin-installer: downloading http://archive.canonical.com/pool/partner/a/adobe-flashplugin/adobe-flashplugin_20150414.1.orig.tar.gz

« Laatst bewerkt op: 2015/04/14, 22:11:10 door valk »

Offline RikRik

  • Lid
Re: firefox flash plugin
« Reactie #14 Gepost op: 2015/04/14, 23:50:33 »
De webbrowser Opera (zonder ΅spyware"  ;) )gebruikt ook de laatste Flash , ik gebruik geen pepperflashplugin-nonfree.
You have version 17,0,0,169 installed
http://www.adobe.com/nl/software/flash/about/

Offline Bloom

  • Lid
Re: firefox flash plugin
« Reactie #15 Gepost op: 2015/04/15, 01:50:59 »
Opera moet die flash ergens vandaan halen, dus als hij zelf geen pepperflashplugin meeneemt tijdens zijn installatie, zit die wellicht ingebouwd. In het laatste geval wordt die alleen bijgewerkt als ook Opera bijgewerkt wordt. In het eerste geval zou het pakket pepperflashplugin wel degelijk geïnstalleerd moeten zijn, maar dat hoeft niet door jou gebeurd te zijn.
Je kunt het in elk geval nakijken met:
dpkg --get-selections|grep -i pepperflash
Als dat met een lege regel terugkomt, is die niet geïnstalleerd. Anders noemt hij het geïnstalleerde pakket.

Offline RikRik

  • Lid
Re: firefox flash plugin
« Reactie #16 Gepost op: 2015/04/15, 10:18:47 »
Opera moet die flash ergens vandaan halen, dus als hij zelf geen pepperflashplugin meeneemt tijdens zijn installatie, zit die wellicht ingebouwd. In het laatste geval wordt die alleen bijgewerkt als ook Opera bijgewerkt wordt. In het eerste geval zou het pakket pepperflashplugin wel degelijk geïnstalleerd moeten zijn, maar dat hoeft niet door jou gebeurd te zijn.
Je kunt het in elk geval nakijken met:
dpkg --get-selections|grep -i pepperflash
Als dat met een lege regel terugkomt, is die niet geïnstalleerd. Anders noemt hij het geïnstalleerde pakket.
de regel blijft leeg; zou het kunnen  dat Opera de Flash van Google Chrome gebruikt?
Volgens mij is Flash niet standaard in Opera ingebouwd.
Hoe lossen we dit raadsel op? Momenteel belemmert m'n gezondheid me te veel om hier zelf in te duiken.
Zijn er meer die Opera gebruiken en het in de link  willen controleren? 
http://www.adobe.com/nl/software/flash/about/

Offline RikRik

  • Lid
Re: firefox flash plugin
« Reactie #17 Gepost op: 2015/04/15, 11:52:16 »
Een éénvoudige oplossing is Google Chrome gebruiken, Flash is dan altijd up to date:
Adobe Flash Player is rechtstreeks geïntegreerd met Google Chrome en is standaard ingeschakeld.
https://www.google.nl/chrome/browser/desktop/
Dat moet je maar willen en ik wil dat niet  ;) ;)
Dat is mooi voor jou  ;)

Re: firefox flash plugin
« Reactie #18 Gepost op: 2015/04/15, 12:07:16 »
Ik heb trouwens net een flash-plugin update gehad voor FF.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: firefox flash plugin
« Reactie #19 Gepost op: 2015/04/15, 17:27:55 »
Hier ook, maar de update manager loopt helaas vast op die update.... Het lijkt alsof de download niet verder wil

Instellen van update-notifier-common.......

Geduld uitoefenen en dan loopt de download/installatie wel door. ;)

Offline Tom

  • Lid
Re: firefox flash plugin
« Reactie #20 Gepost op: 2015/04/15, 18:26:46 »
Een éénvoudige oplossing is Google Chrome gebruiken, Flash is dan altijd up to date:
Adobe Flash Player is rechtstreeks geïntegreerd met Google Chrome en is standaard ingeschakeld.
https://www.google.nl/chrome/browser/desktop/
Dat moet je maar willen en ik wil dat niet  ;) ;)

En ik wil dat voor de dooie dood ook niet ,één Browser is genoeg zeg en bij mij is dat Firefox punt uit.   =D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Bloom

  • Lid
Re: firefox flash plugin
« Reactie #21 Gepost op: 2015/04/15, 19:02:00 »
Als je met Firefox wil blijven werken en toch de laatste flash wil hebben, is de pipelight-multi de enige oplossing.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: firefox flash plugin
« Reactie #22 Gepost op: 2015/04/15, 22:23:41 »
Om de Pepperflash versie (van/voor chromium/google-chrome) in Firefox (of Opera) te gebruiken
http://www.webupd8.org/2014/05/install-fresh-player-plugin-in-ubuntu.html
Vergeet niet eerst de standaard Flashplayer te verwijderen.

sudo apt-get install pepperflashplugin-nonfree
sudo update-pepperflashplugin-nonfree --install

Bovenstaande niet nodig indien google-chrome reeds geïnstalleerd.

sudo add-apt-repository ppa:nilarimogard/webupd8
sudo apt-get update
sudo apt-get install freshplayerplugin

Werkte bij mij in Mint 17.1 zonder extra links aan te hoeven maken.
Vergeet niet FF te herstarten voor de plugin actief wordt.

Wine en pipelight zijn hierbij niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/15, 22:27:08 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: firefox flash plugin
« Reactie #23 Gepost op: 2015/04/15, 23:20:15 »
zo mensen, de flash plugin heeft de gemoederen inmiddels bezig gehouden tijdens mijn "afwezigheid".
Ik ben ook voorstander van firefox, maar ik vraag me af of het allemaal zo heel veel uit maakt. Je kunt immers bij beide browsers je privacyinstellingen
dichttimmeren. Of is dat wat naief gesteld?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Michael-1

  • Lid
Re: firefox flash plugin
« Reactie #24 Gepost op: 2015/04/19, 09:08:44 »
gerlach@gerlach-System-Product-Name:~$ sudo pipelight-plugin --enable pluginnaamsudo: pipelight-plugin: command not found
bovenstaande melding krijg ik.
Wat nu te doen???

Heb nu gebruik gemaakt van Google chrome. Probleem is opgelost. 8-)