Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Debian 10 Buster uitgebracht  (gelezen 4220 keer)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Debian 10 Buster uitgebracht
« Reactie #25 Gepost op: 2019/07/24, 14:04:32 »
Eerst en vooral uitloggen uit de Cinnamon desktop. Typ CTRL+ALT+F1 om naar een tekstterminal te gaan en type dan:
sudo apt purge -y task-cinnamon-desktop cinnamon-* && sudo apt -y autoremove
Dit verwijdert alles van Cinnamon. Rebooten is niet nodig, het is geen Windows he.
Daarna om alleen het hoogstnoodzakelijke te installeren:
sudo apt -y install cinnamon-core cinnamon-l10n
Alles wat je daarna nog wil, zul je manueel moeten bij-installeren.
Een voorbeeld is lightdm als desktopbeheerder en niet het voor Gnome3 gebruikelijke maar veel meer resources in beslag nemende gdm3.

Offline EvC

  • Lid
Re: Debian 10 Buster uitgebracht
« Reactie #26 Gepost op: 2019/07/24, 14:19:16 »
Dank voor het meedenken.  :)

Eerst en vooral uitloggen uit de Cinnamon desktop. Typ CTRL+ALT+F1 om naar een tekstterminal te gaan en type dan:

Wat te doen als er bij mij geen tekstterminal verschijnt?
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Debian 10 Buster uitgebracht
« Reactie #27 Gepost op: 2019/07/24, 15:37:03 »
Citaat
Een moderator zou me eerder al op de vingers getikt hebben.
Nee, dat is omdat het nu pas gemeld werd - we zien lang niet alles ;)

Enfin, ik snap de insteek van Maik wel, maar ook de insteek van EvC, h2o. Voor kleine vraagjes en het bespreken van deze release lijkt mij dit topic prima geschikt, puur en alleen een announcement is ook wat weinig. De grotere vragen kunnen beter naar hun eigen topic, dat is zeker waar. Het goed installeren van een DE lijkt me te groot voor zo'n announcement topic en kan beter naar een eigen topic in AD.
Maik, ik snap jouw bedoeling voor dit topic om dit puur en alleen een bespreking van deze release te maken. Echter houdt dat ook in dat kleine vraagjes moeten kunnen, voornamelijk vraagjes die het gevolg zijn van een nieuwe release. Losse vraagjes staan een bespreking namelijk niet in de weg.

Maar goed, zoals gezegd, grote vragen zoals het installeren van een DE graag in een apart topic in AD.  En zoals Maik ook al aangaf, e.e.a. even Googlen/Bingen/DuckDuckgoën/AltaVistaen voor het stellen van een vraag kan geen kwaad - en is meestal nog sneller ook.

[Slotje weggehaald]

DarkEra

  • Gast
Re: Debian 10 Buster uitgebracht
« Reactie #28 Gepost op: 2019/07/24, 15:55:56 »
Mee eens, kleinere vragen heb ik geen probleem mee en voor de rest heb ik niets toe te voegen. Je hebt het goed verwoord TopGear waarvoor dank.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Debian 10 Buster uitgebracht
« Reactie #29 Gepost op: 2019/07/24, 16:31:23 »
Dank voor het meedenken.  :)

Eerst en vooral uitloggen uit de Cinnamon desktop. Typ CTRL+ALT+F1 om naar een tekstterminal te gaan en type dan:

Wat te doen als er bij mij geen tekstterminal verschijnt?
Dat ben ik zelf nog nooit tegengekomen.  Zelf kies ik altijd voor XFCE als desktop. Dan raad ik aan de boel te herinstalleren maar kies dan bij Debian voor GEEN desktop. Wel de standaard utilities laten installeren. Een ssh-server kun je ook aanvinken voor installatie, dan kun je vanuit een computer met desktop eraan en dat maakt het eventueel wat makkelijker om instructies met copy & paste over te brengen.
Als je sudo wenst, geen wachtwoord invullen bij het eerste scherm waar de root geconfigureerd wordt. Dan configureert hij geen root maar geeft de eerste gebruiker die daarna aangemaakt wordt wel sudo-rechten.
Vervolgens voer je hogerstaande sudo apt install bevelen uit om alleen de core van Cinnamon te installeren.

Offline EvC

  • Lid
Re: Debian 10 Buster uitgebracht
« Reactie #30 Gepost op: 2019/07/24, 16:52:15 »
Goed, dan gebruik ik het Debian 10 netinstall ISO en maak dan een screenshot van het desktop keuzemenu: want daar zit mijn onzekerheid om te bereiken wat ik wil.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Debian 10 Buster uitgebracht
« Reactie #31 Gepost op: 2019/07/24, 17:06:04 »
Het desktop keuzemenu. Wat moet ik aanvinken en Is de Debian desktop environment beslist nodig?

Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Debian 10 Buster uitgebracht
« Reactie #32 Gepost op: 2019/07/24, 17:13:02 »
@EvC: dit gaat over het installeren van een DE, dat is meer dan 'een kleine vraag' zoals ik net beschreef. Zou je hiervoor een apart topic willen maken? Alvast bedankt!
Overigens, om het forum leesbaar te houden verzoeken we je om niet 2x achter elkaar te posten, tenzij er 24u tussen zit. We hebben een edit-bericht knop, die is o.a. daarvoor bedoeld. Alvast bedankt!

Offline EvC

  • Lid
Re: Debian 10 Buster uitgebracht
« Reactie #33 Gepost op: 2019/07/24, 17:28:56 »
In het algemeen staat het me tegen als ik forum alfa gedrag constateer.
Voor de goede vrede maak ik een nieuw topic aan.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

DarkEra

  • Gast
Re: Debian 10 Buster uitgebracht
« Reactie #34 Gepost op: 2019/07/24, 17:40:42 »
EvC,

TopGear is een moderator mocht het je ontgaan zijn. Hij heeft het nu voor de tweede keer aangehaald en niet zonder reden. Heeft niks met "alfa gedrag" te maken imo. ;)
« Laatst bewerkt op: 2019/07/24, 17:42:44 door Maik »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Debian 10 Buster uitgebracht
« Reactie #35 Gepost op: 2019/07/24, 19:02:39 »
Wat te doen als er bij mij geen tekstterminal verschijnt?
In een virtuele machine werkt dit niet.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Debian 10 Buster uitgebracht
« Reactie #36 Gepost op: 2019/07/24, 19:21:08 »
Het desktop keuzemenu. Wat moet ik aanvinken en Is de Debian desktop environment beslist nodig?

Als je Debian desktop environment aangevinkt laat staan, installeert hij Grnome3. Dat moet je dus uitvinken. De printserver kun je aangevinkt laten als je een printer hebt, of uitvinken als je die niet hebt. De ssh-server zou ik zoals gezegd wel aankruisen. En dan installeren maar. Het systeem zal na installatie herstarten en dan een tekstterminal zonder grafische interface presenteren. Dan log je in en begin je manueel de benodigde pakketten voor Cinnamon Core en lightdm te installeren.

Offline EvC

  • Lid
Re: Debian 10 Buster uitgebracht
« Reactie #37 Gepost op: 2019/07/24, 20:40:31 »
Helder.  8-)
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline Nero

  • Lid
Re: Debian 10 Buster uitgebracht
« Reactie #38 Gepost op: 2019/07/24, 20:45:40 »
Wat te doen als er bij mij geen tekstterminal verschijnt?
In een virtuele machine werkt dit niet.
Blijkbaar wel mogelijk (zij het een andere toetscombinatie) in Virtualbox. (niet geprobeerd, heb nu geen V-Box)
https://superuser.com/questions/231798/how-to-send-ctrlaltf1-and-other-special-keystrokes-to-x-window
Nog niets gevonden voor vmware

Offline EvC

  • Lid
Re: Debian 10 Buster uitgebracht
« Reactie #39 Gepost op: 2019/08/05, 13:55:31 »
Eerst en vooral uitloggen uit de Cinnamon desktop. Typ CTRL+ALT+F1 om naar een tekstterminal te gaan

Het verschilt blijkbaar per merk.

Bij mijn Lenovo notebook is dat voor de host: leftCTRL+ALT+F5

En voor de guest (VMware dus): rightCTRL+ALT+F5

Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes