Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluidsprobleem opgelost. Bekend probleem?  (gelezen 669 keer)

Offline bijd3hand

  • Lid
Geluidsprobleem opgelost. Bekend probleem?
« Gepost op: 2015/10/22, 23:26:54 »
Beste mensen,

Vandaag had ik geen geluid op mijn ASUS laptop met Xubuntu 14.04.
Van alles gedaan, Pulse Audio config mappen verwijderd, met PulseAudio control de speakers aan/uit en weer aan gezet maar niets hielp.
Tot ik mij bedacht dat ik voordat ik de dag ervoor mijn laptop uitzette, ik naar muziek luisterde met mijn in-ear hoofdtelefoon, ingeplund in de koptelefoon ingang. De volgende dag had ik die eruit getrokken en de laptop opgestart.

Ik deed dus nogmaals de configuratiemappen wissen, pc afsluiten, in ear telefoon inpluggen en Xubuntu weer opstarten.
Bij afspelen van een youtube filmpje klonk er inderdaad weer geluid over de hoofdtelefoon. Deze uitgeplugd en het geluid klonk weer over de speakers!

Is dit nu een bekend probleem in Ubuntu? Is naast mijn oplossing dit ook softwarematig op te lossen? Het moet een bug zijn in de ALSA of Pulse-Audio drivers. Er wordt bij het afsluiten blijkbaar ergens opgeslagen dat er een hoofdtelefoon in ingeplugd, maar niet gereset als bij het opnieuw opstarten deze is uitgeplugd.


Re: Geluidsprobleem opgelost. Bekend probleem?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/23, 10:57:11 »
Yep!Zo iets is mij ook al overkomen.Maar de pulseaudio map weg halen en weer opstarten werkte het weer.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Geluidsprobleem opgelost. Bekend probleem?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/24, 09:56:52 »
Yep!Zo iets is mij ook al overkomen.Maar de pulseaudio map weg halen en weer opstarten werkte het weer.
Welke is dat? ~/.pulse/
Die ?

Re: Geluidsprobleem opgelost. Bekend probleem?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/24, 11:46:36 »
Computer/etc/pulse.Je kan hem ook vernoemen naar old,zo dat mocht het niet werken je die weer terug kan noemen.Maar bij opnieuw opstarten zou er gewoon automatisch een nieuwe map gemaakt moeten worden en dan werkt je geluid weer.Dan kan je puls-old deleten.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Geluidsprobleem opgelost. Bekend probleem?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/24, 17:54:11 »
Ik ben dit probleem ook wel eens tegen gekomen.
Het probleem is dat ergens in pulseaudio de instelling blijft hangen op de koptelefoon.
Simpelweg de hoofdtelefoon erin pluggen en er weer uit trekken als de computer/laptop aan staat helpt meestal al.

Andere methode is om in de geluidsinstellingen de juiste uitgang aan te geven.
Geluids icoontje rechtsboven->"Geluidsinstellingen"->tabblad "Uitvoer"

Geen noodzaak om gehele configuraties weg te gooien.

Re: Geluidsprobleem opgelost. Bekend probleem?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/25, 09:56:10 »
Nou nee,zelfs dan heb je nog geen geluid!
Daarom deze link naar het topic toen ik dat probleem had.Zelfs nu had ik het weer even bij een YT video,dat ik zo maar ergens per ongeluk met mijn muis klikte en het geluid verdween.Kon alleen in de alsamixer zien dat hij plotseling op digitaal geluid op de uitgang stond,zomaar!Weer op analoog en hup weer geluid!
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=89187.msg957529#msg957529
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Geluidsprobleem opgelost. Bekend probleem?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/25, 23:27:10 »
Nou nee,zelfs dan heb je nog geen geluid!
Daarom deze link naar het topic toen ik dat probleem had.Zelfs nu had ik het weer even bij een YT video,dat ik zo maar ergens per ongeluk met mijn muis klikte en het geluid verdween.Kon alleen in de alsamixer zien dat hij plotseling op digitaal geluid op de uitgang stond,zomaar!Weer op analoog en hup weer geluid!
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=89187.msg957529#msg957529
Klopt.

Ik hoop dat men bij PA dit probleem snel oplost :)