Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 90 GB geheugen op harde schijf kwijt na installatie Kubuntu  (gelezen 3714 keer)

90 GB geheugen op harde schijf kwijt na installatie Kubuntu
« Gepost op: 2010/12/16, 20:03:45 »
hallo,

Ik heb vandaag Kubuntu geinstalleerd. Mijn harde schijf bevat 250 GB , nu heb ik Kubuntu proberen te installeren en hem naast windows 90 GB gegeven om zijn bestanden op te zetten. Maar de instalatie was vastgelopen en heb ik de computer via de reset-knop gereset. Hierna heb ik Kubuntu weer proberen te installeren, ditmaal werkte het maar zag ik dat ik nog maar 140 GB overhad voor Windows en Kubuntu samen.
Waar is de overige 90 GB naartoe en hoe kan ik deze terugkrijgen?
« Laatst bewerkt op: 2010/12/16, 21:13:30 door nicekiller »

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: 90 GB geheugen op harde schijf kwijt na installatie Kubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/16, 22:08:59 »
Hallo nicekiller,

Ik zou eens met een Kubuntu live-cd (of USB stick) opstarten.
Zodra opgestart start je "schijfgereedschap" (heet misschien Gparted of partitie bewerker, ik werk met Ubuntu en weet niet hoe dit in Kubuntu heet en waar dit programma "verstopt" zit. In Ubuntu kun je het vinden via Systeem-Beheer-Schijfgereedschap).

Als het programma opgestart is zal hij de gehele harde schijf in een balk zichtbaar maken.
Het eerste deel zal waarschijnlijk NTFS geformatteerd zijn en daar staat je Windows dan op.
Een tweede deel zal waarschijnlijk EXT4 (of EXT3) geformatteerd zijn en daar staat je Kubuntu op.
Eventueel nog een kleine 'swap-partitie

Ik verwacht dat je daar nog een aanzienlijk grijs vlak te zien zult krijgen. Dit zal waarschijnlijk de titel "unallocated" hebben.
Indien dit het geval is, wil dit zeggen dat het formatteren tijdens de eerste installatie fout is gegaan.

Deze niet gealloceerde ruimte kun je evt. met Gparted formatteren naar een bestandssysteem dat geschikt is voor je plannen ermee.
Wil je de partitie benaderbaar maken voor Windows dan kun je kiezen voor Fat32 of NTFS (laatste zou mijn voorkeur genieten). Kubuntu kan zowel Fat32 als NTFS ook benaderen. Wil je de partitie exclusief voor Kubuntu gaan gebruiken, kies dan voor bijv. EXT4 (of EXT3).

Voordat je hieraan gaat beginnen, moet je even kijken waar deze "lege ruimte" zich op de schijf bevindt. Is dit achter aan de schijf, dan zou je ervoor kunnen kiezen om Kubuntu naar achteren te verplaatsen zodat de ruimte tussen Windows en Kubuntu in komt te staan. Persoonlijk zie ik hier niet echt een voordeel in, maar het is een mogelijkheid....  ;)

Succes
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: 90 GB geheugen op harde schijf kwijt na installatie Kubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/16, 22:12:13 »
Kubuntu kent standaard geen schijfgereedschap tenzij je deze installeert ;)
Je kunt op de Live CD wel eventjes het pakket "partitionmanager" en daarna na Systeeminstellingen>>>Partitionmanager gaan of desgewenst GParted even installeren (heeft bijna geen afhankelijkheden).

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: 90 GB geheugen op harde schijf kwijt na installatie Kubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/16, 22:25:34 »
@Vistaus: een vers geïnstalleerde Ubuntu heeft ook geen Gparted of partitionmanager, een Ubuntu Live CD wel. Ik had verwacht dat deze ook wel aanwezig zou zijn in de Kubuntu Live-cd  ^-^
Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: 90 GB geheugen op harde schijf kwijt na installatie Kubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/16, 22:43:52 »
Ik ook, maar helaas vinden ze het er niet op passen, terwijl GParted of de KDE Partition Manager (dat pakket wat ik noemde) slechts een paar kb in beslag nemen. Het zou dus moeten passen. Maarja, zo zie je maar weer: het verschilt :D

Re: 90 GB geheugen op harde schijf kwijt na installatie Kubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/16, 23:07:53 »
ik heb een extended stuk van 148 GB en dit is ondreverdeeld in 58 gb ext4 met hiernaast 2.5 gb swap en ik heb ook ext3 van 86 GB met 3.1 gb swap. Wat wilt dit zeggen? welke van de 2 kan ik verwijderen?

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: 90 GB geheugen op harde schijf kwijt na installatie Kubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/17, 17:42:25 »
Hallo nicekiller,

Even voor de goede orde: de benaming "Schijfgereedschap" was niet juist omdat dit een ander programma betreft als dat ik bedoelde. Ik had moeten schrijven GParted (of KDE Partition Manager). Dit is een krachtig programma waarmee je je partities kunt bewerken (en dus ook wel iets kapot kunt maken!).

Je hebt een schijf van 250 GB.
Volgens je opsomming hieronder heb je hiervan 149,6 GB in gebruik voor twee Kubuntu-installaties (Mislukte en gelukte).
Dan heb je dus ongeveer 100 GB over voor je Windows. (Ik hoop dat er niet veel bestanden op die schijf stonden, want als je uiteindelijk meer ruimte aan Kubuntu gegeven hebt dan gewenst, dan zouden eventuele bestanden verdwenen kunnen zijn!). Als je met Schijfgereedschap of met Gparted gekeken hebt, dan moet hierbij ook de Windows partitie zichtbaar geworden zijn (Ik verwacht dus 100 GB NTFS gepartitioneerd). zie als voorbeeld de volgende schermafbeelding die ik gemaakt heb van de dual boot machine van mijn kinderen:

Wat nu weg te halen?
Normaal gesproken zou je verwachten dat bij je eerste poging 90 GB "achter" aan de schijf neergezet is. Dus 160 GB vanaf links gezien voor Windows en 90 GB vanaf rechts gezien voor Kubuntu.
Heb je er bij je tweede poging voor gekozen om dezelfde partitie van de eerste poging te gebruiken voor de nieuwe installatie?
Zo niet, dan kan ik me voorstellen dat je tweede poging weer ruimte gebruikt heeft vóór de bestaande, mislukte Kubuntu installatie.
In dit geval zou ik zeggen dat je de meest rechtse partitie kunt verwijderen. Doe dit pas als iemand anders mijn inschatting bevestigd! Het zou erg vervelend zijn indien je je goed functionerende Kubuntu door een verkeerde inschatting weg zou gooien...

Ik denk dat we iets meer info van je nodig hebben om je een echt goed advies te geven.
Volgens mij kiest Kubuntu uit zichzelf voor EXT4. Als dit zo is, dan kan het dus zijn dat je bij een van de twee pogingen zelf gekozen hebt voor EXT3. Vraag is echter: bij welke? Is het bij je eerste poging geweest, dan zou ik zeggen dat je dat deel (EXT3) +bijbehorende swap kunt verwijderen. Heb je echter bij je tweede poging voor EXT3 gekozen, dan wil dat dus zeggen dat EXT4 + bijbehorende swap weg kan.
(Ik hoop dat je het nog kunt volgen..... :-[)

[edit] Een andere optie is misschien: start op in Kubuntu. Installeer GParted. Start het programma op. Je krijgt nu je hele harde schijf in beeld. De partities die dan door de werkende Kubuntu in gebruik zijn, zijn volgens mij allen voorzien van een "sleuteltje". Kijk even bij welke dit het geval is. Als er bij ext3 of ext 4 geen sleuteltje voor staat, dan denk ik dat je die partie kunt verwijderen. Wederom: laat je dit even bevestigen door iemand anders van dit forum!. [/edit]

Wat die SWAP betreft: dat is een wisselgeheugen waarvan je er maar 1 nodig hebt.

Kijk even of je dus nog weet wat je wanneer gedaan hebt en geef dat even door.
Ik zou niets verwijderen totdat iemand anders bovenstaande, aangevuld met je nieuwe info, bevestigd heeft.

Ik ben vanavond niet in de gelegenheid (en wat later ook niet meer in staat  =D) om je verder te helpen. Er zijn echter mensen genoeg hier aanwezig die je kunnen en willen helpen.

Gr
Jeroen
« Laatst bewerkt op: 2010/12/17, 17:49:22 door Pfoeh »
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: 90 GB geheugen op harde schijf kwijt na installatie Kubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/17, 21:47:26 »
Kubuntu kiest inderdaad standaard voor Ext4, net als Ubuntu ;)

Maar inderdaad zou ik wel oppassen met het resizen, want het zou vervelend zijn moesten er bestanden verdwijnen.

Re: 90 GB geheugen op harde schijf kwijt na installatie Kubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/17, 23:49:55 »
heb toenet het laatste deel van UBUNTU ( had me vergist) vrijgemaakt. Maar toen kwam ik met een probleem. Als ik de computer nu opstart krijk ik zwart scherm met "non system partition" en daaronder grub rescue>.
nu kan ik wel kiezen tussen Ubuntu, nog een Ubuntu en Windows 7 " ALS IK EEN USB STICK in mijn computer heb zitten waarop de live cd 10.10 staat. Wat zou ik nu kunnen doen? Enkel als ik de usb erin heb steken wilt mijn systeem opstarten


Of zou ik Ubuntu geheel van mijn computer gooien en weer opnieuw installeren zodat het in een keer goed is en ik geen bestanden van windows kan verliezen door te resizen? en zo ja hoe kan ik Ubuntu dan helemaal verwijderen?
« Laatst bewerkt op: 2010/12/17, 23:53:45 door nicekiller »

Offline vanadium

  • Lid
Re: 90 GB geheugen op harde schijf kwijt na installatie Kubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/18, 10:25:40 »
Ik denk dat je best inderdaad alle bestaande linux partities weghaalt, en daarna herinstalleert in de vrije ruimte. Dat zal het eenvoudigste zijn. Het installatieprogramma zal ervoor zorgen dat er terug een goede opstartsequentie geïnstalleerd wordt op je harde schijf, waarbij je bij opstart tussen de twee besturingssystemen zal kunnen kiezen.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: 90 GB geheugen op harde schijf kwijt na installatie Kubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/18, 11:20:08 »
Zou ik ook doen.
Als je alles verwijdert hebt, heb je dadelijk bijna 150 GB lege ruimte naast je Windows partitie. Als je dit teveel vindt om aan (K)Ubuntu te geven -je wilde in eerste instantie 50 GB hiervoor gebruiken- dan kun je evt. voordat je (K)Ubuntu gaat installeren, nog een partitie van ongeveer 100 GB aanmaken en deze als (bijv.) NTFS formatteren. Deze extra partitie wordt dan zichtbaar in Windows en die kun je dan gewoon voor opslag van data gebruiken. Dit kun je doen middels GParted.
Je houdt dan nog zo'n 50 GB "unallocated" ruimte over. Als je (K)Ubuntu gaat installeren, dan kun je aangeven dat Ubuntu op de lege plaats geïnstalleerd wordt.
Volgens mij moet dit mogelijk zijn omdat je hierboven schreef dat je twee extended partities had. Dit geeft volgens mij aan dat je nog de mogelijkheid hebt om twee primaire partities aan te maken. In de plaats van de eerste gewiste extended partitie komt je nieuwe primaire NTFS partitie, en in de plaats van de tweede gewiste extended partitie ga je (K)Ubuntu installeren en deze primaire partitie wordt dan meteen een extended partitie (met daarin je swap en je (K)Ubuntu)

Toevoeging: http://sites.google.com/site/computertip/installeren#TOC-Mogelijk-probleem:-maximum-van-vier Rechter kolom, kleinere lettertjes.

Groet,
Jeroen
« Laatst bewerkt op: 2010/12/18, 11:29:45 door Pfoeh »
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.